Honda CR-V – стратегия преди всичко

/ Изпитател

Най-продаваният кросоувър в света направи своя „Балкански вариант“

Когато ескадрата от новички Honda CR-V потегли по най-стратегическия път на света нямаше начин да не си помисля за изкуството на победите.  Всъщност петото поколение на CR-V е родено като победител. Та той е най-продаваният кросоувър в света, а кросоувърите са най-продаваният автомобилен вид на момента.  Това съвсем не значи, че пред него няма нови задачи и нови територии. Всъщност в Европа той е някак недооценен, по продажби е във втория ешалон, макар че качествата му го поставят в първия -  това пък се доказва от цифрите по останалата част на света.  В САЩ примерно се продават почти 10 пъти повече CR-V (377 895 за 2017-а г.), отколкото в Европа (34 616)., а в Китай (181 177) около 5 пъти повече.  А четирите поколения досега са завоювали доверието на повече от 9 млн. шофьори по цялата планета. Петото бе лансирано в САЩ преди две години, а тук закъснява по стратегически причини - най-вече заради глобалното предислоциране на производството (европейският CR-V вече се прави в Япония).

Така че  в Европа за него има още пазарни възможности. Или казано с генералщабна терминология –  територии за завоюване. И тук вече идва ролята на тънката стратегия. Европа не може да се превземе с един юруш, както са разбрали и османските султани преди три – четири века, трябва стратегически пробив и разгръщане на настъпление, а пробивът още от римско време се прави по т.нар Via Militaris – великият път между Изтока и Запада, между Константинопол и Виена, между Лондон и Бомбай, ако се гледа по-планетарно.  Този път през вековете е бил както старшен, така и славен за легионери, рицари, еничари, кавалеристи и пехотинци, а в днешната миролюбива автомобилна епоха е просто  „клон С от Европейски коридор 10“, или по някаква друга номенклатура  -  шосе „Е80“. И ескадрата от CR-V тръгна по него - от София към Белград - с отчетливи офанзивни намерения. Трябваше да се направи презентация на едно от най-възловите места по същия този вечен път – точно до крепостта Калемегдан, където се сливат Дунав и Сава, където са се водили безброй битки, а „легионерът“ Васил Дякона е направил своя „левски“ скок в историята.

Видео от теста

Всъщност петото поколение на CR-V идва в удобен стратегически момент,  когато кросоувърите са в тотален възход, но пък се среща с неочаквани трудности, предизвикани от маневрите на коварни врагове. Антидизеловата конюнктура определено му пречи, защото за този тип коли дизеловите мотори осигуряват оптималното съчетание на въртящ момент и икономичност.  Обаче в белградската ескадра нямаше дизелови коли, а те засега няма да се предлагат въобще в Европа. Вместо тях службата се поема от друг авангарден мотор – 1,5-литров бензинов, с мощност 173 к.с., когато е съчетан с механична скоростна кутия и 193 к.с. ако тя е автоматична CVT.  Този мотор обаче е временно подкрепление, защото главният удар се очаква от бъдещото хибридно задвижване, което трябва да запълни празнината , оставена от дизела.  Там ще има двулитров бензинов мотор, работещ икономично по цикъл на Аткинсън, който само ще произвежда ток при ниска скорост, но ще се включва директно към трансмисията при по-висока. Интересна, макар и сложна стратегия за хибридност, между другото.   

А базовият  1,5-литров бензинов турбомотор е приятен за управление и достатъчно мощен за сравнително високата и масивна (1,5 тона) машина. Той е гъвкав и дава бензинова пъргавина, но не може да се каже, че е икономичен. Разходът трудно може да падне под 8 л /100 км, а тъй като колата е комфортна и бърза,  а пътното поведение – стабилно, шофьорът е изкушен да натиска повече газта, което пък води до по-висок разход на гориво и до повече вредни емисии. Ето какво става когато държавниците действат популистки. В името на екологията те клеймят дизелите, и всъщност отварят път на бензинови мотори, които емитират доста повече СО2 и други лоши неща. Ако мислеха по-стратегически, може би щяха да намерят по-умно и балансирано решение.

