DS3 Crossback – премиум кросоувър по френски

/ Изпитател

Или казано по-конкурентно и леко старомодно - Audi Q2 Алафранга, а може и Mini Countryman във French Style

В DS 3 Crossback има две дребни, но многозначителни подробности, които веднага го издигат над стандарта на масовите модели. Сами по себе си може и да не са кой знае колко важни, но те правят разликата и дават онова усещане за изключителност, което в днешния автомобилен бизнес се постига много трудно. Първата те посреща още преди да си влязъл в колата – тя разпознава ключа в джоба (правят го всички) и когато си на метър от вратата дръжките се показват услужливо и приветливо. Иначe те са вписани във вратата като на Tesla. Технически не е особено сложно, но изглежда като жест на любезност от страна на колата и на човек му става по-приятно, отколкото от елементарното щракване на заключването, което правят всички.

Второто е звукът на мигачите – мек, приятно звънлив, леко напевен, достатъчно силен, за да информира, но и не прекалено, за да стане дразнещ. Изпипван е старателно - малка подробност, но когато към нея се подходи с грижа за ушите на клиента - отново му става драго на душата. Даже може да си включва мигачите без нужда, за да слуша песента им – разбира се, ако около него няма други коли, които да му писнат с клаксона или пък да стане нещо още по-лошо.

В днешния автомобилен свет това е важно  – конкуренцията се измества към онези детайли, които оставят впечатление за изключителност, които дават индивидуалност и стил на машината, превръщат интериора в уютен дом, а самата машина в приятел за онзи, който е вътре, както и в авторитет за онези отвън.

Видео от теста

Така се постига „премиум“ във времето на тоталния маркетинг. Днес всички големи автомобилни корпорации се стремят да се катерят по автомобилната йерархия към висините на лукса, авторитета и ценовите равнища, но и всички го правят, използвайки обща технологична банка. Платформите, двигателите, трансмисиите, окачването, електронните компоненти са сходни като качества и цени, а често съвсем еднакви и за различни корпорации, защото идват от общи външни доставчици. Разликата се прави от дизайна, настройките и изпипването на детайлите. И DS 3 Crossback успява да намери своя стил, който го отличава както от технически подобните продукти в рамките на групировката PSA, така и от сходните като цени „премиум“ конкуренти.

В случая с DS 3 Crossback се използва новата универсална платформа на PSA, която е в основата на модерните градски и компактни модели от типа на Peugeot 208 и Opel Corsa. Тя е създадена и с възможности за монтиране на електрическо и хибридно задвижвания, но това не  е тема на този тест. Тук имаме модел, задвижван от познатия трицилиндров 1,2 PureTech с мощност 130 к.с., съчетан с 8-степенен автоматик. Същият двигател се предлага в още две различни версии – със 100 и със 155 к.с. Значи – тестваме нещо от „златната среда“ на моделното семейство. Моторът е добре познат – гъвкав, икономичен, с ненатрапчив звук, достатъчно мощен, за да даде приятна динамика на сравнително малка кола с тегло 1,2 тона. В случая, благодарение на една друга подробност той дава и нещо повече – уесщане за спортна тръпка. Тя се получава при избора на режим Sport от удобен бутон под централната конзола. С него се променят реакциите на мотора, превключванията на автоматичната скоростна кутия, а и звуковатасреда - двигателят издава неочаквано ръмжащ басов звук, който прониква възбуждащо в купето. И спокойната кола става напрегната, сякаш нетърпелива да скочи напред.  Друга подробност, която изкачва този Crossback в автомобилната йерархия.

Всъщност цялата обстановка около шофьора и пътниците прави същото – налага впечателението и усещането за „премиум“, за по-високата класа. То идва както от естетиката, така и от богатото оборудване с всевъзможни устройства за комфорт и безопасност. Както, разбира се –  и от качеството на материалите и изпълнинието. От тази „света троица“ на лукса, тук естетиката сякаш е най-важна. Залага се на смел, модернистичен дизайн, който по правило носи елементи на провокативност и не оставя равнодушни – някой го харесват от пръв поглед, други – не. После има привикване, но ромбовиднотото оформяне на уредите и бутоните под централния дисплей е наистина оригинално решение, което отличава драстично DS от конкурентите. Ромбовидният мотив е отпечатан и с шевовете на седалките, макар че там няма как да привлича погледа.

