Духовна щедрост

/ Изпитател

Компактен японски кросоувър с простор като на по-голяма европейска лимузина

„Бих могла да подаря обич на всеки, толкова място има в сърцето ми“, се пееше в една мелодична стара балканска песен. Тя няма нищо общо с Honda HR-V, хрумна ми като видях надписа „room for everyone“ (място за всеки) върху тестовата кола. Не че има някаква логическа връзка – произволно завойче в потока на мисълта в края на тежък ден. После потокът зави и спря. Замислих се върху надписа и реших да погледна – не в сърцето на красавицата, там и кардиолог не би се оправил, а в интериора на колата. И се оказа, че има нещо вярно. Багажникът е огромен за компактен кросоувър (453 л), а хитроумната система на седалките (MagicSeat) позволява с едно движение да се отвори обем колкото почти половин баничарка – цели 1473 литра. Е, може ида не е чак като в сърцето на щедра дама, но едно ученическо бюро спокойно ще влезе, както и велосипед или разлистен фикус – неща, които в семеен седан, дори да е S-класа няма как да се поберат, както и в обикновен, дори по-голям кросоувър.

А при понятието „кросоувър“ мисълта тръгна по друг път - исторически. HR-V е кола с минало, което започва още преди да се е появил първият кросоувър (каквото и точно да значи това).Първото поколение бе лансирано в началото на века, когато още се налагаше абревиатурата SUV и в Европа ги смятаха за екзотика. Honda винаги има желание да е пионер и тогава избърза рисковано с малкия си SUV. Името HR-V идва от High Rider Vehicle и отразява тогавашната идея за този тип коли. Не бяха особено естетични, но бяха видимо височки и това се смяташе за основното им предимство. В началото се държеше и на реални офроуд-способности, а после пазарът нанесе своите поправки, видя се,  че в реалността те почти не слизат от асфалта. Станаха повече бързи, отколкото високопроходими, изработиха си и собствена естетика. Така дойдоха кросоувърите, които са нещо като русалка – нито риба, нито девойка, но все пак са красиви и примамливи. Както и достатъчно бързи и комфортни, за да се ползват за ежедневните градски и периодичните ваканционни преходи. Всъщност за всичко, включително и за пикник или за обогатяващия се арсенал на различните спортни развлечения.

Второто поколение на HR-V дойде едва преди три години. То възприе eстeтическия код на успешния CR-V, но в по-малък размер. Приликата се набива в очи с черното Y, вписано по оригинален начин в радиаторната решетка, а и от формата на покрива. HR-V е кросоувър с естетически подчертана SUV-компонента. Каросерията видимо е по-висока, което пък дава и една по-доминираща позиция над пътя. Едновременно с това няма офроуд-суровост, а линиитe съчетават стремителност и елегантност. Както и приятна грижа за детайлите, която се издава от вписаните в задния прозорец дръжки на вратите.

Дължината е към горната граница на сегмента - 4,29 м., което пък позволява в интериора да се оформи същото това room for everyone. Е, чак за всички място няма, но за петима просторът е наистина щедър, като магическата система на седалките помага хората отзад да се чувстват съвсем удобно. Интериорът е комфортен и естетичен. Някои решения изглеждат необичайно и напомнят за японския произход. Примерено - аераторите пред пътника, оформени като дълъг тесен процеп от три щори или късият скоростен лост, разположен удобно върху повдигнатия централен тунел точно под ръката на шофьора. Лично на мен приятно впечатление ми правят и кръглите прибори на контролното табло. Реалните стрелки на километража и оборотомера носят своето аналогово очарование, макар че дигиталната епоха настъпва с цялата си мощ. На централната конзола има голям информационен дисплей, а управлението на климатика отдолу е с тъчпад. Конзолата е леко обърната към шофьора, а воланът повтаря Y-образния мотив от предницата. Бутоните по него са оформени в хромирани кръгове и са пeрфектно напасвани.

Тези неща от интериора впечатляват при първата среща, а после им се свиква. По-важно е друго – просторът около пътниците е като в далеч по-голяма кола, а това в крайна сметка има по-голямо значение за реалната експлоатация. Както и товарният обем, който освен, че е голям като цифра е и удобно конфигуриран. Примерно - задните облегалки могат да се сгъват напред до равен под или целите седалки да се прибират назад, така че да оформят нещо като коридор, който пък става отлично примерно за велосипед или фикус.

На нашия пазар H-RV се предлага с един бензинов двигател с обем 1,5 л. (130 к.с.) и с турбодизела 1,6 i-DTEC с мощност 120 к.с. Те могат да се съчeтаят с механична 6-степенна скоростна кутия или с вариаторната CVT. Тестовата кола отразяваше последните тенденции в горивната ситуация в  Европа – бензинова с ръчни скорости. Честно казано, винаги съм ги предпочитал пред вариаторите, а и късият, прецизен скоростен лост, поставен точно под ръката носи специфично шофьорско удоволствие. Моторът e гъвкав и набира обороти с лекота, ускоренията са приятни за кросоувър, но ако колата е натоварена с 5-има неговите 155 Нм налагат по-често ръчкане със скоростния лост. Машината е способна и на спортна тръпка, но двигателят трябва да бъде държан на високи обороти, а това пък рефлектира върху цифрата на разхода за гориво. Предавките в скоростната кутия са добре подредени, като 6-а е най-вече за поддържане на равномерна скорост, а ускоренията налагат низходящо превключване.

Всъщност кросоувърите не са точно машини за автентична спортна тръпка. Височината на каросерията се чувства в завой, както и при по-резки ускoрения и спирания. Лично аз предпочитам кросоувърите да са с дизелов мотор, а Honda има отличен агрегат за този модел, но модата напоследък си е мода. При тестовото шофира средният разход беше 7 л/100 км, което е икономично за толкова просторна бензинова машина и за един, да кажем леко припрян, макар и не безразсъден маниер на шофиране. Отлично работещият старт-стоп също има принос за горивната ефективност, особено в градски режим и при мъкнене в задръстване. Но удоволствието на тая машина е не толкова в динамиката, колкото в простора и лекотата с която гълта километрите. Както и в увереността извън пътищата. Макари да няма пълноприводно задвижване, тя може да стигне доста далеч. Един приятен от шофьорска гледно точка и удобен от пътническа кросоувър. Цените започват от 38 990 с ДДС, като още от първите нива на оборудване се предлага доста дълъг списък от екстри за безопасност и комфорт.

Honda HR-V 1.5 I-VTEC

Двигател

4-цил, бензинов, 1498 куб.см

Трансмисия

6-степенна механична

Мощност

130 к.с./6500 об/мин

Въртящ момент

155 Нм/4600 об/мин

Ускорение 0-100

10,2 сек

Максимална скорост

192 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 7 л/100км

Комбиниран цикъл 5,6 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Христо Мишков

Назад



Коментари