На планина и на море – само с BMW

/ Изпитател

Ако се прочете изразително – даже има рима. И си е вярно - с такава кола отпуската става приказка, или поне пътуването в нея

Лятото идва, съпътствано от жега и прахоляк по улиците и нарастваща досада в офисите. Срещу първото има лек – да отидеш я на планина, я на море, а срещу второто? Ами... още веднъж от същото, може и в по-голяма доза! А за да стигнеш до морето или планината ще ти трябва кола, по възможност хубава, а ако можеш да избираш - няма как да сбъркаш с една баварка или Mini, се опитаха да ни убедят от BMW България и организираха специално събитие, за демонстрация на пътешественическите способности на колите и аксесоарите, които се предлагат изгодно преди сезона на отпуските.

След колите най-интересни бяха обновените Серия 2 Актив Турър и BMW Серия 2 Гран Турър които правеха своя български дебют. Ако държите да се вижда, че колата ви е чисто нова – в този момент те са за вас, догодина ще бъде късно. Освен че гъделичкат суетата с това, че се возите в току-що актуализиран естетически и технически модел и всички виждат отдалеч, че колата ви е чисто нова, те осигуряват значителен простор в купето, съчетан с голям багажен обем, приятна динамика и нещо от типичната баварска скоростна стабилност. А ако не държите толкова да се забелязва отдалеч, че колата ви е съвсем нова, то спокойно може да си вземето нещо от семейството на кросоувърите – Х1, Х2, Х3, Х5. При тях просторът и динамиката са почти същите, но пък има добавени офроуд-възможности. А те винаги могат да потрябват в едно отпускарско пътуване.

Може, разбира се, да заложите и на класиката – под формата на седан или комби от 3-ата или 5-ата серии. Каквито и да са сегашните модни увлечения - това са колите за сериозни крейсерски пътешествия, особено до морето. Вярно, не обичат да излизат извън пътищата, но пък какво толкова има да правят сериозните хора извън асфалта, а и той стига почти навсякъде, докъдето се е разпростряла цивилизацията с нейните предимства и удоволствия.

Специалното събитие BMW Active Tour демонстрира и многообразието от системи за комфорт и безопасност – насочени главно към хората в колите, съчетани с интересни и полезни системи за товарене и транспорт на багаж и спортно оборудване, както и всевъзможни lifestyle и спортни продукти и аксесоари – всички носещи характерните качества и дизайн на баварските продукти.

А багажът при едно отпускарско пътешествие не трябва да се подценява и се нуждае от сериозни грижи. Всички баварски системи – независимо дали е кутия на покрива или рамка за велосипеди отзад,  са с оптимизирано тегло и аеродинамика, не влияят негативно на динамиката и звуковия комфорт при движение, дори при високи скорости. Кутиите на практика добавят още един багажник на покрива (обем до 520 литра), а отзад могат да се закрепят здраво 3 велосипеда.  без загуба на функционалност.  Голям брой от предлаганите баварски отпускарски продукти са носители на престижната награда за дизайн Red Dot Award.  Сред тях са лесната за монтаж сгъваема масичка за задните седалки с регулируема височина и наклон, закачалка за дрехи, поставки за таблет, органайзер за вещи и др. А детските седалки са отделна тема – не просто красиви и удобни, но и отговарящи на най-високите стандарти за сигурности  безопасност.  При това – съответстващи на възрастовата група -  Baby seat +0, Juinor seat 1, Junior seat 2/3. 

А като стигнете – независимо дали на брега на морето или в планината – просто яхвате велосипеда и продължавате. Това е съвременната отпуска. И велосипедът също може да е баварски! Това значи - олекотен, с изпипан дизайн и перфектна механика. И с него вече може и да не пъшкате по изкачванията, защото има и електрически модели. Изглежда малко като върху вълшебно килимче - въртите лекичко педалите, а баирът се изнизва неусетно под краката ви.  Това е магията на  BMW Active Hybrid e-Bike. Той има мотор от 250 вата и 90 Нм въртящ момент, а акумулаторът от 540 Втч осигурява пробег до 100 км.  Micro-USB интерфейсът и функцията Bluetooth позволяват свързване със смартфона. 

