И България ударена от спад

/ Информатор

Продажбите през ноември са с -10%, въпрeки че WLTP у нас просто не влияе на цената

България е отчела -10,2 процента спад в продажбите на нови коли за ноември, показва статистиката на АСЕА. Страната ни се вписва нормално в господстващата тенденция за месеца, тъй като Европа отчита спад с -8%. Интересни са обаче причините за този спад. В Западна Европа до него се стигна заради прехода към хомологизиране на колите според стандарта WLTP, който доближава разхода на гориво до реалността и повишава емисиите на СО2. За България това принципно няма значение, но на Запад от грамовете СО2 зависят доста солидни екологични бонуси и малуси, които се трупат върху цените и таксуването на новите коли.

Затова и през август (традиционене месец на заспал пазар) в Европа бе отчетен сензационният ръст от 31%, а от септември, когато влезе в сила WLTP, продажбите преминаха през  срив и постепенно възстановяване. В България през август се запази нормалния за годината ръст от 23%, през септември нямаше срив, но все пак бе отчетен спад от 8%, който през октомври се увеличи до -14%, а сега продължава макар и по-ниско. 

Ако тенденцията се запази, годината ще приключи някъде с около 35 хил. нови коли. Вероят е можело да е и по-зле, но оптимистичните очаквания след първите месеци на годината бяха за много повече, дори за преминаване на бариерата от 40, че и 50 хил. Хърватите, които са 4,5 млн.  ще приключат годината с  с над 60 хиляди сделки, а румънците -  с над 115 хиляди (те са три пъти повеече от нас като население). Гърция при всичките й финансови проблеми ще премине бариерата от 100 хил коли.

При марките VW  Group отчита -10% спад за ноември, но годината ще приключи с ръст, макар и малък. PSA е в спад от -5% за месеца и с феноменалния ръст от 36,6% за годината, който е повлиян и от включването на Opel. Renaut има спад от -16% за ноември и положителен тренд за годината. Въобще въвеждането на новия стандарт за хомологизация разтърси доста сериозно пазара, а България остава истинска загадка в него.

 

Назад



Коментари