Истински турбобързолет

/ Изпитател

Името трябва да се защитава и Swift Sport го прави убедително. Лидерът в семейството

Swift на български означава Бързолет – малка птичка, бърза и повратлива в полет като лястовица, откри Autoobserver.bg при теста на обикновения трицилиндров едноименен модел. Година по-късно,  при теста на Swift Sport, с личното си орнитологично помъдряване вече знам, че бързолетът изобщо не е лястовица, а отделно семейство, включващо няколко вида бързолети. А щом са няколко, трябва да имат различия, с които идва и йерархията. Едни са по-бързи, други по-шарени, трети по-хитри, четвърти по-размножителни и т.н. И тайната на успеха и оцеляването е в оптималното съчетаване на качествата за съответния сегмент (в природата). Ако си много бърз, няма да си повратлив, ако си силен, ще бъдеш и тежък, което пък е лошо за завоите и пъргавината, особено ако се храниш с  насекоми, които ловиш в полет с отворена човка, както правят лясто..., пардон бързолетите. А има и по-общ закон, по-добрите трябва да са по-малко на брой. Ако се размножат прекалено, ще си изядат храната и пак ще намалеят, но от кризата им може да се възползва и някой друг, щото основният пазарен закон важи и в природата – конкуренцията не дреме!  

А яркочервеният Sport, който ме чакаше пред вносителя „Миркат“ е своебразен връх на еволюцията в семейство Swift, на автомобилното семейство, разбира се. Вярно - среща се по-рядко, но пък превъзхожда другите. По-бърз, по-пъргав, по-красив, по-вълнуващ, превъзхожда ги доста и в цената, което пък му пречи да се размножава прекалено и да стане банален. Така е, трябва да има равновесие, защото иначе се губи хармонията и не е справедливо. И зареден с подобни мъдрости, вземам ключовете и отправям по-внимателен поглед към Swift Sport. Заслужава го.

На пръв поглед носи семейните черти, но ред детайли променят излъчването, като издават и превъзходството. Някои са чисто визуални (като красивата перушина на птичките), но те все пак издават характер, привличат и предупреждават. Спортната броня, огледалата в цвета на каросерията, по-широката радиаторна решетка, ярките цветове.  Други съвсем реално показват, че машината има особени качества, издават скритата й мощ –спойлерът на покрива, двата ауспуха, интегрирани в задната броня или 17-инчовите алуминиеви джанти. Всъщност при тях има съчетание на функционалност и естетика. Те безспорно са украшение, при това изискано, но по-големите и качествени гуми са си реална техническа необходимост, която спомага за динамиката, управляемостта и комфорта. Е, помагат и за изпразването на портфейла, но това е в другата част на уравнението.

В интериора повечето специфики на Sport са чисто естетически – червена декоративна лента в централната конзола, хромиран бутон на ръчната спирачка, хромирани ръчки на вратите, червени шевове по седалките. Самите седалки обаче носят и реален спортен дух – имат стабилна странична опора, приемат и поддържат тялото при латералните натоварвания.

А, както е известно и от природата, красотата все пак не е самоцелна, зад нея се крие нещо друго. В случая - един истински агресивен спортен дух, който извира най-вече от двигателя. Моторът на новото поколение  на Swift Sport е 1,4-литров BoosterJet с турбо и развива мощност 140 к.с. и 230 Нм въртящ момент. На пръв поглед мощността не е нещо особено за кола със спортни претенции, но въртящият момент е изобилен и моторът го отдава в широк оборотен диапазон. А ключът към спортните възможности идва по-скоро от  забележителната работа по олекотяването. Swift Sport тежи по-малко от тон, като новата платформа е позволила олекотяването да не става за сметка на твърдостта на каросерията. Това пък води до една наистина впечатляваща за малка кола динамика. Ускорението 0-100 км/ч е за  8,1 секунди, а максималната скорост е 210 км/ч.

Тези данни са добри, но не и изключителни. Магията на Sport е в нещо друго. Шасито е понижено, което сваля и центъра на тежестта, следата е малко по-широка (а това е нещо като широките плещи при хората) и колата стъпва по-стабилно на пътя, а задното окачване, макар и да не е с усложнена многораменна конструкция е настроено за по-голяма твърдост (със специални амортисьори Monroe), прилепва колата плътно към пътя и всичко това я прави бърза и пъргава като ....невестулка (стига с тия хвъркати!). Така че не толкова линейните ускорения са очарованието на Swift Sport, колкото изключителната скоростна повратливост. И това се чувства най-добре при подаване на газ в завой – от смелия начин, по който влиза в кривата, през стабилността в нея до увереното излизане  - всичко това го прави истински специалист на кривулиците. И с това нещо май наистина заприличва на ... добре де, хайде обратно – на птичките, способни да ловят насекоми в полет. Само че тук имаме една гладна, ядосана и агресивна птичка, бърза и опасна.

