Епохата на Dacia, Lidl и WizzAir
Дискаунтърите са феномените на новото време във Франция, твърдят икономисти

Dacia е посочена като един от символите на новата епоха във френския начин на живот, редом с дискаунтърите в търговияти Lidl и Aldi, услугата за евтини ж.п.билети Ouigo и платформата за споделени пътувания BlaBlaCar в твърде актуалната аналитична книга „Франция пред очите ни“ (La France sous nos yeux) на Жан-Лоран Кесли и Жером Фурке.
Авторите изследват промените, настъпили в последните десетилетия, като се фокусират върху икономическия живот, социалното разслоение и консуматорските особености на различните групи. Процесите са наистина интензивни и сложни, а една от водещите тенденции е бързото развитие и налагане на по-достъпни продукти във всички области – от автомобилите, през дрехите и храната, до самолетните билети.
При автомобилите основният феномен е Dacia, като именно във Франция румънският бранд направи своя голям порбив и в момента дачиите са най-продаваните коли при частните клиенти. Пробивът стана за 15 години, като тръгна почти от нулата. През 2005-а година, когато бе ланисран първият Logan, Renault се срамуваше от евтиното си подраделение, държеше го само в Източна Европа и Близкия Изток. После дойде шокът от 2008-а, евтините коли станаха привлекателни и за западняците и успехите на Dacia помогнаха на цялата групировка да се измъкна от капана на кризата. Тогава в гамата баха добавени Sandero и Duster, които разшириха бързо обхвата на клиентелата и направиха постепенно Dacia основен играч и в Западна Европа.
Този процес не бише случаен, тъй като търсенето на по-евтини продукти с прилично качество се засили във всички области. В търговият се наложиха марки като Lidl и Aldi, в небето полетяха WizzAir и EasuJet, платформи като споделените пътувания BlaBlaCar и нощувките Airbnb разтърсиха бизнеса на таксита и хотели, днесшен феномен са споделените офиси и т.н. Може да се спори доли това е „икономика на бедността“ или е повече прагматизъм, за да се избягват излишните разходи. Важното е, че все по-малко хора са склонни да плащат за ненужни екстри и скъпа брандова идентичност и се концентрират към необходимото, полезното и разумното.
Коментари