125 години Skoda

/ Ретро

Преди Коледа 1895 година двама чешки ентусиасти създават фирма за велосипеди в Прага

Като много други стари фирми и Skoda има сложно и разклонено минало, което й дава възможност да празнува многократно и да си избира подходящи юбилеи. Една от първите отправни точки на нейната биография е била точно преди 125 години - в самото навечерие на Коледа през 1895 година, когато младите чехи Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент създават малка работилница за ремонт и производствмо на велосипеди. Това става в градче,  носещо името „Млада Болеслав“, но на табелките е пишело и „Юнг Бунцлау“  - действието се развива в Австро-Унгария, а между чехите и немците в имеприята тогава е имало напрежение. Самото градче е чешко и носи името си от крал Болеслав (Х век), заради нов за времето си кралски замък. Имало е и „Стара Болеслав“ (с по-стар замък на същия крал). Това обаче е подробност.

Велосипедната фирма Laurin & Klement е била родена и от младежки патриотичен порив. Вацлав Клемент бил търговец на книги и собственик на немски велосипед. Когато возилото му се повредило, той писал до производителя и получил груб отговор със съвет да пише разбираемо (на немски). Обиден, решил да направи чешка работилница за велосипеди и се съюзил с механика Вацлав Лаурин. Бързо минали към производство и на мотоциклети с марката Slavia. В многонационалната империя зад това име се криела политическа кауза. Чехия и Хърватско се борели за равен статут с Австрия и Унгария. На немския национализъм се отговаряло със славянска идея. Борбата понякога била остра, но далеч не непримирима. Лаурин и Клемент са били по своему практични. Те изоставят Slavia, когато продукцията им тръгва за износ. На немците я продавали с марката Germania, а по Европа - като Republika.
Доста преди това е създадена и самата фирма Skoda. През 1859 г. в Пилзен инженер Емил Шкода организирал механични работилници, които станали могъщ машиностроителен комбинат. След Първата световна война той произвеждал какво ли не - танкове, оръдия, метални конструкции за мостове, локомотиви. Автомобилите влизат в обсега на Skoda през 1925 г, когато била завлядана Laurin & Klement.

През 30-те години Skoda е не просто една от големите автомобилни фирми, но е и в техническия авангард. Не случайно около авторството на прословутия „Бръмбар“ на VW се споменава чешка конструкция, която е вдъхновила Фердинанд Порше.



При социализма чешките коли оставиха особен спомен. До средата на 60-те години водещи модели бяха красивите Felicia и Oktavia. Те обаче стигаха до нас в сравнително малки серии. По-късно в Чехия се наложи концепция за производство на леки коли със задно разположен двигател. Тя постепенно ставаше архаична, но се запази дълго време. По времето на "пражката пролет" е бил разработван модел с преден двигател и дизайн от Джуджаро, но после проектът е изоставен. Дори и остарели като концепция, шкодите имаха реноме на сравнително удобни и икономични, макар и крехки. Към края на комунизма започна и обновление. През 1987 г. бе направен Favorit с преден двигател и предно предаване.



След рухването на комунизма фирмата закъса. Традиционните й пазари бяха заляти от западни коли втора ръка, а заводите бяха изостанали технологично. По едно време конвейрите почти спират, защото Вацлав Хавел дава масова амнистия на затворниците, а виетнамските работници се изнасяли. Приватизацията обачев Чехия бе проведена бързо и осигури изход. Всъщност, историческият авторитет на Skoda имаше по-голяма стойност от соцзаводите. За нея кандидатстваха гиганти като GM, BMW, Renault. Спечели Volkswagen. Така рожбата на борбен славянски порив попадна в лоното на немския концерн. Първият общ модел бе Felicia, а след това чешките продукти постепенно се вписаха в платформената стратегия на VW Group. Днес те все по-упорито изместват някои то продуктите на VW.

Назад



Коментари