Красотата ще спаси седана!

/ Информатор

Има надежда за най-класическия тип коли, показва новото поколение на Peugeot 508

Peugeot 508 не е обикновена пазарна новост, той има стратегическа мисия – да възроди седана, което ще бъде реванш и на класическата моторизирана красота. Защото седанът не е просто тип автомобилна каросерия! Той е пионер, традиция, символ на автомобила, в известен смисъл - на доброто в него, защото исторически е най-дълголетният, най-разработваният, произвеждан и продаван тип автомобил. Не случайно детските рисунки на коли обикновено са някаква версия на седан. Неуверената ръка най-често започва с ъгловати триобемни фигурки

 

като натрупа опит и познания за автомобилите отива към нещо по-заоблено и стремително – но пак с багажник

И  чак като станат досадни тийнейджъри откриват стремителните, но нефункционални спортни купета или досадните хечове, Е, ако някой е роден с особен художествен талант или вродена страст към скоростта, може и да обърка реда, но принципно в невинните детски глави седанът е архетипът на автомобила, неговата същност и привлекателност.

А в момента класическите триобемни семейни седани -  по принцип уравновесени и функционални машини, съчетаващи елегантност и стремителност в различни пропорции, са пометени от всевъзможните тумбести кросоувъри, псевдовсъдеходи и SUV. И сякаш този тренд е необратим, но поне досегашният опит показва, че автомобилните моди минават, а седанът остава. Класиката е вечна и интересът към нея в края на краищата се възражда, въпросът е кога и как.

Peugeot 508 е призван да даде един от отговорите на този актуален въпрос. Разбира се, и тук може да се спори. Той не е точно класически седан, а може да се определи като четириврато купе или като лифтбек. Аеродинамиката е наложила своя отпечатъкк, багажникът почти се губи като отделен обем.  Това си има оправдание - такива са законите на съвременната автомобилна естетика, съчетани и с възможностите на технологиите. И все пак е по-скоро седан - отзад си има багажник, макар и достъпът до него да е чрез 5-а врата, което формално го прави лифтбек. Голяма работа! Може да приемем, че това всъщност е новият, прероден седан, старомодните и без това бяха много ръбести. И още нещо важно за профила – елегантността си има цена и тя идва от олекотената визуално конструкция на вратите, които нямат горна рамка. Чисто технически тя ги прави по-тежки – заради по-дебелите стъкла и усилените метална част, но отвън изглеждат по-ефирни.

Чупките по вратите и калниците, които дават свой принос за елегантноста, също си имат цена, която се отразява в крайната сума при покупката.  В техниката е така, всеки допълнителен ръб по щамповките струва нещо, но и дава нещо. Въпрос на сметки и приоритети.  А изяществото на екстериора явно е било основен приоритет при разработката на новата 508, защото има много елементи и подробности, които добавят по нещо - понякога неуловимо, но привлекателно във външността й.  Детайлите са си детайли и всеки има своята роля, а всъщност най-важното е, че машината грабва погледа и се е измъкнала от баналността. От това може да тръгне новият живот на седана!

Всъщност погледната в профил, новата 508-ица e толкова обтекаема и стремителна, че виждането на  три отделни обема е по-скоро пожелателно, което пак може да върне въпроса, „а наистина ли е седан“?  „Щом има пета врата,  значи не е седан“, може да каже някой догматик. Подобен спор обаче май няма място около една хубава кола.  Защото красотата е отговор сама по себе си. Оная, която ще спаси света, според Достоевски, а сега спасява класическата автомобилна естетика. Нея или я има - и тогава се заглеждаш, или я няма - и подминаваш равнодушно.

А чарът на 508 се вижда по-добре като се загърби профила и догматичния въпрос за обемите и формата. Гледана във фас новата 508-ица впечатлява с добре премерена агресивност и внимателно поставени акценти. Може би най-обсъждани са дневните светлини, които са като два могъщи кучешки зъба, обаче... щом е Peugeot трябва да са лъвски хмм.. резци. Добре  - стоматолозите да ги определят, но те придават агресивно излъчване на колата, напомнят с нещо за голямата котка от емблемата и веднага привличат погледа. Между тях е радиаторната решетка с нова форма и хромирани елементи.  Като цяло предницата има нова, интересна индивудуалност, която по някакъв начин може би ще бъде преинтерпретирана по цялата гама. При фирмения флагман тя определено дава авторитет с усещане за премиум.

Задницата също им с какво да впечатли – оптичните блокове са слети в една цяла линия, преминаваща от край до край, а самите светлини са три отделни блока, които святкат последователно с плуващ ефект.

И ако външността предимно впечатлява, то интериорът може и да обърка. Най-малко с многобройните възможности за оформяне на дигиталното контролно табло. То е разположено над сравнително малкия волан по схемата на вече познатия I-Cockpit, технически е широк дисплей с висока разделителна способност, добра графика и наситени цветове, а дизайнерите са решили да организрат върху него нещо като парад на индивидуализацията. Шофьорът може да избира между  няколко различни модула за организация на информацията, която стои пред погледа му. Смяната им става с нещо като анимация и може да се гледа като филмче. Новите технологии дават и такива възможности. А доколко това е подходящо? Тук също може да се спори.

