Low Cost Urban Crossover

/ Информатор

Dacia Sandero Stepway сe вписва точно в последния писък на модата – псевдо SUV. Глобален и все пак достъпен

Ако свръзвате Dacia с нещо евтино, което по принцип звучи и някак скромно – просто трябва да погледенете малко по-широко на нещата в географски смисъл. Този Sandero Stepway например е истински глобален феномен – модел, който се произвежда в Румъния, Мароко, Алжир, Бразилия, Русия и Колумбия, а се продава по цял свят (без САЩ и Австралия). Значи не бил толкова скромен и май не е прилично да се отнасяме към него с пренебрежение, макар че все някой ще подхвърли снизходително „световна кола, ама за бедняци“. Пак няма да е прав. Всъщност Sandero е най-продаваната Dacia в Западна Европа, особено във Франция, където вeроятно подяжда и продажбите на Clio, макар че от Renault никога няма да си го признаят.

Исторически Sandero е дете на успеха. Изначално проектът Dacia не предвиждаше подобен модел, както и въобще ръзгърната гама от версии. В основата бе заложен тотален приоритет на икономиите, въплътен в единствената универсална лимузина Logan, насочена изключително към Източна Европа и Близкия Изток. Нейният успех доведе до сравнително бърза поява на различни модификации и през 2008-а се появи първото Sandero - хечбек, вписващ се в сегмента на европейските градски коли. Той разшири успеха както в географски, така и в  маркетингов смисъл. Привлече нови клиенти, включително и в Западна Европа. После дойде световната иконимическа криза и в най-тежкия момент точно Dacia спасяваше финансовия баланс на Renault.  После пък дойде второто поколение на Sandero, а сега - и неговата версия Stepway, която може да се приеме за градски кросоувър, пробив точно в сърцето на модните тенденции за момента в Западна Европа.

Я, колко история се криела зад тестовия модел, който попадна в ръцете ми в последната седмица на юли! Заслужава един пълноценен тест, а той в подобен сезон може да бъде само до морето.  Всъщност може и до планина, даже би било по-добре, защото Stepway е с повдигнат пътен просвет и определени офроуд-способности, а до морето се кара по магистрали. Нищо, трябва да се тества и по тях. Накратко, след като с приятели бяхме решили да отскочим до Гърция, намерихме и оправдание. То и без това цяла България се е запътила натам. Просто проверяваме колата по най-използваните пътища за сезона.

А тестовата машина бе нещо повече от Sandero Stepway... Тя бе Sandero Stepway Limited! Английските думи имат магическо значение в маркетинга. Евтиният градски кросоувър е мечта за мнозина в момента, но там думата евтин не звучи добре. Затова да го кажем на английски - Low Cost Urban Crossover. Става някак по-сериозно, нали? Почти като Premium Compact Crossover от една истинска реклама на три пъти по-скъпа кола.    

Специалната версия Limited се отличава с елегантен пясъчнобежов цвят, черно лаково покритие на страничните огледала, двуцветна текстилна тапицерия, специални 16-цолови джанти, елементи от пиано лак по таблото.  Всички те добавят доза изисканост към облика и левчета в цената. Тестовата версия струва 24 280 лв, докато началната цена за Sandero е само 13 990 лв. Разбира се, разликата не идва само от пясъчния цвят и джантите. В нея се трупат доста неща. Версиите Stepway по принцип са по-скъпи. Те започват от 23 290 лв, но тук има не обикновен градски модел, а кросоувър. Пътният просвет е вдигнат до 204 мм. Той дава реални офроуд-възможности и вписва Dacia в последния писък на европейската автомобилна мода. Тестовата версия бе с авангардния трицилиндров двигател 0,9 TSE, съчетан с 5-степенна механична скоростна кутия, бордкомпютър и автоматичен климатик. Други кросоувъри с подобно задвижване и оборудване, но с друга емблема, започват от 30 хил. лв. Значи все пак пъсячният Sandero Stepway Limited е относително евтин – за качествата и оборудването, които дава. Dacia продължава да играе нейната си игра, макар че се мести и към доста по-авторитетни позиции. Low Cost е нещо относително и като цифра се мени по различните степени на автомобилната йерархия. Евтиният кросоувър е по-скъп от евтината градска кола, и пак си остава евтин, макар че за мнозина вече става скъп. Диалектика, биха казали някои философи от старата школа.  

