50 години Skoda 110 R

/ Ретро

„Поршето на Изтока“ се прави между 1970 и 1980 година

Една от малкото автомобилни тръпки, родени по времето на социализма, навършва точно половин век. През 1970 в Бърно (Чехия) е представено купето Skoda 110 R. То е изградено върху стандартната база на тогавашните шкоди – задноразположен двигател и задно предаване. Днес подобна схема може и да изглежда архаична, но за времето си все още е била доста разпространена. Не случайно спортната версия Skoda 110 R става известна и като „Поршето на Изтока“.

Разработката е на базата на масовата 110, която се произвежда от 1969 година, но с доста промени, най-важната от които е трансформацията на базовата 4-врата каросерия в купе. Двигателят е 4-цилиндров с мощност 62 к.с., съчатан с 4-степенна скоростна кутия. Максималната корост е 145 км/ч, а ускорението 0-100 е за 18 сек. Тези данни днес може и да изглеждат отчайващи, но за времето си това е чистокръвна бензинова тръпка, особено от източната страна на Желазната завеса. Технически в колата има ред новости – охлаждане на маслото, двукръгова спирачна система, почти перфектно разпределение на масите.

Интересът към спортната кола е бил огромен, но социалистическата организация на производството не си дава особен зор да го задоволи. През първата година на производството са направени само 121 бройки от  Skoda 110 R. По-късно работата се ускорява и за 10-те години са направени общо 56 902 бройки. Голяма част от тях заминават за износ, за да заводоляват валутните нужди на страната. В Чехия са продавани на цена от 78 хил. крони, което е равно на 40 средни заплати.  

За нуждите на моторните спортове са правени и специални трансформации с мощност 130 к.с. През 1977 година те записват впечатляваща победа в Рали Монте Карло.

Назад



Коментари