В днешното си състояние античният Via Militaris е почти като истински „европейски коридор“.  В по-голямата си част е магистрала, особено в Сърбия.  България допусна изоставане точно в най-стартегическия си път и това прави неприятно впечатление, а по-късно веротяно ще ни струва повече. Пътят съчетава нови равни участъци с доста запуснати и криви. И  това му състояние даде възможност на CR-V да се разкрие като една истински комфортна и бърза машина. Всяка кола може да е стабилна по равен асфалт, но между София и Белград има изпитания,  с които да отсееш истински добрите.

Та CR-V се носеше стабилно и по стария и крив балкански асфалт – както в България, така и в Сърбия, без да принуждава шофьора да намалява скоростта заради клатенето и дрисането по бабуни и кривини. Моторът работи сравнително безшумно, като е гъвкав и мощен още от нисък оборотен диапазон. Това облекчава значитлно шофьора и прави дългите преходи лесни – както с ръчни скорости, така и с автоматика CVT. Между другото този автоматик с отбелязва значителен прогрес в борбат с „ластичното усещане на CVT“ (когато натискаш газта, моторът вдига обороти, а колата започва да ускорява със закъснение). Компютърът все по-успешно  превръща виртуалните предавки в „истински“ и като усещане CR-V несе отличава от модерните истински автоматици с 8-9 предавки.  А ако не обичате автоматиците, ръчната скоростна кутия ще ви хареса – тя блясва с добре подбрани предавателни числа, приятно и лесно превключване с лоста, което пък води до едно чисто старомодно шофьорско чувство за сливане с машината.

CR-V се предлага във варианти с предно предаване и с 4х4, като последното е особена конструкция на Honda – сложна, но достатъчна надеждна, включително и за офроуд. Само че по пътя до Белград истински офроуд все пак нямаше, а в топлата слънчева  есен нямаше и хлъзгави учасътци, за да го проверим със собствените си сетива как работи. Конструкцията, макари сложна, е проверена въ времето и сега е усъвършенствана, така че от нея не се очакват изненади и при по-сериозен офроуд.  За това допринася и повишеният пътен просвет (201 мм), който обаче не се отразява на центъра на тежестта и на  скоростната стабилност.

В технологично отношение CR-V е в авангарда на доста взискателния си сегмент. Това означава, че самото изброяване на многоброните електронни системи за бузопасност и помощници на шофьора, заема няколко страници (изброени са в края на текста.). Разибра се, повечето от тях, особено онези за сблъсък  най-добре да не се провярава как работят. Приемаме на доверие, че се спряват със задачите си без желания да проверим. Иначе помощникът за поддържане на лентата се справяше убедително сам, въпреки че постоянно иска да усеща шофьорската ръка на волана. Особено добър бе в това да държи колата точно в средата на лентата, като „машината“ движеше волана доста уверено, и ако човек иска да се намеси – трябва да приложи сила.

Удобството за пътниците в каросеирята е на много високо ниво, включитлно и във варианта със 7 седалки (тогава единствено багажникът става много малък).   Около седалките има предосттатъчно простор, аудиуредбата е качествена и изпълва атмосферата със своия чист звук.  В централната конзола ипо вратите има предостатъчно местенца за подръчни неща.  

А това, което направи най-силно впечателение в стратегическото пътуване по кривата магистрала на днешния Via Militaris е усъвършенстваното шаси и префекционизираната шумоизолация. Зад това се крият ред нови „оръжия“.   Каросерията е изградена върху платформата  ACE™ (Advanced Compatibility Engineering) – която се базира на мрежа от свързани структурни елементи, като енергията при удар се разпределя равномерно. Вибрациите на волана са сведени до минимум благодарение на увеличения с 36% (30 мм) диаметър на кормилната колона и преместването на електомотора на сервоуправлението на двойния рак пиньон. Типичното за коли от луксозния клас хидравлично окачване е приложено отпред и отзад.  Специално изработената за европейските пътни условия и шофьорски профили система Agile Handling Assist (AHA) е използвана за първи път в CR-V и дискретно подпомага управлението на колата при ниски и високи скорости, разпределяйки векторно въртящия момент при движение в завой. Шумът в кабината е сведен до минимум благодарение на стандартната за всички нива на обзавеждане технология Active Noise Cancellation (ANC). Тя използва два вътрешни микрофона, за да измери нивата на шум от двигателя, прилагайки срещу него звук с обратна фаза, за го заглуши. Работи и при изключена аудиосистема.

