Карлос Гон е натрупал 120 млн. долара

/ Информатор

Той все пак е бедняк в света на най-богатите. Банковите шефове вземат няколко пъти повече

Богатството на Карлос Гон, който в момента преживява с три купички ориз дневно, има право на 30–минутна разходка и ходи с белезници и затворнически пластмасови чехли, се оценява от Bloomberg на 120 млн. долара, събощава Automotive News. Те са натрупани за 20-те години, в които спаси Nissan от банкрут и създаде най-могъщото обединение в света на автомобилния бизнес. Това са парите, спечелени от три фирми, като половината от тях са били заплати, а другата половина са акции от Renault (29,5 млн), Nissan (34,4 млн) и Mitsubishi (0,1 млн). Гон има декларирани участия и в друг бизнес, но те са незначителни. Това богатство изглежда доста внушително за мнозина, но в света на големия бизнес това всъщност е относителна бедност. Гон е имал малшанса да работи за френски и японски фирми, където възнагражданията на висшите мениджъри са сравнително скромни. В САЩ той би получавал няколко пъти повече за много по-зле свършена работа. Той самият напомни, че след като спаси Nissan е получавал предложения от автомобилни фирми с обещания за много по-високи доходи. Серджо Маркионе, който спаси Fiat и Chrysler,  е натрупал 486 млн. долара, но той бе и борсов гении и умело играеше с акциите.

Автомобилният бизнес също не е най-доброто място за трупане на богатство чрез упорит мениджърски труд. Шефовете на банки например получават няколко пъти повече, при далеч по-лоши резултати и успехи. Богатството на Гон обаче не е само в парите. Той е струвал на фирмите си доста повече от това, което е получавал, заради разходите около живота и пътуванията му. Спазваше невероятен график, разкъсан между Токио, Париж, САЩ и Бразилия, като е прекарвал почти една трета от годината в полети. Личният му самолет (най-малко 40 млн. долара) е фирмен разход, заедно с транспортните подробности (горива, летищни такси, заплати на пилоти). За него са поддържани луксозни жилища в 5 града на света (на цена поне 25 млн долара), като разходите също са били за сметка на фирмения бюджет. Той самият е обичал да демонстрира богатство и е пилеел парите с размаха на на руски княз или на саудитски шейх. Втората му сватба е била отпразнувана в двореца Версай и е напомнила за разточителството на Мария-Антоанета (която по-късно бе обезглавена).

Японската правораздавателна система, в рамките на която му се налага да живее напоследък, е обект на доста критики – най-вече с ограничаването на правата на следствените, с прилагането на правото на адвокатска защита в хода на следствието, злоупотребата с определени параграфи от страна на прокуратурата. На практика обвинителите могат да арестуват и задържат човек зад решетките дълго време, без да отговарят, да го разпитват без адвокат, упражнявайки натиск и т.н. Употребяват се дори епитети като „сталинска“, „тоталитарна“, „жестока“ и т.н., но трябва да се отчете и факта, че това правораздаване е ефикасно, като Япония дава сигурност на гражданите си. Затворите в Япония са запълнени едва на 67%, като има по едно престъпление на 125 жители, докато във Франция този показател е 1 престъпление на 17 жители. Престъпленията обикноевно се разкриват и завършват с присъди.  Карлос Гон обитава килия с площ 6,5 кв.м. Вдигат го в 7 ч. сутринта, яде по три купички ориз дневно, има задължителна разходка от 30 мин. и могата да го разпитват по 8 часа на ден. Няма право на свиждане със семейство и приятели, но френският и бразилският посланици са го посещавали многократно.

Следствието в Япония обикновено се протака дълго – често с години. Така че цялата съдебна сага тепърва започва. Дори и да не бъде повдигнато ново обвинение и след два дни Ган да напусне ареста, той ще бъде под надзор и без право да напуска Япония. Междувременно стана известно, че Карлос Гон, който има бразилски, ливански и френски паспорти, за фискална резиденция е обявил Холандия, където данъците върху доходите са по-ниски. Вероятно това е и причината за регистрирането на холдинга Renault-Nissan BV в Холандия. Част от  плащанията към Гон и солидни премии на висшия мениджмънт са минали през тази структура, разкрива френският Liberation.

Назад



Коментари