  

А след като взема повече левчета, интересно какво дава? Когато Dacia вдига цената, тя трябва да компенсира с повече потребителски качества, отколкото по-претенционите й колеги, защото тръгва от по-ниска биза, пък и реномето на Low Сost носи и известни задължения. И всъщност конкретната кола даваше доста за парите, които взема, показа тестът. Първото, което прави впечатление е вътрешният простор. Макар и твърде компактен като габарити, Sandero осигури удобно място за 4–има възрастни пътници, от които две вечно недоволни дами. Салонът е просторен като в Logan, но багажникът е намален и в случая това наложи да наместваме и подреждаме нещата, които иначе просто бихме метнали. Свиква се, пък и все пак ставаше дума за ваканционно пътуване  до морето.

Трицилиндровият мотор на Renault е еталон за актуалния дайнсазинг на бензиновите мотори и се представи отлично и с претенциозния си товар. Ускорява достатъчно бързо за вписване в напрегнат трафик, работи сравнително безшумно, има мощ още от  нисък оборотен диапазон, тегли устойчиво и сравително икономично. На магистрала вървеше добре и при 140 км/ч (и повече), но при тази скорост се появяват отчетливи ареодинамични шумове и по-важно – разходът на гориво започва да нараства в геометрична прогресия с всеки километър над 130. Иначе за целия път моторът се показа като сравнително икономичен и накрая компът отчете 6,5 литра на 100 км. С 4-има възрастни и пълен багажник, активно работещ климатик  и сравнително бързо каране в напрегнат трафик.  Ако имаше шеста предавка, разходът вероятно би бил по-нисък, особено при каране с магистрална скорост.

Повишеният пътен просвет на Stepway дава предимства в едни условия и е недостатък в други. По-почтено е да започнем с недостатъка. Той води до по-осезателно накланяне на каросерията при влизане в завой на скорост. По магистрала това не се чувства, но по обикновените пътища, особено планински,  е доста осезаемо. Ако не внимаваш, може и да е опасно, а в случая жените твърдяха, че им става лошо. Може и просто да са си мрънкали по навик, но тъй като атмосферата в купето бе ваканционна, пък и не бързахме, из завоите между Банско и Драма карах по-лежерно.  

А предимството на високия просвет блесна, когато двете дами поискаха да видят Света гора отблизо. Отвън, разбира се, вътре не жени пускат от хилядолетие, може би заради мрънкането.  До границата на монашеската република се стига по доста разбит междуселски път, който нашият Stepway глътна като истински офроудър – без никакво колебание и без опасност някой камък или коловоз да причини повреди отдолу на колата.  Реалните офроуд възможности са показани и визуално – чрез пласмасовите протектори отдолу и релсите на покрива.

Комфортът в купето е твърде важен, когато става дума за Low Cost. И тук той бе издигнат до нивото на цената, ако подобно съотношение може да се прецени. Остатък от някогашната изначална икономичност на Dacia са може би само твърдите пластмаси по таблото. Иначе самото табло е модерно, с много модни актуални екстри. Воланът е удобен за захват и приятен като материя, с реглажи по него и емблема, стояща някак самоуверено.  Централната конзола приютява управлението на добър климатик, качествена инфоразвлекателна система с аудиоредба, навигация и трипкомпютър. Седалките са сравнително удобни, като шофьорската има досататъчно реглажи за избор на оптимална позиция.

Всичко това се отрази и в удоволствието от пътуването, в което нямаше и следа от мизерия или някакви лишения. Веселата компания запази настроние през всички 800 километра, които бяха навъртяни в жегите. А това е далеч по-ценно от предразсъдаците за авторитета на емблемата.

 

Dacia Sandero Stepway Limited

Двигател

Бензинов, 3-цил, турбо, 898 куб.см

Трансмисия

5-степенна механична

Мощност

90 к.с./5000 об/мин

Въртящ момент

140 Нм/2250 об/мин

Ускорение 0-100

11,1 сек

Максимална скорост

168 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 5,8 л/100км

Комбиниран цикъл 5,2 л/100 км

Разход в теста при 800 км пробег

 6,5 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4089/1994/1615

Цена

 От 23 290 лв. Тестовата версия – 24 280 лв

Назад



Коментари