Освен с техника BMW Active Hybrid e-Bike впечатлява и със своя дизайн. Двигателят и акумулаторът са изцяло интегрирани в Hydroform алуминиевата рамка, чийто профил се акцентира от типичния за BMW Bullneck, в цветове Frozen Black и Arctic Silver. Интегрираната в алуминиевия калник LED задна светлина осигурява максимална сигурност и поставя допълнителен дизайнерски акцент. 

Велосипедите имат и своята „Емка“ - BMW Cruise M Bike. Той се отличава  с матов черен цвят, джанти и контрастиращи елементи в червено, вдъхновени от дизайна, характерен за BMW M. И той носи специфичен баварски дух, като гарантира радост от колоезденето, както при шосейна езда, така и сред баирите.

MINI внася своя специфичен принос и на велосипедното поприще със Folding Bike - изключително компактен сгъваем велосипед, със специално разработен дизайн, за да се побере точно в багажника на MINI. 

Шампиони по функционалност

Оборудвани с най-новото поколение двигатели, модернизираните Серия 2 Актив Турър и Гран Турър представлявата отделен баварски сегмент - Sports Activity Tourer (или SAT). При желание можете да ги  наричате и „миниванове“, но от фирмена гледна точка е неправилно. Като минивановете те  имат по-вискоа и просторна каросерия с почти еднообемен профил, а като баварки запазват характерната динамика и стабилното пътно поведение. Получава се отличен компромис за семейни пътешествие. Те осигуряват порстор за петима или дори 7 пътника, както и достатъчно багажен обем – пак за толкова, че и за повече. При лансирането през 2014-а имаше и негативни страсти, особено сред баварските пуристи, които отказваха да ги приемат, но пазарът все пак каза тежката си дума и днес те са напълно легитимни баварки (над 380 000 продажби). Най-големият пазар е Германия, следван от Китай и държавите от ЕС. Над 70 % от клиентите са нови за марката.

При модернизацията автомобилите със седемстепенна скоростна кутия Steptronic с два съединителя или осемстепенната трансмисия Steptronic получават нов електронен селектор. Разширените серийни седалки и новите тапицерии осигуряват още по-добро усещане при седене. На разположение са 24 комбинации на тапицериите от текстил, текстил/ Sensatec, Alcantara и кожа Dakota. Интериорните лайстни от алуминий, Fineline или гланцирано черните повърхности с хромирани акцентиращи лайстни предлагат множество възможности за индивидуализация.

При компактни външни размери (дължина 4,35 м) и новото BMW Серия 2 Актив Турър предлага много място за 5 пътника, повдигната позиция на седене и добър обзор. Благодарение на междуосието от 2,67 метра в интериора има и много място за краката се осигурява удобно качване и слизане. Вместимостта на багажника е 468 литра (PHEV 400 литра), тя може да се ползва гъвкаво чрез надлъжно регулиране на задната седалка и да се увеличава до 1 510 литра.

 Серия 2 Гран Турър е дълъг 4,57 метра и има междуосие от 2,78 метра. На задната седалка една до друга могат да бъдат монтирани до 3 детски седалки; опционалният трети ред седалки увеличава предлагането на място до 7 места и се сгъва изцяло в пода на автомобила. В зависимост от конфигурацията на седалките вместимостта на багажника е между 645 и 1 905 литра. 

За BMW Серия 2 Актив Турър и Серия 2 Гран Турър се предлага широка палитра от три- и четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели, а за BMW Серия 2 Актив Турър и Plug-in хибридно задвижване. Двигателите могат да бъдат комбинирани с три концепции на трансмисиите: механична шестстепенна скоростна кутия, новата, използвана за пръв път при моделните семейства седемстепенна скоростна кутия Steptronic с два съединителя и осемстепенна трансмисия Steptronic. Предлага се и интелигентното задвижване на четирите колела BMW xDrive.

