Юбилей за Citroen BX

/ Ретро

Преди 40 години моделът е представен с шеметно шоу под Айфеловата кула

BX е важен модел както за развитието на Citroën, така за историята на автомобила въобще. Доказателство за това са търговските успехи, който постигна през 12-годишното си съществуване. А и след като напусна пазара, тоя запази специално място в сърцата на автолюбителите и колекционерите, които ще се радват да отпразнуват 40-ия му рожден ден. За да отбележат този повод, ентусиастите от асоциацията L'Aventure Citroën канят всички гости и жители на Париж да преоткрият BX в събота, 24 септември, в музея на Citroën в Aulnay-sous-Bois.

дебют под айфеловата кула

Датата е 23 септември 1982, точно, когато нощта се спуска над града и голяма тълпа се събира на  Champ-de-Mars, с очи, вперени към първия етаж на Айфеловата кула, къде виси огромна дървена кутия с надпис  "Voilà la nouvelle Citroën". В шеметно шоу със сзвук и светлина, дървената кутия започва бавно да се спуска към земята. Когато най-сетне се отваря, отвътре излиза  BX, и започва своята невероятна и бляскава история сред бурни овации, на фона на Айфеловата кула, покрита в шеврони и пищна заря. Само няколко дни по-късно, на 30 септември 1982 г., по време на  69-тото издание на Автосалона в Париж, който тогава се провежда в изложбения център Porte de Versailles, е обявен и стартът на продажбите на BX, който се превръща в една от безспорните звезди на шоуто

Проектът xb

Започнат през 1978 г. с кодовото име  “XB”, проектът Citroën BX получава финална спецификация чак през ноември 1979 г. Пред бъдещия BX стои нелеката задачата да бъде наложен и разпознат от потребителите като модерен и екстравагантен автомобил, в основата, на който са иновациите. BX е проектиран с напречно разположен двигател, с ограничена маса, което да осигури добро ускорение и нисък разход на гориво, което за времето е равнозначно на оптимизиране на разходите. Също като върховите модели в гамата на Citroën, BX е оборудван с хидропневматично окачване, за да осигури комфорт и безупречно пътно поведение. Моделът е лансиран като хечбек с 5 врати.

Разработката му е поверена на Техническия център във Велизи, където вече са направени сериозни инвестиции в технологии за компютърно подпомогнато проектиране, като целта е да се ускори конвергенцията на дизайна и да се оптимизира производителността. Благодарение на този метод,  BX  постига коефициент на аеродинамичност 0.34. Друга впечатляваща иновация при разработката на модела е употребата на композитни материали за части като броня, капак на багажника, преден капак и част от панелите, което в крайна сметка успява да направи общата тежест на автомобила едва 885 кг. Като първия автомобил от ерата PSA, двигателите на BX са взети от собствената банка силови агрегати на Групата. Снабден с мощни двигатели още от първото си поколение  - 62 к.с. и 72 к.с за двигателя с работен обем 1360 cc, 90 к.с. за двигателя с работен обем 1580 cc, BX е изумително динамичен.

в правилната лента

С лансирането на BX Citroën си поставя две цели: да навлезе в пазара на автомобили от горния среден клас и да стане наследник на GSA. За да постигне това, BX разчита на сериозни технически аргументи, гарантиращи комфорт, динамика и икономичност, както и нова иновативна форма, която за времето си е истински пробив в дизайна.

За дизайна на BX, Citroën се обръща към известния италиански производител на каросерии Bertone. Тогава дизайнерът Марчело Гандини (баща на Miura, Countach и Stratos) предлага оригинална форма – груба, макар и лишена от всякаква ексцентричност. Той се откроява сред автомобилния пейзаж на времето и се превръща в емблематичен за BX. Кокпитът също е впечатляващ, с табло, вдъхновено от CX, включващо характерно оборудване като сателитни контроли от двете страни на волана и осветен оборотомер.