 А безопасността е обединена в пакета Honda Sensing™, който включва :

 

  • Collision Mitigation Braking System (CMBS) - система за автоматично спиране в градски условия): задейства автоматично спирачките при високи и ниски скорости, ако системата установи, че сблъсъкът с автомобил, камион или пешеходец е неизбежен.
  • Forward Collision Warning - предупреждение за челен удар: сканира пътя пред автомобила и предупреждава водача за евентуална катастрофа чрез визуални и звукови сигниали.
  • Lane Departure Warning - предупреждение за напускане на пътната лента: система за предупреждение при напускане на пътната лента без активирани мигачи.
  • Road Departure Mitigation - система за предотвратяане на напускането на пътното платно: камера, монтирана в челното стъкло, отчита дали автомобилът напуска пътя и ако случаят е такъв, се намесва електрическото сервоуправление, което леко коригира траекторията на движение, за да остане вашият CR-V на пътното платно. При определени ситуации може да се приложи и спирачно усилие. Системата се изключва, когато водачът възстанови своя контрол над автомобила.
  • Lane Keeping Assist System – асистент за спазване лентата на движение: държи автомобила в средата на платното, като по този начин намалява вероятността от неприятни изживявания зад волана, редуцира необходимостта от коригирането траекторията на движение и усилията на шофьора при висока скорост на магистралата.
  • Adaptive Cruise Control – адаптивен автопилот: изчислява дали колата в съседната лента има намерение да мине пред вас и предварително регулира скоростта на CR-V според ситуацията. Също помага да поддържате дистанцията с предния автомобил, така че да не се налага да променяте скоростта си.
  • Traffic Sign Recognition (TSR) - система за разпознаване на пътни знаци: идентифицира ги и визуализира информацията за тях на дисплея на таблото. Показва до два знака едновременно.
  • Intelligent Speed Assistance – интелигентен ограничител на скоростта: умно комбинира съществуващата функция за ограничаване на скоростта с данните от системата за разпознаване на пътни знаци, за да намали автоматично скоростта до наложените ограничения.
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC) – интелигентен адаптивен автопилот: нова технология, дебютирала за първи път в света в CR-V през 2015 г. i-ACC използва информацията от камерата и радара, за да измери позициите на други автомобили спрямо вашия и да приложи алгоритъм, изработен след интензивни изследвания върху евопейските пътища и да предскаже мига на "засичане" на многоленотови магистрали.
  • Blind Spot Information – информация за мъртвата зона на видимостта с включено следене на страничния трафик: използва радарна технология, за да открие обект в мъртвата зона на видимостта и да уведоми водача чрез символ на страничното огледало.
  • Cross Traffic Monitor – следене на страничния трафик: използва задни радарни сензори, за да предупреди шофьора в случай на доближаващи се автомобили при маневриране.
  • Multi-angle rear view camera – широкоъгълна камера за обратно виждане: тристепенна камера с опции за стандартeн 130-градусов обзор, широк 180-градусов и изглед от „птичи поглед“.

 

Стандартно са монтирани системите Vehicle Stability Assist (VSA®), за стабилизиране при ускоряване, паркиране и завиване, и Indirect Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), за измерване на налягането на гумите

Галерия със CR-V до Белград

 

 

ДВИГАТЕЛ

1.5 litre VTEC TURBO (6MT)

1.5 litre VTEC TURBO (CVT)

 

4 клапана на цилиндър

4 клапана на цилиндър

Диаметър и ход

мм

73.0 x 89.5

Работен обем

куб. см

1498

Степен на сгъстяване

10.3

Макс. мощност

кВт/к.с.

FWD: 127 кВт / 173 к.с.

AWD: 142 кВт / 193 к.с.

AWD: 127 кВт / 173 к.с.

