И Сърбия променя данъка на колите

/ Информатор

Премахва се облагането на хибриди и електрички, в страната се движат над 1 млн. трошки извън всякакви екокатегории

„Важното е да се мръднем от мъртвата точка. Държавата няма пари за класически дотации (за по-екологични коли), но има и други начини“ твърди източник от правителството пред сръбския в-к „Вечерне новости“. А другият начин е да се стимулира покупката на хибриди и електрички чрез освобождаваене от данък и въвеждане на нефискални стимули като безплатно паркиране в градовете. В Сърбия досега са регистрирани 128 електрички и 208 хибрида, иначе в страната се движат и пушат над 2 млн. леки коли, като повече от половината не отговарят на никаква екологична категория.

Активизирането на дебата за екологичната политика спрямо колите е свързано и с преговорите за присъединяване към ЕС, които Сърбия води в момента. Следващата година ще бъде отворена глава 27, която се занимава с качеството на жизнената среда, а автомобилите са ключов елемент от нея.  Тази глава обаче няма да наложи по-стриктен контрол върху качеството на внасяните трошки, доколкото ЕС по принцип държи повече на свободата на движение на стоки, а и Западът трябва да пласира някъде старите си коли.

В опит да се подтикне подмяната на овехтелия автопарк, в Сърбия е засилен контролът върху изгорелите газове при техническия преглед, но това е само демонстративно. Дори и при драстично превишаване на нормите собственикът получава само предупреждение, че до три години трябва да оправи колата си. В дискусията се подхвърля, че държавата трябва да помогне на хората по-бързо да подменят старите си трошки с по-нови коли, но не се фикисира как ще става това.  В момента цените за регистрация на по-старите коли са по-ниски, а препоръката е това да се промени и да се стимулират по-екологичните коли. Освен това т.нар „екологична такса“ се плаща само при регистрация на нови коли, докато старите, които замърсяват повече, са освободени от нея. Сърбия в момента внася от Европа около 5 пъти повече употребявани, отколкото нови коли, но през пролетта спря вноса на дизелов брак от Германия.  

Назад



Коментари