Износ на (китайска) революция

/ Изпитател

Haval е демонстрация на философски преход - от първоначално натрупване (на опит) към ново качество

Haval e сравнително млад автомобилен бранд, но зад него има ако не особено дълга, то поне твърде динамична и интригуваща  история. Всъщност е луксозно подразделение за кросоувъри на познатата Great Wall Motors, която пък в известен смисъл е ветеран - една от най-старите (и най-успешни) китайски автомобилни фирми, при това с български епизод в миналато си. Grеat Wall е създадена в зората на китайското отваряне към света и прехода към пазар - през 1986, когато мъдрото правило на Дън Сяо Пин „не е важно дали котката е черна или бяла, а дали лови мишки“ вече е изтласкало идеологията от икономиката на Поднебесната империя и е отворило пътя към феноменален промишлен скок.  Great Wall Motors се развива наистина динамично - за 34-те си години израства до играч от световен мащаб, днес произвежда коли в милионен тираж, навлиза все по-уверено на все по-трудни пазари и се катери упорито все по-нагоре по автомобилната йрерахия.

Това развитие преминава през различни етапи и Haval е последният от тях - най-висшият, както обичаха да казват партийните секретари. Брандът Haval е създаден през 2013-а като типично капиталистическа маркетингова операция, зад която обаче при желание може да се види и нещо от марксистката философия. Защото Haval е някъде там, където „количествените натрупвания преминават в качествен скок“. Това всъщност е понятие от  хегеловата диалектика, което опитва да обясни разни природни и човешки явления, марксистите го обявяваха за закон на цялата история, що пък да не важи за автомобилните фирми, особено китайските. Всъщност трите десетилетия на Great Wall са едно много интензивно трупане на опит, включително и по метода на пробите и грешките, което води до ускорено катерене по спиралата на прогреса. И ако в първите модели на Great Wall има неприкрито плагиатство, съчетано с импровизирани технически решения и  проблемно качество,  продавано на срамно ниски цени, то всяка следваща стъпка е изкачване – към по-добър, по-оригинален, по-качествен и ... все по-скъп автомобил. Така  новият бранд става символ на прехода от първоначалния аматьорски ентусиазъм към сериозния професионализъм и истинския бизнес.  

Видео от теста

А името Haval, както се полага на китайските неща, съдържа известна загадъчност. Изписва се и като йероглиф, но има англоезичен произход. Според една версия идва от I have all (имам всичко), а според друга е съчетание от have (имам) и value (стойност) – заради богатото оборудване. Англоезичните обаче го произнасят не като „Ай хев ол“, а като по-удобното и нищо незначещо „Хавъл“, руснаците – по техни си причини - го поангличанват до „Хавейл“ (защото на руски жаргон се пораждали някакви неприлични асоциации). Самите китайци го произнасят „Хафу“ и само Буда знае какво съдържание влагат. Ние, българите, залагаме на здравия фонетичен прицип и си го четем като „Хавал“, а ако някой прави асоциации – това си е негов проблем. А щом има и такива проблеми по различни страни и континенти - значи Haval наистина е успешен глобален бранд. Това, между другото, се доказва и от класацията Brand Finance Global 500, където Haval е на 18 място.

Натрупаха се доста предпоставки, за да очаквам срещата с H6 с повишен интерес. Тестовата кола е ярко червена с подканващ надпис Test Drive. Новото качество – в сравнение с познатото от Great Wall - си личи от пръв поглед. В дизайна няма и намек за неумение или дилетантство, а търсенето на плагиат – любимо упражнение при всяка китайска кола - е неблагодарна задача. Всъщност дизайнът тук си е чисто фирмена разработка.  Този модел е дело на екип, ръководен от белгиеца Пиер Льоклерк,  а шеф-дизайнер на фирмата в момента е Фил Симънс, натрупал опит във Ford, Lincoln и Land Rover и показал собствен почерк именно при автомобилния примиум.  Haval привлича погледа с добре преценена претенциозност и уравновесени пропорции. Няма и помен от парвенюшките залитания към излишен хром и агресивни екстравагантности, познати от близкото минало (близко за нас, а за Great Wall с нейното феноменално развитие то сякаш е отдавна отминала епоха). Машината е симпатична, но сериозна и уравновесена, усещането за  премиум не се набива в очи, а се излъчва накак естествено.