Спектърът на мощността при BMW Серия 2 Актив Турър е от 109 к.с. до 231 к.с., при Серия 2 Гран Турър от 109 к.с. до 192 к.с. Всички бензинови и дизелови двигатели са от семейството EfficientDynamics с технология BMW TwinPower Turbo.  То осигурява понижаване на разхода на гориво и емисиите с до 5 %, като в същото време мощността е увеличена с до 7 к.с., а максималният въртящ момент с до 10 Нм. Най-важните промени: изпускателният колектор и интегрираният в него турбокомпресор вече са интегрирани заедно в цилиндровата глава; по този начин е възможно максимално оползотворяване на динамиката на отработените газове.

Високото налягане на впръскване на горивото, оптимизацията на топлинния мениджмънт (Split Cooling), ангренажните вериги и ремъците, както и новите балансиращи валове за трицилиндровите двигатели и по-леките с 1 кг. колянови валове на три- и четирицилиндровите двигатели също допринасят за повишаване на коефициента на полезно действие. При дизеловите двигатели са модернизирани турбокомпресорът и  директното впръскване Common-Rail. Каскадното свръхпълнене с два турбокомпресора, което вече се монтира на всички четирицилиндрови дизелови двигатели, подобрява техните реакции и коефициент на полезно действие. За това допринасят и подобрените сензори на впръскването, както и рециркулацията на отработените газове с нова концепция. Всички дизелови двигатели са оборудвани със SCR система (Selective Catalytic Reduction), която намалява количеството на азотните оксиди в отработените газове чрез впръскване на карбамид (AdBlue). 

Хибридът BMW 225xe iPerformance Актив Турър предлага уникална в сегмента комбинация между спортен дух и икономичност. Средният разход на гориво е от 2,5 до 2,3 л/100 км. Задвижването му позволява до 45 километра електрически пробег. Двигателят с вътрешно горене с работен обем 1,5 литра и 100 кВт/136 к.с. предава мощността си към предните колела през шестстепенна трансмисия Steptronic. Електромоторът с мощност 65 кВт/88 к.с. задвижва задните колела. Резултатът е системна мощност от 165 кВт/224 к.с. и максимален въртящ момент до 385 Нм. Електрифицираното двойно задвижване осигурява великолепно сцепление дори и при лоши метеорологични условия.

Използва се иновативна концепция на управление със система iDrive от най-ново поколение. В комбинация с опционалната навигационна система централният 6,5- или 8,8-инчов дисплей с висока разделителна способност е с функция тъчскрийн. С него се разширяват възможностите за управление на водача в допълнение към серийната система за управление iDrive от най-ново поколение с Touch контролер (навигационна система Plus) и интелигентно гласово управление.

Старомодната истинска тръпка

Тази кола противоречи на поне две модни тенденции на момента – кросоувърната вълна и антидизеловата истерия.  А понеже винаги съм смятал модните увлечения за глупави, подхождам към нея критично, но и със засиленинтерес. И очаквам свежите впечатления да внесат яснота в два сложни автомобилни казуса. Първият е дали класическата семейна лимузина справедливо е пренебегната в продажбите напоследък, дали нейният малко старомоден комфорт и скоростна стабилност наистина не могат да се преборят с привлекателността на по-високата позиция над асфалта, измамната псевдовсъдеходност и простора на модерните кросоувъри. А вторият си е направо с оттенък на драматизъм  – наистина ли дизелите са обречени и ако да – какво губим с тях?

Машината, която трябваше да отговори на тия две загадки, е нещо наистина еталонно – комби версия на петата серия на BMW. Сегашната пета серия, която всъщност е донякъде седма – ползват една и съща платформа, наблъскани са с почти еднакви екстри, но петицата все пак не е облечена в онзи началнически авторитет, който е привлекателен ако го гледаш отвън, но е свързан с досада, ако се лепнеш към в него, а  пък все пак не си истински началник. По размери сегашната пета серия е по-сериозно от вчерашната седма. Дължината е 4935мм, широчината 1868 мм, а височината е 1466мм. Коуфициенътт на въдушно съпротивмление е 0,22. Това обяснява и защо се плъзга с такава лекота във въздуха, дори и на високо скорост.

