Една високотехнологична Mokka, ако обичате!

/ Изпитател

Новото поколение е: 1) изцяло електрифицирано и 2) натъпкано с електронни екстри

Името внушава...Около Opel Mokka от само себе си се раждат всевъзможни асоциации, свързани с пиене на кафе и каквото там се сервира и прави около него. Та при срещата с второто поколение ми хрумна един новаторски кафеджийски виц:  

„Едно кафе 5 в 1, ако обичате!
- Моля?
- Кафе, сметана, сладкиш, паролата за WiFi и зарядно!“

Така пие кафето си компютърното поколение и май за него достъпът до интернет е по–важен от вкуса и сорта на самото кафе. Подозирам даже, че може и да не знаят какво е Мокка - свикнали са да мислят повече с брандове като Лаваца, Чибо  или... Старбъкс. Значи - точно чрез модела на Opel могат да научат и това, че някога е имало разни сортове кафе, а не само различни вериги кафенета. А новата Mokka е насочена до голяма степен точно към IT поколението, както и към родителите му, разбира се.

Видео от теста

Става дума за модерен градски кросоувър, изграден върху общата модулна платформа CMP на групировката PSA.  Около новата Mokka се събират поне две първи неща. Той е първият модел на Opel, представен у нас от новия официален вносител „София Франс Ауто“. Освен това е първият нов кросоувър на Opel след влизането в състава на PSA,  а от това пък идва и първата голяма интрига около него.

Той ползва обща техническа база с вече наложени кросоувъри като Peugeot 2008 и DS 3 Crossback, но чисто маркетингово трябва да се дистанцира от тях и да потърси път към различна клиентела. Сложна задача, решението на която се търси чрез дизайна, настройките, оборудването. Както и с обаянието и традицията на бранда. А Opel носи орела на Made in Germany и това не е празна приказка, въпреки че в в глобалната епоха тези неща все повече губят своето значение. Но макар и с „френска“ техника, вкусът и ароматът на тази Mokka е изпипван в Рюселсхайм от тамошните майстори и по техните правила и това си личи.   

Дизайнът на Mokka  е разработен от екипа на Opel, ръководен от Марк Адамс и той е успял да придаде един по-строг, но и привлекателен външен вид, който може да се смята за типично германски. Предната част е оформена в прословутия стил Opel Visor – по-ръбест и някак по-решителен от стила на френските аналози. Светодиодните фарове, заедно с панела на на радиаторната решетка са нещо като визьор на шлем, а в средата е голямата емблема със стилизирана светкавица. На електрическите модели тази светкавица стои по-внушително – като знаеш колко ток е складиран зад нея.

Новият стил на Марк Адамс е характерен и не просто привлича погледа, но поражда и симпатия. Нещо забравено за опелите, които в  в последното десетилетие в лоното но GM, страдаха от прогресираща безличност на дизайна. А това е твърде  важно за острата конкурентна битка, която очаква новата Mokka – включително и срещу техническите „братовчеди“ от PSA.  

Иначе новата Mokka има характерния заоблен профил на новите градски кросоувъри. Дължината е 4151 мм, широка е 1987 мм, а височината е 1531 мм. Каросерията е компактна на габарити, но и достатъчно просторна отвътре  с места  за 5 пътници и приемлив багажен обем. В интериора дизайнерите на Opel също са успели да наложат свой почерк с ясно и функционално оформяне. До голямото дигитално контролно табло е дисплeят на медианавигационната система, насочен към шофьора Това оформяне си има фирменото име Opel Pure Panel и наистина изглежда доста изчистено. Управлението на климатика е поверено на добрите стари въртящи се бутони, а иначе дигитализацията е вездесъща. Възможен е избор между различни оформления на контролното табло, като там при електрическата версия работи и малка схема, показваща функцонирането на задвижването и заряда на батерията.