 

Не просто модерен, а изпреварил времето си и с впечатляващо оборудване, BX моментално печели пресата, съблазнява потребителите на Citroën и печели нови клиенти. BX постига истински фурор и голям търговски успех. Моделът се произвежда в завода в Рен Ла Жане в Бретан и завода във Виго в Испания и от него са продадени 2 337 016 бройки, преди производството да приключи окончателно през юни 1994 г. Като един от най-продаваните автомобили на Citroën, BX несъмнено допринася за възраждането на марката Citroën през 80-те години.

богата история на производство

В 12-годишния жизнен цикъл на BX има множество промени и доработки по купето.През 1985 г. елегантно семейно комби – 17 см по-дълго от седана и носещо името Evasion – е добавено към гамата, както и специална версия за бизнес потребители, която се появява година по-рано. През 1987 г., след фейслифт, BX придобива по-меки черти на екстериора и изцяло обновено арматурно табло.

Оборудването също претърпява обновление, като са добавени редица екстри: люк, климатик, дигитално оборудване, кадифена тапицерия, алуминиеви джанти, цифров часовник и бордови компютър, които позволяват на BX да остане верен на имиджа си на модерен автомобил.

 

В техническо отношенние, BX остава на върха на технологиите с двигатели, достигащи мощност от 160 к.с., електронен инжекцион с каталитичен преобразовател и ламбда сонда, дизелов двигател, автоматична скоростна кутия, постоянно задвижване на 4-те колела и спирачна система с ABS.

Произведена е лимитирана серия от едва 200 бройки от пътната версия на състезателния автомобил BX 4 TC група B (работен обем на двигателя 2141 cc, мощност 200 к.с., която развива скорост от 220 км/ч).

Историята на BX е изпъстрена и с много лимитирани специални серии (Tonic, Image, Calanque, Leader и т.н.), включително известния Digit със своя изцяло дигитален инструментален панел.

знаехте ли, че...?

Рекламната кампания за лансирането на BX, поверена на Jacques Séguéla, представя BX като автомобил, който живее, мисли и диша, в ясна препратка към различните звуци и движения на хидропневматичното окачване.

 

През 1985 г. Citroën е първият френски производител, който предлага автоматична дизелова версия. Компанията прави нововъведения отново през 1987 г. с представянето на първия френски масово произвеждан автомобил, оборудван с 16-клапанов двигател. И в двата случая честта се пада на BX! BX – винаги на върха на технологиите – е първият масово произвеждан автомобил, който използва компресиран полиестерен композит на фибростъкло за предния капак и задната врата, както и за задното стъкло и фаровете с параболични рефлектори. Друго интересно е, че фаровете са с две хомофокални отразяващи повърхности.

Технически данни и ценова листа при лансирането, септември 1982 г.

При лансирането си  BX е наличен в пет версии и с два двигателя 

 

BX - BX 14 E - BX 14 RE
1982

BX 16 RS - BX 16 TRS
1982

Дължина

4230 mm

Ширина

1650 mm

Височина

1358 mm

Обем на багажника

444 l

Обем на резервоара

44 l

Маса

885 kg

950 kg

Обем на двигателя

1360 cm3

1580 cm3

Мощност

72 hp at 5700 rpm
(62 hp at 5500 rpm for the BX),

90 hp at 6000 rpm

Макс. Въртящ момент

108 Nm at 2500 rpm

137 Nm at 3250 rpm

Ускорение 0 - 100 km/h

15.6 sec

11.3 sec

Максимална скорост

155 km/h

176 km/h

Цени

48,900 Fr - 51,200 Fr - 53,000 Fr

55,900 Fr - 59,800 Fr

Относно L’Aventure Citroën

L'Aventure Citroën е сдружение с нестопанска цел, чиято мисия е да съхранява, развива и популяризира наследството на марката Citroën. Нейните екипи работят с и за нейните членове и всички ентусиасти, развивайки документацията, поддръжката и услугите за реставрация на класически превозни средства в работилниците в Aulnay-sous-Bois в района на Париж и в Сошо в департамента Doubs. Ако сте запалени по историята на Citroën или искате да допринесете за опазването на едно изключително наследство, можете да се присъедините към асоциацията: http://www.laventure-association.com.

Назад



Коментари