Ford литва на крилете на VW

/ Информатор

Европа ще бъде наводнена от 600 хил фордови електрички на платформата MEB

Ford ще използва фолксвагеновата платформа МЕВ за производство на 600 хил електромобила до 2025 година, насочени към пазара в Европа, съобщава Automotive News. Самата кола ще бъде разработена в инженерен център на Ford до Кьолн, но компонентите за нея ще се доставят от VW, като печалбата от това ще бъде около 20 млрд. долара. „Това е трансформиращ ход и за двете компании“, твърдят анализатори. VW и Ford влизат в електрическата ера с предимството на споделените разходи и огромния тирож, който прави прехода към новата технология далеч по-евтин.

Платформата МЕВ е разработена от 2016 година насам  и в нея са вложени около 7 млрд. долара, като VW разчита да я използва за 15 млн. електрички в следващото десетилетие. Засега не е ясно откъде ще се вземат батериите за тях, тъй като опасенията за недостиг на микроелементи като кадмий и литий, необходими за литиево-йонните акумулатори, стават все по-силни, а и китайците имат предимвство в разработката и контрола върху оскъдните залежи по цял свят.

Друга област на съвместна дейност е автономното управление, като VW ще инвестира 2 млрд. евро в авангардната фирма Argo Al, разработваща системи за 4 ниво на самоуправление. Ford ще отстъпи част от своите акции в нея, така че тя ще стане съвместно владение на двете фирми, а те на практика ще се опитат да наложат индустриален стандарт за тази авангардна и преспективна област на автомобилната индустрия.  Към тези футуристични кооперации се добавя и обикновеното класическо споделяне на платформи, като Ford ще представи на VW следващото поколение на пикап, който да замени остарелия Amaroк, както и лекотоварен модел.

Споразменията за частично коопериране обаче не могат да се тълкуват като създаване на съюз. Двете компании остават напълно самостоятелни и въпреки общите проекти  ще се конкурират ожесточено на пазарите. Това пък може да минира развитието на общите им проекти в бъдеще.  

Тези споразумения са били в центъра на вниманието на надзорния съвет на VW, който се е занимавал и с толкова важния за Балканите, но очевидно второстпенен за VW, проблем със строителството на нов завод в Източна Европа. И засега официално решение по този въпрос не е взето, въпреки силните внушения в медиите, че изборът е направен в полза на Турция. В решението се преплитат твърде много икономически и политически аргументи, вкючително и около геополитическата ситуация на Турция, така че то вероятно ще бъде отлагано до последния възможен момент.    

Назад



Коментари