Идва ли краят на авантите за електрички?

/ Анализатор

В Дания продажбите им се сриват при преход към нормално таксуване. Във Франция вече се опасяват за равновесието на бюджета

Еуфорията около електромобилите в Европа сякаш започва да поражда и обратна вълна на отрезвяване. Дания, една от страните, които винаги са били ентусиазирани от екологичната кауза, отчете рязък спад в продажбите им (-61%), след като те са били третирани като нормални превозни средства и съответно фискалните им привилегии са намалени. Това констрастира рязко с ръста от 80% в съседна Швеция и с 30-те процента средно за ЕС. Натрапващият се извод е, че електричките все още не са готови за реалния живот. Те са безсилни при нормални пазарни условия и могат да виреят само ако държавата им осигурява парникова закрила. Случаят в Дания, разбира се, е особен. В малката северна страна от много насам години се води ограничителна политика към новите автомобили и те се наказват със 180% такса при регистрация. Освен това фискът е безжалостен към по-големите и разточителни коли. Докато бяха освободени от такси, електричките вирееха на воля, но промяната на режима почти автоматично е сринала продажбите им. При това става дума не за рязък скок, а за петгодишен план за постепенно изравняване на таксуването, със сравнително ниска начална стъпка. Спадът в продажбите им е принудил правителството да отложи въвеждането на плана, и сега се очаква ръст на продажбите на електрички в кралството.

Напрежение около премиите се трупа и във Франция, където специализираният сайт Caradisiac пророкува, че именно заради солидните суми, които държавата отпуска за покупка на електричка, бюджетът може да загуби равновесието си. Във Франция действа система бонус-малус, при която покупката на екологична кола се поощрява с премия (бонус), а на неекологична се наказва с допълнителна такса (малус), като идеята е бонусите да се покриват от малусите. Системата действа от 2008-а и породи такъв ентусиазъм, че бонус от 200 евро бе въведен и за покупка на електрически велосипед. Тази година обаче равновесието е застрашено от нарастващите продажби на електрички (премия до 6300 евро). Особено опасно за хазната е съчетаването на две премии – когато покупката на нова електричка се съчетае с предаване на стара дизелова кола за скрап сумата набъбва до 10 000 евро. И тъй като това се случва при около 30% от новите електрички, разходите от началото на годината са  набъбнали опасно. Това е отбелязано и от рапорт на Сметната палата, в който се казва че „очакваното увеличение на продажбите на електромобили в идните години ще постави въпроса дали този режим ще издържи в средносрочен план“. Миналата година във Франция са продадени 27 307 електромобила, а тази продажбите им вървят стремително нагоре. Нищо чудно  това да надхвърли предварителните бюджетни сметки и да се наложи част от привилегиите им да бъдат ограничени, за да не се стигне до преразход.

Назад



Коментари