 

@ об/мин

5600 об/мин

Макс. въртящ момент

Нм

FWD: 220 Нм

AWD: 243 Нм

AWD: 220 Нм

@ об/мин

1900-5000 об/мин (6MT) 2000-5000 об/мин (CVT)

Вид гориво

Безоловен 95

Безоловен 95

 

ТРАНСМИСИИ

1.5 litre VTEC TURBO (6MT) FWD

1.5 litre VTEC TURBO (6MT) AWD

1.5 litre VTEC TURBO (CVT)

Пред. отношения

1-ва

3.642

3.642

-

 

2-ра

2.08

2.08

-

 

3-та

1.361

1.361

-

 

4-та

1.023

1.023

-

 

5-та

0.829

0.829

-

 

6-та

0.686

0.686

-

 

Предни

-

-

0.405 - 2.645

 

Задни

3.673

3.583

1.264-1.857

Крайна предавка

4.705

4.764

 5.362

 

ОКАЧВАНЕ

 

Опред

McPherson

Отзад

Многораменно

 

КОРМИЛНА СИСТЕМА

 

Тип

Рейка с двоен пиньон и адаптивен електрически сервоусилвател (EPS)

Обороти на завъртане на волана от край до край

2.34

Радиус на завиване (на колелата)

11.0м

Радиус на завой

11,9 м

 

СПИРАЧНА СИСТЕМА

 

Опред

Вентилирани дискове

Отзад

Монолитни дискове

 

 

РАЗМЕРИ, ТЕГЛА, ОБЕМИ

 

Дължина (мм)

4600

Широчина (със страничните огледала) (мм)

2117,2

Височина (мм)

FWD: 1679 / AWD: 1689

Междуосие (мм)

FWD: 2662 / AWD: 2663

Пътен просвет (мм)

FWD: 191

AWD: 201

Обем на багажника (VDA метод) (литри)

5 седалки, сгънати задни седалки: 1756 (1638 с панорамен покрив)

(Сгънати облегалки, товар до прозорците ) (литри)

7 седалки, сгънати 2-ри и 3-ти ред облегалки: 911

Обем на багажника (VDA метод) (литри), до прозорците

5 седалки, сгънати облекалки: 1123

(Сгънати облегалки, товар до тавана) (литри)

7 седалки, сгънати 2-ри и 3-ти ред облегалки: 1509

Багажно пространство (VDA метод; с изправени облегалки) (литри)

5 седалки: 561

7 седалки: 150

 

1.5 litre VTEC TURBO (6MT)

1.5 litre VTEC TURBO (CVT)

Маса празен (кг)

FWD: 1501-1523

AWD: 1598-1705

AWD: 1573-1680

Максимално допустимо тегло (кг)

FWD: 2150

AWD: 2350

AWD: 2150

Максимално допустимо тегло на ремарке със спирачки (кг)

FWD: 2000

AWD: 1500

AWD: 2000

Максимално допустимо тегло на ремарке без спирачки (кг)

FWD: 600

AWD: 600

AWD: 600

Резервоар (литри)

57

 

 

ГУМИ И ДЖАНТИ

1.5 litre VTEC TURBO (6MT)

1.5 litre VTEC TURBO (CVT)

Джанти

17x7.5J AW (FWD)

18x7.5J AW (FWD/AWD)

19x7.5J AW (AWD)

18x7.5J AW

19x7.5J AW

Гуми

225/65R17 (FWD)

225/60R18

225/60R18 (FWD/AWD)

235/55R19 (AWD)

235/55R19

 

ПОКАЗАТЕЛИ

 

Максимална скорост км/ч

FWD: 211

AWD: 200

AWD: 208

Ускорение 0-100 км/ч, сек.

FWD: 9,3

AWD: 9,8

AWD: 10,0

 

РАЗХОД НА ГОРИВО И ВРЕДНИ ЕМИСИИ

1.5 litre VTEC TURBO (6MT)

1.5 litre VTEC TURBO (CVT)

NEDC – европейски стандарт

Градски цикъл CO2

г/км

FWD: 169

AWD: 197

AWD: 175

Извънградски цикъл CO2

г/км

FWD: 128

AWD: 141

AWD: 137

Комбиниран цикъл CO2

г/км

FWD: 143

AWD: 162

AWD: 151

Градски цикъл за разход на гориво

л/100км

FWD: 7,4

AWD: 8,6

AWD: 7,6

Извънградски цикъл за разход на гориво

л/100км

FWD: 5,6

AWD: 6,2

AWD: 6,0

Комбиниран цикъл за разход на гориво

л/100км

FWD: 6,3

AWD: 7,1

AWD: 6,6

 

Христо Мишков

Назад



Коментари