Класическата Mokka (става дума за тази с класически бутален мотор) се предлага с 1,2-литров 3-цилиндров бензинов двигател, с мощности 100 и 130 к.с., както и с авангарден турбодизел с обем 1,5 литра и мощност 110 к.с. Моторите се съчетават с 6-степенна механична скоростна кутия, а най-мощният се предлага и с 8-степенен автоматик. Именно тази версия бе на разположение за теста и тя остави отлично впечатление по маршрута между София и Белчин и около него. Моторът е тих, пъргав, достатъчно мощен за 1,2-тонната каросерия и гъвкав. Откликва с желание на всяко подаване на газ, а скоростната кутия менажира усилията му умно и гъвкаво, така че посягането към перцата на волана за ръчно превключване на предавки е плод по-скоро на каприз, отколкото на реална необходимост.

Задвижването доставя удоволствие с бързите и непосредствени реакции, като едноверемнно с това осигурява и радваща сърцето икономичност. Паспортният разход на гориво е около 5 л/100 км, а реалният е по-скоро в рамките на 6 литра при бързо, но не напрегнато каране. Всички двигатели са оборудвани с добре действащ старт-стоп, което също има своето значение за икономичността. Кросоувърът е послушен и към заповедите от волана, като стои сравнително стабилно на пътя и следва уверено извивките му и при по-височка скорост. Разбира се, не и при прекалено висока, когато каросерията започва да тегли по допирателната. Всъщност мярката на този кросоувър го прави благосклонен към сравнително бързо, не не и към неразумно каране. За последоното си трябва ниско купе, и пак не е препоръчително по републиканската пътна мрежа. А иначе за леко и приятно предоляване на разстоянията по асфалт Mokka е подходяща като хм... като сутрешното кафе – приятно е и върши работа. Става и за преходи извън асфалта, но не и за офроуд екстремизъм. Всъщност задвижване 4х4 въобще не се предлага, а пътният просвет е достатъчен за излизане на пикник или други такива разходки из природата, но не и за приключения из камънаци и издълбани кални коловози.

Комфортът в интериора също не пасва на духа на офроуд-екстремизма. В него освен строгия, но изискан немски стил впечатляват и добре подбраните качествени материали, удобните седалки, както и богатото оборудване с всевъзможни екстри за безопасност и комфорт. А списъкът им е наистина внушителен. Предлагат се 6 нива на оборудване като и най-ниското Mokka има круиз-контрол, сензор за напускане на лентата и автоматично спиране за избягване на удар. От там нагоре се добяват панорамна камера за задно виждане, адаптивен круиз-контрол, автоматично включване на светлини, помощник при паркиране, сензор за сляпата зона и т.н. Ценовата разлика между първото и последното ниво на оборудване при еднакъв двигател е към 10 хиляди лв., като за тези пари се предлага наистина дълъг списък от всевъзможни естетически и функционални „екстри“. Всъщност цените на новата Mokka са в рамките на нормалното за сегмента. Най-евтината версия с бензинов мотор от 100 к.с., механичниа скоростна кутия и ниско ниво на оборудване (което все пак включва доста неща) започва от 34 845 лв, за да досгине до 51 330 за върховната версия със 130 к.с., автоматик и какво ли не в списъка с оборудването. (Подробностите може да видите в прикачената ценова листа).

Електрическата Mokka-e дойде на нашия пазар успоредно с базовия „класически модел“, което не се случва често. Тя има елдвигател с мощност 136 к.с. , като общото тегло е увеличено с почти 400 кг (1598 кг). Батерията е с капацитет 50 кВтч, като зареждането от домашно зарядно с трифазен ток става за 5 часа, а с бързо зарядно с мощност 100 кВт – за 30 минути. Пробегът с едно зареждане е в рамките на 320 км, като, разбира се, зависи от стила на шофиране и околната температура. Цените варират от 67 280 лв за най-ниското ниво на оборудване до 77 825 за най-високото. Електрическото бъдеще засега излиза скъпичко – особено у нас при пълната липса на държавно стимулиране за по-екологичните машини. В Европа обаче правилата са различни и там лансирането на електрическа версия заедно с „класическата“ вече е необходимост за успешния пазарен живот на модела.   

Назад



Коментари