ЕС – държавите цакат парламента с 5%

/ Информатор

Съвет на екологичните министри предлага -35% за 2030-а. България иска прагът за 2025 да не е задължителен

Съветът на ЕС след дълго и бурно заседание е предложил намаляването на вредните емисии да следва една по-плавна схема (-15% вредни емисии за 2025-а година и -35% за 2030-а година). Европерламенът наскоро прие радикалните -40% за 2030-а, въпреки протестите на индустрията, която пък смята -30% за раеалния праг, който не зестрашава жизнеспособността на фирмите. В Съвета на ЕС са заседавали екологичните министри на страните –членки, които в случая са следвали свои национални съображения и политики.

По този начин държавите в ЕС се изправиха серщу европарламента, където депутатите не са национални представители, а се смятат за такива на целия народ в огромния съюз. Като такивма те са и по-подвластни на влиянието на екологичните лобита и на партийните си интереси.

В решението на Съвета на ЕС има повече реализъм, защото предложената схема може да има директно отражение върху жизненото равнище в отделните държави. По тази причина примерно в предложението на Съвета се вкарва разделяне на праговете за леки и утилитарни превозни средства, като за товарните се предлагат още па-плавна схема. Цифрата -35% е компромис, прокаран от австрийската екологична министърка Елизабет Кьостингер, която председателства заседанието.   За него са гласували 20 държави, като 4 са били против и 4 са се въздържали.

Първоначално 7 страни са държали за минималния праг от -30%. Сред тях е и България, като останалите имат силно автомобилостроене - Германия, Чехия, Словакия, Унгария, Полша, Румъния.  „Автомобилите няма да бъдат достъпни, освен за богатите“, е заявил представителят на Чехия.

България е поискала прагът за 2025-а година да не бъде задължителен за страните-членки. „Целите трябва да държат сметка за покупателната способност на населението“, е заявил българският представител. Полша, Литва Естония са изразили опасения, че новите прагове, които се отнасят само за новите коли, ще доведет до потоци от коли втора ръка, които се насочват към по-бедните страни, ако разпоредбите не отчетат и нивото на покупателната способност на гражданите им.

За сметка на въздържаността на 7-те огромният блок от западни страни е настоявал за далеч по-остра схема на редукция на газовете. 15 държави в началото са настоявали за праг от -40% за 2030-а година, каквото е било предложението и на европарламента. Сред тях е и Португалия, която е обявила ангажимент към 2040 година да има нулеви вредни емисии от автопарка си. Финландия е наблегнала на необходимостта да се върви по-бързо, „по-бързо дори от европарламента“. Представител на Люксембург е подчертал, че в Китай производителите на автомобили инвестират 7 пъти повече в мобилността на бъдещето, отколкото европейските фирми и е поискал те да се ангажират далеч повече по този път.

Назад



Коментари