10 милиона дачии по света

/ Ретро

Отброяването започва от август 1968, но реалният възход е през ХХI век

Кратка церемония в завода в Миовени (Румъния) e отбелязала слизането от конвейра на 10-милионната дачия. Тя е била сив Duster от специалната серия Extreme.

Преминаването на тази бариера има символно значение за румънската марка и е повод да се припомни успешната история на отвъддунавското автомобилостроене. Първият автомобил с името Dacia е произведен през август 1968 година. Името е историческо и идва от римската провинция Дакия, кръстена на войнственото племе Даки, които известно време са ядосвали империята, докато император Траян не ги включва в нея.

По времето на Чаушеску около тях се завихри патриотична пропаганда, представяща ги за предшественици на славните румънци. Първите дачии са Renault 8, сглобени от френски комплекти. По същото време подобен договор с френската режия има и България. У нас обаче той бе провален в името на дружбата с Москвич.

Следващата 1969 година се преминава на нов модел Dacia (1300), базиран върху Renault 12.Той остава в проводство цели 35 години, като от него са направени 2,3 млн. бройки. Малка част от тях попаднаха и в България, но заради проблеми с надеждността се продаваха зле въпреки социалистическия недостиг на автомобили.

Новата ера за фирмата започна след покупката от Renault през 1999 година и мъдрото решение на Луи Швейцер да насочи новото румънско подразделение към low cost. Първоначално то трябваше да работи за Източна Европа и Близкия Изток, но постепенен разшири експортната си територия и днес румънските коли са хит и в Западна Европа.  Sandero вече е навъртял тираж от 2,6 млн. брой, Logan има 2 млн., а Duster – 2,1 млн. На пазара отскоро е и миниванът Jogger, който прави впечатляващ старт. А цифрата 10 млн. не е съвсем точна, защото модели на Dacia в някои райони по света се продават и с емблемата на Renault.

Назад



Коментари