Интериорът също има собствен, оригинален и привлекателен стил. Луксът в него е повече и по-претенциозен. Той извира от качествените материали, прецизното напасване на елементите, от удобствата около шофьора и пътниците и от богатото оборудване. Последното е особена тема, която заслужава специално внемание. Не случайно името вероятно означава „имам всичко“ – и поне що се отнася до електронните устройства и помощници на шофьора - тук то е оправдано. Контролното табло е голям цветен дисплей с отчетлива, ярка и понятна графика, където се поднася цялата информация, необходима за пътуването и шофирането. Мултимедията е на друг 9-инчов сензорен екран и се управлява от централен контролер-мишка, разположен  зад скоростния лост, точно под дясната ръка. Да, очевидно е наследник на прословутия IDrive на BMW, но днес това е привичен елемент от управелението на мулитимедиините комплекси на практика на повечето премиум модели.  На мултимедийния екран се изнася инфо от бордкомпютъра, аудиото, комуникацията. На него се прожектира и образът от 4-те камери, които позволявят кръгов обзор около колата. Чистотата на изображението е невероятна, задната камера даваше отлична картина и въпреки досадното време и мърлявите пътища образът не се замърси за цялото време на теста. Имаше и пропуск – тестовата машина, въпреки високото си оборудване, нямаше навигация. В случая тя не ми и трябваше, а като се замислих, реших, че в това  може би има и нещо като почтено отношение към клиента. Всъщност навигации вече  има предостатъчно, включително и на всеки телефон.  По правило те са по-добри  и по-евтини от тези, които производителите монтират.  

Що се отнася до електронните устрайства за безопасност и комфорт, то те са представени в най-съвременните си форми, a Haval достойно защитава името си (ако то идва от I Have All). Услужлив асистент на шофьора наблюдава мъртвия ъгъл зад огледалата и предупреждава за появата на кола там, друг асистент следи за поддържането на лентата на движение, трети аламира за опасни тенденции при взаимотоншенияета с другите коли, електрониката следи за стабилността на колата на пътя и помага за устойчивото спускане и катерене по наклон. Списъкът е дълъг, като все пак зависи и от нивото на оборудване на конкретната кола, но сравнението ще покаже, че тук най-модерните устройства се предлагат на сравнително достъпна цена.

В механичната част също има издигане по пазарната йеррахия. Тестовият  Haval H6 бе оборудван с по-големия двигател – двулитров, бензинов, 4-цилиндров с директно впръскване на горивото и турбокомпресор, комбиниран със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител DCT. Освен него в гамата има и по-малък 1,5-литров агрегат с мощност 163 к.с., който би трабвало да е достатъчен за един среден кросоувър.  

 

Двулитровият мотор на тестовата кола имаше цели 190 к. с.  и въртящ момент 340 Нм, на разположение в областта от 2000 до 3200 об/мин. Като динамика и гъвкавост моторът остави приятно впечателение, а като икономичност се представи, да кажем приемливо. Работи сравнително тихо, ускорява стабилно и достатъчно рязко, за да отговори на претенцииите на машината към премиума и да задоволи и по-взискателна клиентела. Като за компактен кросоувър с цена от 50 хил. лв. даже е прекалено пъргав, а в купето откъм мотора не проникваше и досаден шум.

В града разходът на гориво обаче бе над 10 л/100 км, а при икономично шофиране на дълъг път падаше и под 8 л/ 100 км. За бензинов двулитров турбомотор това е в нормите, а ако някому километрите излизат скъпо – може да си монтира газова уредба. Добро впечатление остави сработването на мотора с автоматика, като скоростната кутия умно менажира въртящия момент, превключва плавно, неусетно и навреме, съобразява се със ситуацията и  стила на шофьора. За целия период на теста, който включваше преходи в най-различни условия, включително и мек офроуд, не допусна придърпвания или изкачване на двигателя в прекалено високи обороти.

При задвижването има и друг пропуск. Haval H6 се предлага само с предно предаване, което все пак ограничава възможностите за избор на клиентите и дава своето отражение – особено при офроуда. С бутон до скоростния лост може да се избира един от трите режима Normal, Eco и Sport, които променят реакциите на мотора. При лекия офроуд – върху яко замръзнала земя, покрита  с малко скърцащ от студа сняг, липсата на двойно предаване не направи впечатление на нещо особено досадно, като машината изкатери уверено и няколко обли баирчета в полите на Витоша.

Управлението на Haval H6 по сафлат – както на дълъг път, така и в градски условия е приятно, воланът е точен и информативен, с нарастването на скоростта става по-твърд, като дава и достатъчно обратна връзка, за да внушава приятно чувства за контрол над колата. Окачването  държи машината стабилно на пътя, като поема с лекота бабуни и неравности, следва уверено линията на завоите, без да допуска лушкане на каросерията, а се справи достойно и извън пътищата – разбира се, не в екстремални участъци. Пътният просвет от 18 см дава достатъчно увереност и за подобна експлоатация.

И накрая – за цената. Тестовият  Haval H6 с двулитровия мотор и автоматика, във върховото ниво на оборудване Supreme струва 53 990 лв. а най-евтината версия с по-малкия мотор е 42 990 лв. Тези пари не са малко, но за тях се получава много – като качества, оборудване, технологии. Като дизайн също – личи си от пръв поглед.  

 

 

 

Haval H6 2.0 GDIT 7DCT

Двигател

4-цил, 1967 куб.см

Трансмисия

7-степенен автоматик

Мощност

190 к.с./5500 об/мин

Въртящ момент

340 Нм/2000 - 3200 об/мин

Ускорение 0-100

9,9 сек

Максимална скорост

190 км/ч

Разход на гориво

При теста 8,5 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4610/1860/1720

Цена

От 46 990 лв.

 

Христо Мишков

Назад



Коментари