Воланът е класически, удобен и високотехнологичен, с добре вписани и прецизно работещи бутони, от които се управлява телефон и аудиосистема. Встрани от волана е чувствителният дисплей на бордовия компютър, а контролното табло е с аванградна форма, като предоставя необходимата информация в удобен и четивен вид. Най-важната част от нея може да се прожектира и на цветен хедъп дисплей точно пред погледа на шофьора. Още една от „онези“ подробности на премиума.

А в управлението шофьорът може да разчита на помощта на системата DS Drive Assist, която разпознава осовите линии, държи уверено колата в средата на платното и поддържа безопасна дистанция от предходната машина. Като наближи момента за паркиране, системата DS Park Pilot ще намери подходящото място на улицата и ще паркира колата сама. Към това може да се добави камерата за заден ход, която дава обзор от 180 градуса и предвижда траекторията на автомобила. Освен това колата разпознава пътните знаци и предупреждава за нарушения.

Един непривичен елемент е разполагането на бутоните за отваряне на стъклата на централния тунел. Това решение е старомодно, но тук пък е направено с толкова впечатляващо оформяне на дизайна, че сякаш бутоните са свалени там нарочно с естетическа цел.

По асфалта DS3 Crossback е сравнително бърз, устойчив по завоите и комфортен –в известна степен повече, отколкото габаритите му предполагат. Както и трябва да бъде в кола с цена над 60 хил. лв. Приносът за това усещане за стабилност и динамика е на задвижването и окачването. Освен това аванградният кросоувър има добри възможности и за движение извън пътищата, особено с големите 18-цолови гуми. Пътният просвет е сравнително висок, което дава смелост пред дупки, бабуни и неравности. Разбира се, един кросоувър по принцип не трябва да се притиска много на скорост по завоите, а това ограничение се компенсира от предимствата на по-високия просвет – както из дупките на градската джунгла, така и при „истинския офроуд“.

„Премиумът“ днес не е просто една хубава и бърза кола, а и комплекс от услуги, свързани с нея. И новият вносител на DS ги осигурява – чрез специализираната програма DS Only You, която включва денонощен телефон за справки и услуги, пътна помощ в страната и Европа, valet – вземане на колата от дома за обслужване или ремонт, получаване на заменяща кола при преференциални условия, както и специални изискани събития за клуба  на собствениците.

Всичко това е част от налагането на новата премиум марка по пазарите в Европа. А двете букви DS не са съвсем нови. Те носят спомена за славна та „богиня“ (Citroen DS) от средата на миналия век, но в новата машина няма и капка уклон към ретрото. Залага се на модерен стил, изискан лукс, естетика и качествена, проверена техническа база. Това е автомобилният „премиум по френски“, заради който бе възроден и наложен брандът DS. Или казано в оригинал - Voiture premium a la francaise, или на  по-разбираемия за младите английски Premium Car French Style. Преди век и половина пък възрожденските ни предци са се възхищавали на френските работи с термина „алафранга“. Тогава това е бил еталонът, по който се равняват другите. Зад всичко това се крие една велика традиция в индустрията на лукса, която известно време бе останала без автомобилен представител. Борбата на DS на това поле продължава успешно и в по-горните автомобилни сегменти, където луксозните машини са повече и доста по-претенциозни. А DS3 Crossback може да се приеме и за еталон за малък премиум кросоувър, защото около него няма много преки конкеренти. Комай единствен е Audi A2, а в известен смисъл – и Mini Countryman.

 

 

DS Crossback 1,2L PureTech 130 EAT8

Двигател

4-цил, 1199 куб.см

Трансмисия

8-степенен автоматик

Мощност

131 к.с./5500 об/мин

Въртящ момент

230 Нм/1750 об/мин

Ускорение 0-100

9,2 сек

Максимална скорост

196 км/ч

Разход на гориво

При теста 6,5 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4118/1802/1534

Цена на тестовата кола

От 73  хил. лв

 

Назад



Коментари