60 години Citroen AMI 6

/ Ретро

На 24 април.1961 година е представен един от най-оригиналните автомобили на ХХ век

Преди 60 години – на 24 април 1961, е представен уникалният Citroen AMI 6. Своеобразният му дизайн веднага привлича погледите към него. Създателят му Фламинио Бертони, който има в актива си тогавашните хитове DS и 2CV получава пълна творческа свобода и се възползва от нея, за да създаде една наистина смела и необичайна машина.

А най-впечатляващото й решение е обратният наклон на задното стъкло. То, разбира се,  изглежда екстравагантно и естетически спорно, но едноверменно с това дава ред чисто функционални придобивки за пътниците:

  • задното стъкло остава чисто когато вали дъжд;
  • през лятото каросерията се нагрява по-малко;
  • позволява оформянето на сравнително удобен и голям багажник;
  • вратите са с такава форма, че достъпът до задните седалки е по-удобен;

В Европа това решение е уникално, а в САЩ е било използвано преди масовото разпространение на климатиците. В щатските лимузини този тип заден прозорец не просто е намалявал нагряването от слънцето, но се е отварял и е осигурявал приятно течение в купето. Затова са го наричали Breezeway Window.

Иначе Ami 6 технически се вписва в сегмента на тогавашните малки коли, доста популярни в следвоенна Европа, която тепърва ще открива моторизираното благоденствие. На шега се подхвърля, че Ami 6 e „бедняшки DS“, днес някои биха казали, че е нещо като „ситроенова  Dacia“. Оборудван е с непретенциозна, но проверена техника.

Двигателят в началото е с обем само 602 куб.см, с въздушно охлаждане и мощност 22 к.с. Моделът е бил обозначаван и като 3CV, за да се подчертае, че е с едно ниво над 2CV. Дължината е само 3,87 м, а теглото – 640 кг. Цената е била като за средната класа на тогавашна Франция – 6550 франка, а добавянето на радио е струвало 267 франка. За сравнение -луксозната DS19 по същото време се продава за 9970 франка, а „базовата“ 2 CV - за 4950 франка. Една година след лансирането е добавена първата опция – отваряне на задните стъкла, но не като те се свалят с машинка, а като половинката се плъзга назад. По същия начин се отварят и предните стъкла. За климатик по това време в Европа не се мисли.  

Пазарът се е нуждаел от подобна кола, по същото време големият конкурент Renault лансира сходния като данни и цена 4L. За 60-те години на ХХ век това е била удачна формула. Ami6 е свален от конвейра през 1969, като го наследяват по-мощните Ami 8 и Ami Super. Общо от трите са направени 1,840 396 бройки. От 1964 година се произвежда и доста популярна версия комби, която заменя обратния наклон на задното стъкло с ръбест обем с пета врата. Комби-версията се продава почти колкото базовия седан. Наследникът Ami8 се отказва от основната първоначална оригиналност и е обикновен хечбек.

Макар да е сравнително непретенциозен технически, Аmi6 се доближава с нещо и да великия DS – и това са смелите оригинални решения. Такова примeрно е волънът с една спица, особената форма на фаровете, огледалот, стоящо върху централната конзола,  удобните седалки, които могат да се свалят лесно, а на рекламите е показано, как могат да се използват като столове за пикник. Максималната скорост е 105 км/ч, като окачването е сходно с онова на 2CV.

Макар и времето на Ami6 да свършва  преди почти половин век, той и днес привлича погледите и не случайно е една от любимите коли за ретротоманиаците – оригинален, по своему красив и носител на една велика традиция. За европейците, и особено за французите, тази кола е и добър спомен.

Тя се появява, когато следвоенната оскъдица приключва и новите поколения откриват развлеченията – отпуските, ските през зимата, морето през лятото, пътешествията из все по-отворена Европа. Не случайно машината влиза и в тогавашната масова култура – във филмите, комиксите, карикатурите.

Галерия - Citroen Ami6

Назад



Коментари