Занимателно е, но игрите с вниманието на шофьора все още са опасни. Да, така всеки може да си избере табло, съответстващо на нуждите му от достъпна информаци, на вкусовете, дори на цветовите му предпочиятания, но дали е целесъобразно? Все пак контролното табло е съществена част от управлението на колата и с него не е толкова добре да се играе. Поне докато не дойде автономното шофиране, когато пред шофьора може да има и екран за гледане на 3D филми или дисплей за компютърни игри.

 Всъщност I-Cockpit е добре познат и доказано удобен. Тек у по-луксозен от познатото, с по-изискани материали и забележително по-добро качество на изпълнение. При него на практика няма нужда от хедъп дисплей, защото показанията са пред погледа, воланът е малък, но удобен, ляга добре в ръката и дава приятно чувство за срастване с колата, доколкото тя реагира послушно и с лекота на указанията, които се подават от него. Лостът за автоматичните скорости е познат от 3008, но има и нещо особено оригинално - „пиано-клавиатурата“ за избора на някои функции,  едно подчертано носталгично и одухотворяващо решение. Всъщност от тези бутони нямо особена практическа нужда. Над централната конзола има тъчскрийн, от който могат да се избират и управляват всякакви функции, но старомодните клавиши имат свое удобство и по-важно - придават уют и особен ретрочар.

Интериорът е оформен с истински първокласен комфрот. Седалките са изпълнени от качествени материали, удобни са като конфигурация и високотехнологични като изпълнение. Масажиращата им функция е част от това издигане към премиума, което позволява флагманът на Peugeot по удобства да се сравнява пълноценно с немските премиум-еталони, без да изисква същите солидни суми от клиентите.

Двигателната гама също носи белега на издигане към премиума, без да потъва ценово в неговите дебри. Предлага се един високотехнологичен бензинов мотор, който може да има мощност 180 или 225 к.с. и два дизела. Малкият е 1,5 BlueHDi с мощност 130 к.с., който може да се съчетава с механична 6-степенна скоростна кутия или с 8-степенен автоматик Aisin, а по-големият е модерен и екологичен двулитров турбодизел, отново от поколението BlueHDi, който се предлага с мощности 160 и 180 к.с., като и двете версии се съчетават само с автоматик. Всички двигатели осигуряват ускорение 0-100 под 10 секунди и максимална скорост над 200 км/ч, а върховият бензинов дава 250 км/ч максиална скорост и прави 0-100 за 7,3 секунди.

Линейната динамика е съчетана с внимателно настроено окачване, което носи типичния френски комфорт но возията с немска стабилност в завоите. Новата 508-ица е построена върху модулната платформа EMP2, като окачването отпред е със стойки  McPherson, а отзад е запазена многораменна конструкция, като дава отлична скоростна стабилност. И пътното поведение наистина се издига до висините на немския премиум. Семейната лимузина е стабилна, послушна, устойчива в завоите, които преодолява уверено и без излишни клатушкания, но и без да предава към хората осeзателни вибрации от неравностите.

Справя се убедително както с бързото каране по магистрала, така и с кривулиците по планински серпентенини, а с дупките и коловозите на града.  Както бензиновият мотор, така и върховата версия на дизела осигуряват отлична динамика и специфична лекота и плавност на ускоренията, която обикновено се свързва с премиума.  При каране по магистрала над 140 км/ч в купето  проникват аеродинамични шумове, а иначе двигателите не се натрапват с присъствито си дори във висок оборотен диапазон. Осемстепененната скоростна кутия Aisin дава своя принос, използвайки умно и гъвкаво щедрия въртящ момент на дизела и пъргавината на бензина.  Километрите се преодоляват неусетно, приятно и ..екологично. Всички мотори отговарята на най-високия екологичен стандарт, консумират сравнително малко гориво и емитират преимливи количества СО2. Точните цифри и спецификация могата да бъдат открити тук.

Списъкът с електронни екстри и помощници на шофьора е достоен за премиум-претенциите на новата 508. Изброяването на всевъзможните стнадартни и опционални устройства е дълго и безсмислено. Някои все пак е добре да се споменат – безключов достъп и запалване, отваряне на багажника със заети ръце, панорамен електричеси сгъваем  покрив с щора за затъмняване, активна помощ при успоредо или перпендикулярно паркиране Full Park Assist, адаптивен регулатор на скоростта,  предупреждения за поява на обекти в мъртвата зона, разширено разпознаване на пътните знаци и т.н. Приятно впечатление направи начинът, по който електрониката сама поддържаше движението в лентата по магистралата.

Всичко това си има и цена. По принцип най-евтината версия на новото поколение Peugeot 508 започва от 52 590 лева, а  най-скъпата одсотига до  66 353. Цената е по-висока, от тази апредишното поколение, но и предлаганите качества и оборудване са на досат по-виско ниво. И това примамливо предложение е опаковано в един наистина впечатляващ и привлекателен дизайн.  

Христо Мишков

Назад



Коментари