Fiesta е „изядена“ от Puma

/ Информатор

Кросоувърната вълна погълна една от емблемите на добрия стар европейски „Сегмент В“

Миналата седмица Ford прекрати приемането на поръчки за Fiesta в Европа. Доставките за вече поръчаните ще продължат, но това решение вероятно означава край за кариерата на една от най-популярните малки коли в Европа. Сегашното поколение е седмо поред и е напълно конкурентно за стандартите на сегмента. То бе лансирано през 2017 година и би трябвало да има поне още две години живот, преди да дойде осмото. Обаче то може и въобще да не дойде заради проблемите в самия сегмент на малките европейски коли, които обикновено се определят и като „градски“. Всъщност заплахата не е само за Fiesta.

 

По принцип представителите на Сегмент В изглеждат осъдени на заливане и поглъщане от вълната на малките кросоувъри, които на практика ползват тяхната техническа платформа, но са малко по-високи и обемни, както и по-скъпи. Тенденцията на пазара е очевидна. През 2014 Сегмент В е имал дял от 22,73% от новите регистрации в Европа, а през 2021 година те са 17,98%. Упадъкът засяга и такива популярни модели като Fiat Punto (който въобще бе спрян от продажби), VW Polo, Toyota Yaris или Renault Clio.  

Ако обаче се погледне по-цялостно към пазарната еволюция, ще се види, че упадъкът на малките коли е съпроводен от възход на малките кросоувъри (сегмент B-SUV) от типа на Renault Capture и Peugeot 2008. Конкретно при Fiesta опасността дойде с две роднински имена  - Ecosport и Puma. Първият пристигна в Европа от Бразилия през 2014 година и първоначално остана маргинален на пазара. Той бе странен за европейските вкусове и претенции, а и транспортът го оскъпяваше. Това наложи да премине през технически и дизайнерски промени (2016 година), а производството му бе изнесено в Румъния. През 2017 вече имаше 63 хил.продажби, докато Fiesta отчете 271 хил.

Реалният удар за Fiesta обаче дойде през 2020 година, когато бе лансирана чаровната Puma. Само година по-късно бяха отчетени едва 82 000 продажби на Fiesta и 134 000 на Puma.

Тенденцията вече изглежда необратима и това прави присъдата над Fiesta неизбежна. Според данни на Jato в първото полугодие на тази година продажбите на Fiesta са спаднали с допълнителни 49%. Разбира се, тази година пазарът е прекалено хаотичен, повлиян както от пандемията, така и недостига на чипове в индустрията, както и от общата несигурност заради войната в Украйна. Но дори и пазарът да търгне към нормализиране, съдбата на добрата стара Fiesta сякаш е предрешена и е тъжна.... И това е жалко. Нека да напомним, че става дума за европейска легенда, модел белязал своето време и влязъл в сърцата и гаражите на поколения.

Първата Fiesta ие е пусната през 1976 година. Разработката е започнала през 1972 под личното ръководство но Лий Якока. Преди това проекти за подобна малка кола са били отхвърляни от Хенри Форд II като излишни, но голямата петролна криза ги прави актуални. От това време са и еталонни малки машини като Renault 5 и Fiat 127. Заради Fiesta е направен големия завод на Ford Motor в Испания.  Оттогава, та до до 2022 се изредиха още 6 поколения, всяко от които пише своите успешни страници в пазарната, а и в спортната история на автомобилизма. Днес обаче пътят свършва. И след Fiesta по същия път могат да тръгнат и други популярни и легендарни имена от сегмент В. Така е в автомобилния бизнес.  

Назад



Коментари