Липсващият елемент

/ Изпитател

BMW Х2 не е просто последното попълнение в редицата. Той внася нещо смело в дизайна, нещо от Крис Бангъл

Нищо чудно Х2 да се окаже една от баварските звезди на годината. И една от най-харесваните коли в бъдеще – при това не толкова от обикновената масова публика, колкото от странното, претенциозно братство на баварските пуристи. С него дизайнът на ВMW се връща на една атрактивна и позабравена пътека. BMW Х2 излъчва тръпка, смелост, творческа искра и онзи специфичен дух, който през годините е пораждал запалянковските чувства и е сплотявал същото това претенциозно братство. Изглежда по-провокативно, отколкото бе прието по времето на предвидимия дизайнер Карим Хабиб, макар и не чак толкова, колкото бе нормално (и рисковано за пазара) при нестандартния Крис Бангъл. Може би точно с него идва и стилът на новия баварски дизайнер  - словакът Йозеф Кабан. Във всеки случай стартът му е обнадеждаващ и трябва да се очаква естетическо оживление под баварското небе, където напоследък сякаш рутината бе надделяла над творческите пориви.

А зад дизайна на Х2 се крие и една по-голяма, не просто пазарна интрига. Реално от този модел нямаше кой знае каква чисто маркетингова нужда. Редичката на Х-моделите е достатъчно плътна и без него, за да може да запълни различните ниши и да задоволява всякакви съчетания на вкусове и банкови сметки. Обаче играта е с по-голям залог от простите пазарни сметки. Става дума за най-сериозната и вдъхновяваща автомобилна битка. В нея Mercedes дръпна напред със своята по-агресивна и нестандартна GLA, докато BMW X1 изостана в една по-предвидима и стандартна естетика. А тайната на пазарните успехи напоследък е повече в дизайна, отколкото в техниката или в цените. Интригата започна още преди десет години. Тогава в Мюнхен сякаш се уплашиха от смелата провокативност на Крис Бангъл и се отдръпнаха към нещо като баварски класицизъм, докато в Щутгарт най-младият дизайнер в историята на Mercedes, Горден Вагенер започна да се бори с каноните и с вродения консерватизъм на най-старата автомобилна фирма. Така колите с трилъчева звезда станаха ярки, дизайнът им може и да поражда спорове, но привлича внимание, възбужда тръпка и в крайна сметка - подтикна продажбите.

Време е за отговор и Х2  е първата му лястовичка, а дали след нея в Мюнхен ще дойде истинската дизайнерска пролет, ще се види по-нататък. Във всеки случай BMW се нуждае е повече провокативност и смелост. Това носи своите рискове, но е по-добро от благоразумната предпазливост, която води до баналност. И Х2 носи тази толкова очаквана провокативност. Тя е повече в цялостното излъчване, но се постига чрез ред конкретни детайли. Макар технически да е близък до еднообемния Х1, редица малки промени водят до впечатляваща разлика. Габаритите са променени, дължината е по-малка с 8 см, а височината – със 7 см. Профилът е по-стремителен и на практика колата е съчетание на кросоувър с купе, което стои по-атлетично на пътя и излъчва повече агресивност. Това се получава и от акценти като правоъгълните арки на калниците, подчертаните странични прагове, елегантната понижаваща се назад линия на покрива и ниската графика на прозорците. Ударна функция в изграждането на различното, по-свежо впечатление имат бъбреците на радиаторна решетка, които са с обърната трапецовидна форма - такава се предлага за пръв път при модерно BMW. Симпатичен ретродетайл е допълнителната емблема на задната колона, спомен за баварската класика 2000 CS и 3.0 CSL.

В интериора обаче новият дизайнерски вятър не фучи толкова силно. Всичко е в рамките на високия, но привичен баварски стандарт – познати контролни прибори и органи за управление, перфектно напасване, качествени материали. Дисплеят на инфоразвлекателната система е и тъчскрийн, макар под дясната ръка да стои и големият удобен бутон на iDrive. Седалките са комфортни, но и спортни – твърди, с подчертана странична опора. Списъкът с оборудване за безопасност и комфорт по традиция е дълъг и разточителен, ако човек се увлече в драскането по квадратчетата на безбройните опции може и да удвои цената на колата си. Изброяването на всичко е безсмислено, но все пак си заслужава да се спомене за новия пълноцветен хедъп дисплей, интеграцията на BMW Connected и BMW ConnectedDrive Services, която позволява да се ползват и двете системи. Самоуправлението на колата също напредва. Асистентът за задръствания се бори успешно с досадата в натоварения трафик по магистралите. Асистентът за паркиране разпознава самостоятелно подходящите паркоместа и паркира автомобила.