Всъщност в едно съществено отношение петата серия е по-добра от седмата - в нея могат да сядат просто богати, а не само богати и важни персони. При нея авторитетът е второстепенен, а без тежкият му товар комфортът и бързината сякаш са по-автентични.  А извън имиджа, който все пак е нещо сложно, но и наложено отвън, колата е превъзходна сама по себе си – бърза, стабилна, просторна, луксозна. В случая - и авангардна, особено в най-актуалната област на самоуправлението. То заслужава специално внимание, защото все още не сме свикнали с него. Тази кола може да се движи сама по магистрала, прави го умно и с лекота, без да се натрапва, но и без да плаши. Теоретично почти целият път до морето – от излизането от София до входа на Бургас може да се остави на плещите на колата – тя ще следи лентата, ще намалява, когато някой се изпречи пред вас и ще ускорява, когато се дръпне. Право го умно и внимателно – може би малко по-бавно и с поддържане но по-голяма дистанция от това, което аз бих правил, но пък пътуването е напълно спокойно и бе никакво напрежение.

На практика все пак целият път не може да се измине в автономен режим поради българските особености – ремонти, изтрита маркировка, аккто и онази характерна хаотичност в поведението на останалите, която те държи винаги нащрек. Два пъти отнемах волана от самоуправляващата се кола почти инстинктивно, просто защото предусещах как отпред се създава опасна ситуация, а не защото не вярвах на самоуправляващия модел. Ако по магистралата няма трафик и весели самоубийци, все пак е напълно възможно да си свирукаш (образно казано, аудиоруедбата е по-добра в музиката) с два пръста на волана, а колата да прави останалото. И още нещо – магистралата свършва и идва досадата на градския трафик. Там колата също може да те отмени – следи предния, потегля испира заедно с него, а ти приваш същото като на магистралата – слушаш си музика, примерно.

А на дълъг път класическата лимузина налага своята вечна истина и нищо съвременно и модерно не може да постигне нейния чар. Просторът е особен – повече дълъг, отколкото висок. Седиш си, удобно излегнал се в седалбката, която обгръща тялото, а от време на време – и го масажира. Чувстваш скоростта като удоволствие - по един особено приятен начин, просто защото си по-близо до асфалта, въпреки че почти няма вибрации и шумове, освен приятното ръмжене на мотора. И километрите летят покрай теб. Това чувство кросоувърите все пак не могат да го дадат. Така лимузината доказа правото си на съществуване и лично у мен остави съмнениет, чо поредната мода ще отмине, а тя ще остане.

Другата интрига на 520 D е дизеловата. И веднага да го кажа - нейният мотор не е като ония с шашмаджийския софтуер. Те, между другото не бяха баврсик, но заради тях се надигна всеобща антидизелова кампания.  А тоиз мотор отделя по-малко СО2 и не замърсява с азотни окиси. Това се постига чрез връскване на специална добавка и внимателно менажиране на горивните процеси и температурния режим на мотора. Двигателят е преработен сериозни и е вкаран внай-жестоките екологични нормативи.  При обем 2 литра той дава мощност 190 к.с. и тя е напълно достатъчно за приятните крейсерски пътувания, към които ви приканва морето и лятото. Ускорението 0-100 км/ч е за 7,6 сек, а паспортнитя разход ан гориво е 5 л/100 км. В реалността е малко по-висок, но пък удоволствието от мотор е наистина впечатляващо – най-вече в плътните ускорения и увереността, с която поема нагоре от ниски обороти. Вярво – принос за тази особеност на пътното поведение има и умния 8-степенене автоматик, но главната заслуга все пак е на дизел. И след почти 1000 паметни, бързо изимнати и приятно прекарани километра, аз излязох още по-убеден, че и сегашната антидизелова кампания е нещо временно и изкуствено, че тя ще отмине, а дизелът ще си остане – вече по-екологичен, но все така икономичен и динамичен.   

BMW 529d xDrive Touring

Двигател

4-цил, турбодизел, 1995 куб. см

Трансмисия

8-степенна автоматична 4х4

Мощност

190 к.с./4000 об/мин

Въртящ момент

400 Нм/ 1750 - 2500об/мин

Ускорение 0-100

7,9 сек

Максимална скорост

222 км/ч

Разход на гориво

При теста 6,5 л/100км

Екологична категория

Евро 6  131 г/км СО2

Назад



Коментари