Трансмисията също има своя принос за това очарование. Предлага се само една механична 6-степенна скоростна кутия, която позволява оптимално да се използват възможностите на мотора, в зависимост от нуждите на момента, и нещо по-важно от шофьорска гледна точка – лостът е под ръката, превключва с къси ходове, точно и с лекота. Както вече стана дума, максималният въртящ момент се отдава в диапазона от 2500 до 3500 об/мин. При нормално каране, това позволява да се избягва честото ръчкане на скоростния лост, а при спортно каране дава повече възможности да се изстисква максимума от мотора. Задната е донякъде на непривично място и се включва сложно – лостът трябва да се бутне вдясно и назад след 6-а, а преди това да се повдигне предпазен пръстен. 

А предните 6 предавки на механичната кутия дават нещо особено важно – чувство за сливане с колата, което не е е опосредствано от забавянията и замислянията на автоматика. Това също е част от скоростната тръпка, която хората с бензин в кръвта ценят. Разбира се, една модерна автоматична скоростна кутия може да даде съвсем реална спортна динамика, но и при най-нервните настройки при нея все пак се губи това да чувстваш колата като част от тебе, реакциите й да са нещо като продължение на десния ти крак - особено като я водиш по завоите.

Така че Swift Sport носи в себе си особеното удоволствие на скоростната тръпка, която не е нещо моментно, а може да продължава докато пътят я позволява или ....докато на жена ти й стане лошо. Ами да, ако скоростта е поезия, то това е житейската проза и в реалността тя е повече. Всъщност скоростното каране е нещо рядко и специално. Истинското спортно каране изисква писта и много разходи, а в живота една кола трябва да е комфортна и икономична – и за съжаление тези неща противоречат на скоростта.

Swift Sport се справя добре и в тази част на своето уравнение. Даже в името на нормалния пътен комфорт е жертвал някои от спортните си способности. Моторът примерно е приглушен, макар че от него лесно може да се извади вдъхновяващ звук – от онзи, който заглушава радиото, нахлува в купето и вдига адреналина. Даже звучи прекалено тихо за способностите си, което е важно в областта на житейската проза - когато вършиш работа с колата, когато си затиснат в трафика или просто си пътуваш на някъде.  Окачването, макар и с по-твърди и спортни настройки също не ощетява значително нормалния пътен комфорт. А от гледна точка на житейската проза интериорът е истински японски шедьовър – в дължина 3,75 м. е оформен вътрешен простор за 4, даже за 5 пътника. Така че освен за спортна тръпка, тази кола може да върши добра работа и за банално семейно ползване, което също си има своята привлекателност, макар и по-различна. Семейство с 2 деца спокойно може да прави дълги преходи, но ако отиват на море, ще трябва внимателно да преценят какво да натикат в багажника (265 л). Неговият обем от 265 литра е малък за семейство, но и от това може да се измъкне полза. Хората по принцип са склонни да мъкнат с тях много излишни неща, така че малко стягане в тази област няма да им е излишно, особено на децата – да се учат, докато са малки. А моторът може да бъде и икономичен – ако се кара по сътоветния икономичен начин. При теста, който бе на дълъг път с доста напрегнато каране, компютърът показа 6,8 л/100 км среден разход.

И по колите напоследък има тенденция към излешества. В тях се пъхат прекалено много допълнителни екстри и помощни устройства, като Sport не е подминат от тази треска. Списъкът с екстрите му е прекалено дълъг, за да се занимавам с него, някои от тях даже вече не се смятат за екстри, а за норма и необходимост – примерно отопляемото задно стъкло, поставките за чаши, адаптивния круиз-контрол, климатроника, навигацията, телефона, тъчскрийна и т.н. Sport има всичко това, както и ред други неща, които можете да видите в каталога. Специално внимание заслужават автоматичното преминаване  на къси-дълги, старт-стоп системата, електронната стабилизираща програма, устройството за аварийно спиране, системата за предупреждение при напускане на лентата за движение. Те все още не са масови при малките коли, но Swift Sport все пак е специален. Цената му също е специална – 38 890 лв с ДДС и еко бонус. Цифрата е сериозна, но срещу нея получавате истинска спортна тръпка на кола, която е напълно използваема и в ежедневието, плюс дълъг списък с екстри. А дали си заслужава - това вече е уравнение, което всеки сам решава за себе си.       

 

 

 

Suazuki Swift Sport 1q4 BoosterJet GLX

Двигател

Бензинов, 4-цил, турбо, 1373 куб.см

Трансмисия

6-степенна механична

Мощност

140 к.с./5000 об/мин

Въртящ момент

230 Нм/ 2500-3500 об/мин

Ускорение 0-100

8,1 сек

Максимална скорост

210 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 6,8 л/100км

Комбиниран цикъл 5,6 л/100 км

Разход в теста при 700 км пробег

 6,8 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

3890/1735/1495

Цена

 От 38 890 лв. с върхово ниво на оборудване GLX

 

Христо Мишков

Назад



Коментари