По отношение на добрата стара механика се подхожда амбициозно, но отново в рамките на познатото. Още на старта продажбите започват с три варианта - бензиновият BMW X2 xDrive20i със 141 кВт (192 к.с.) (среден разход на гориво: 5,9 – 5,5 л/100 км; CO2 емисии: 134 – 126 г/км), както и дизеловите X2 xDrive20d със 140 кВт (190 к.с.) (среден разход на гориво: 4,8 – 4,6 л/100 км; CO2 емисии: 126 – 121 г/км) и X2 xDrive25d със 170 кВт (231 к.с.) (среден разход на гориво: 5,3 – 5,1 л/100 км; CO2 емисии: 139 – 133 г/км). И трите двигателя се предлагат и с Х1, където те са горната част на гамата. По-слабите мотори са обещани за по-късно. Стратегията при лансирането показва ясно, че с този модел се залага предимно на спортната тръпка и позабравената при Х-моделите агресивност. И трите мотора дават не просто отлична динамика за сегмента (ускорението 0-100 при най-бавната версия е за 7,7 сек), а и характерната баварска тръпка, включително и чувството за задно предаване. За същата допринася и М спортното окачване с по-стегнати характеристики на пружините и амортисьорите. С опционалния Динамичен контрол на амортисьорите настройките на окачването могат да бъдат контролирани още по-индивидуално.

Окачването бе и основният герой в българската премиера на модела. Тя включваше упражнение на полигон със скоростно преминаване през т.нар. еленов тест и поредица завойчета. Не стана ясно дали включването на „еленовия тест“ в упражнението е заяждане с Mercedes, но всички Х2 се справяха с лекота с него. Вярно имаше и бутнати конуси, но причината за това бяха по-скоро уменията на шофьорите, отколкото скоростната стабилност на машината. Всъщност независимо от скоростта и свиренето на гумите тя минаваше стабилно по накъдрената си траектория между конусите. А на пътя впечатляваше както с приятната спортна динамика и нервните реакции на мотора, така и с комфорта в купето. Дизеловият четирицилиндров двулитров мотор се показа от най-добрата си страна, като съчетание на икономичност с изобилен въртящ момент и, честно казано предизвика съжаление заради антидизеловата кампания в момента. След подобен тест се ражда симпатия към Ангела Меркел и нейните усилия все пак да спаси дизела от тоталната атака, на която тези велики мотори са подложени в момента. Заслужават си заради шофьорската тръпка.

А с Х2 идва и нещо революционно за търговията с автомобили. Българският офис стартира пилотен проект за on-line продажби. В рамките на пилотен проект, разработен от търговския регион Централна и Южна Европа на BMW Group три автомобила BMW X2 могат да бъдат да бъдат закупени on-line. Кампанията стартира точно в 0:00 часа на 10 април 2018 г. на адрес https://www.bmw.bg/x2onlineedition. България е един от двата пилотни пазара (заедно с Чехия) от региона, които предлагат на своите клиенти възможност да използват иновативната платформа за on-line продажби.

В рамките на проекта новото BMW X2 може да бъде в ръцете на своя притежател само с четири бързи стъпки on-line. Освен привилегията да бъдат първите клиенти на марката в региона закупили автомобила си в духа на дигиталната епоха, в която живеем, приелите това своеобразно предизвикателство, ще могат да се възползват от 1 година допълнително фабрична гаранция, срок на доставка от два (за София) до четири дни, включително с възможност за доставка до избран от клиента адрес и атрактивна конфигурация, която отговаря на изискванията на българските потребители на марката и характера на модела. В рамките на процеса на взимане на решение, клиентите имат възможност за консултация on-line с live chat достъпен от понеделник до петък от 9:00 до 17:00 часа и по всяко време на е-mail адрес onlinesales-bg@bmwgroup.com 

Снимки BMW България и netcarshow.com

Христо Мишков

Назад



Коментари