Нов Focus, нова архитектура

/ Информатор

Четвъртото поколение на фордовия бестселър ползва компактната платформа С2

Нещо бе объркано в графика на представянето на четвъртия Focus. Церемонията завърши тогава, когато трябваше да започне или пък е имало някакво недоразумение в съобщенията за различните часови зони. Така или иначе поредната „онлайн“ автомобилна премиера е отметната. Новата технология позволи на хората от Ford да привлекат за цял час вниманието на една глобална аудитория, за да представят поредния си бестселър. А Focus е орисан за бестселър, независимо от наплива на кросоувърите напоследък. Първо – позицията му го налага. Той е основен боец в най-масовия европейски, а и световен, сегмент и често е определян като един от моделите, които определят правилата на играта в него. Второ – традицията му е такава. Четвъртото поколение съвпада с 20-годишнината от лансирането на първия Focus и той общо-взето винаги е успявал да бъде на гребена на пазарната вълна. И трето – кросоувърите не го плашат, защото самият той става кросоувър. Една от версиите му е с повишена проходимост и е насочена към категорията на „градските авантюристи“.

Самата церемония бе авангардна от технологична гледан точка, но не и от артистична. Четирите версии на новото поколение ST-Line, Titanium, Vignale и Active бяха представени персонализирано, с личната история на клиент. Дизайнерите надълго обясниха естетиката, а директно включване от Китай позволи глобализмът на модела да се почувства съвсем пряко. Основен лайтмотив в презентацията бе, че новият Focus е вдъхновен от клиентите. Сигурно е така, но определено разработката му е дело на сложна йерархия от инженери и маркетингови специалисти.

Чисто технически новото поколение вкарва и нещо като революция. То ще бъде изградено върху новата платформа С2, при която колесната база е увеличена с 52 мм, а надвесите са по-къси. Това позволява да се получи по-голям вътрешен обем, дава по-добри резултати на краш-тестове, а теглото е намалено с 88 кг. Моделът тръгва ударно – като хеч и комби. Бяха представени също луксозната версия Vignale и „всъдеходната“ Active.]

Естетически не се е стигнало чак до революция. Профилът и линиите са познати. Твърде спорната радиаторна решетка в стил „Aston Martin“ има нова, не толкова амбициозна форма и всъщност моделът става по-симпатичен. Освен че е по-красива, новата каросерия е и по-аеродинамична. Хечбекът има коефициент на съпротивление 0,273. Това води до по-малко шумове и снижава разхода на гориво на висока скорост.

Двигателната гама за Европа ще включва два бензинови мотора – прословутият еднолитров трицилиндров EcoBoost с мощности 85, 100 и 125 к.с. и по-големият 1,5 EcoBoost с мощности от 150 и 182 к.с. Въпреки политическия натиск дизелите не са пренебрегнати. Ще се предлагат 1,5 EcoBlue с 95 и 120 к.с., и по-големият 2.0 EcoBlue с мощност 150 к.с. Скоростните кутии са механична 6-степенна и 8-степенен автоматик. При големите двигатели ще се предлага отличното многораменно задно окачване, а за по-малките има и опростена конструкция с торсионна греда.

Твърде богат е списъкът с оборудване за безопасност и комфорт. Като се започне от авангардните адаптивни фарове, които могат изпреварващо да осветяват кривата на завоя, и се премине през адаптивен автопилот, самостоятелно паркиране, аварийно спиране, хедъп-дисплей, разпознаване на пътните знаци, наблюдение за слепия ъгъл и устройство за самостоятелно поддържане на лентата по магистрала. Новият Focus получава достъп до технологии, които за момента са авангарди и се предлагат в премиум сегментите. Всъщност динамиката, с която всички тези технологии се разпространяват, е много бърза, а основният проблем при тях е на каква цена ще бъдат предлагани. Продажбите в Европа на новото поколение на Focus започват от есента.

Малко история

Фокусът навърши 20 години

Решението на Ford да прекъснe славната традиция на Escort и да започне с ново име в най-масовия европейски сегмент бе твърде рисковано -  и от маркетингова и от юридическа гледнаточка. Германското списание Focus заведе съдебно дело, което можеше ид а спечели.

Представянето на първия Focus през есента на 1998-а обаче сякаш разпръсна облаците на недоверието. Той бе различен - и като дизайн и като техника и пътно поведение – не само от предшественика си, но и от конкурентите. Стилът му бе зашеметяващ за времето си – авангардно и провокативно съчетание на ъгли, дъги и елипси, определено като  New Edge. Многораменното задно акачване му даваше пътно поведение като на далеч по-скъпи модели. Неслучайно още с появяваването си грабна титлата „Автомобил на Европа за 1999 година“. А следващата година прескочи Атлантика и бе обявен за кола на годината в САЩ. Тогава това бу уникално постижение, защото Европа и Америка всъщност тогава бяха различни автомобилни вселени. Провокацията даде силен старт на новия модел.

Следващите две поколения намалиха провокативността,  но доразвиха успеха. Focus се настани като един от основните играчи в компактния сегмент. При това успешен не само в Европа, но и по цял свят.

Назад



Коментари