Легендата Jeep на 80 години

/ Ретро

Най-популярната бойна машина се ражда като компилация от три конструкции под натиска на военните

Тази година Jeep отбелязва 80 годишен юбилей. Става дума за един от онези моторизирани феномени, които са повлияли върху хода на световната история. Генерал Джордж Маршал определи джиповете като "най-големият американски принос към модерната война". От нея води началото си и цял, бурно развиващ се, клон на цивилното автомобилостроене. Дори и 4-те букви на името са капитал.

По цял свят думата "Джип" е синоним на кола с повишена проходимост, но тя всъщност е частна собственост и по закон означава марка, а не тип автомобили. Регистрирането й през 1950 г. е един от най-големите удари, правени чрез лицензното право. Всяка година ноис милиони долари на фирмата-собственик. Интересно е, че думичката е общоупотребителна, доста преди да се превърне в източник на доходи и около произхода й се водят спорове. Официалната версия е, че тя произлиза от военната абревиатура GP, която означава машина за общо ползване ("General Purpose"). Но изписването Jeep се свързва и с един от тогавшните анимационни герои Eugene The Jeep, по който редовите бойци изпитвали миролюбива носталгия.



Авторството и раждането на конструкцията също е твърде сложно. Историята започва през 1938 г. с една неясна поръчка на военните, които искали лек и високопроходим автомобил за свръзка и разузнаване. Три от предложенията - на Ford, Willys Overland и Bantam ги заинтригували, но имали и недостатъци. През 1940-година наближаващата война притискала властите и те набързо избрали за основа конструкцията на Willys, като наложили да се използват и решения от конкурентните проекти. От декември 1941 г. джиповете са произвеждани в огромни количества от Ford и Willys. Хенри Форд е бил противник на американското участие във войната, но фирмата му изпълнява патриотично държавните поръчки и прави почти половината от бойната продукция. Конструкцията е опростена и здрава. Двигателят е 2,2-литров с мощност 60 к.с., задвижването е 4х4, скоростната кутия е с 3 предавки, а каросерията е монтирана върху усилена рама.



Машината спечелва сърцата на войниците. "Без Jeep ние нямаше да можем да воюваме. Той преминава навсякъде и всякога - верен като куче, издържлив като муле и пъргав като коза", твърди армейският представител Ърни Пул. Джиповете воюват под американски, британски и съветски флаг по всички фронтове - в замръзнала Русия, тропическа Бирма и пустинна Африка. Ползват ги за всичко - свещениците разполагат върху тях походни олтари, а бойците играят покер. Описан е случай, в който бойната машина е пригодена за правене на сладолед. Веднъж немска шпионска група била разпозната, защото не знаела как се кара джип. Офицерът важно седял отзад, докато според американските нрави той е трябвало да шофира, а охраната да се вози.



След войната джиповете обслужват възстановяването на Европа. Фермерите са можели да ги ползват дори вместо трактори. Заводът на Volkswagen започва мирновременното си действие с ремонт на джипове. Френската елитарна фирма Hotchkiss ги прави по лиценз, а британският Land Rover заема основните конструктивни елементи от легендарната военна машина.


В САЩ цивилното развитие на джиповете е поето от Willys Overland. Непретенциозната конструкция става все по-сложна и наситена с луксозни екстри. През 60-те години отвъд Океана се ражда концепцията на спортно-развлекателните всъдеходи, която постепенно набира скорост по цял свят. През 1987 легендарната марка е купена от Chrysler. Днес почти всички големи производители включват в гамата си и машини със задвижване 4х4. Разнообразието и конкуренцията в сегмента се увеличава, но родоначалникът е един. В чест на юбилея е подготвеня специална версия на 80th Anniversary, която ще бъде ланисаран с различните модели от гамата.

Назад



Коментари