Нашите коли са най-отговорните в света!

/ Анализатор

Правният абсурд автомобилите да отговарят за дейстивята на хората в тях е чисто застрахователно изнудване

Дискусията за въвеждане на системата „Бонус –Малус“ в автомобилното застраховане започва с очевиден правен абсурд.  Предлага се на практика колата да носи отговорност за миналите действия на шофьорите в нея, като утежняването на премията за гражданска отговорност върви с автомобила, с който са извършени нарушения или катастрофи. Това е както безумно, така и несправедливо  дори и ако приемем, че всяка кола у нас се кара от собственика й. И така да е - защо все пак  следващият собственик ще трябва да плаща за прегрешенията на предишния?

А в реалността много нарушения се правят не от собствениците, а от други лица, упълномощени (или не съвсем) да карат чуждата формално кола. И  в този случай собствениците също не трябва да носят отговорност за действията на нарушителите. Новите коли у нас в огромната си част са лизингови, все по разпространени са и формите на дългосрочен наем. Много коли са фирмена собственост. Значи ли това, че фирмите или лизинговите къщи трябва да бъдат разорени заради безумията на някой от шофьорите? И не води ли това на практика до триумф на безотговорността, която всъщност поощрява нарушенията?

 Очевидно в случая целият дебат тръгва по една наклонена плоскост, върху която е хързулнат от застрахователите. За тях е важно не само да събират повече пари, но и да ги събират лесно. А ней-лесният начин за тях е парите да си вървят с колата, която се застрахова задължително (както е при ГО). Това бе възможно при старата егалитаристична схема за Гражданска отговорност, но въвеждането на „Бонус –Малус“ вече е свързано с наказание и поощрения за поведението на пътя, а то не зависи от колата, а само от хората зад волана. Затова застрахователите трябва да намерят начин да стимулират и наказват хората. Вероятно работат им ще се усложни, но пък така ще могат да увеличат приходите си, като  ще свършат нещо полезно и за пътната безопасност. И още нещо. България може и сега да открива „Бонус –Малус“, но в Европа тази система има натрупан опит от почти век насам. И никъде колите не носят отговорност, а има достатъчно разнообразни схеми, които да се използват.

Вярно, в бъдеще колите могат и да започнат да носят отговорност – когато ги пуснат да се оправят сами по пътищата. Между другото, развитието на системите за самоуправление на автомобилите в момента е блокирано от същия казус "кой носи отговорността - колата или човекът?". И правният отговор засега е насочен към Homo Sapiens - поне докато несе появи Auto Sapiens. Ако предложенията на застрахователите се приемат, ще излезе, че българските коли са най-умните или поне най-отговорните света. Известно е, че нашият автопарк е сред най-застарелите в Европа. Може би пък нашите коли да са помъдряли от от старост и под ръждивите ламарини да се крие един умен, благороден и отговорен дух?

Христо Мишков

Назад



Коментари