„Дизелгейт“ все още тресе VW

/ Информатор

Основният проблем на събранието на акционерите ще бъде очистването от големия скандал, а не „нашата“ инвестиция

„Когато Porsche миналата седдмица се съгласи да плати 600 млн. долара глоба за манипулираните (преди години) дизелови двигатели, това показва ясно стремежа на германския автогигант  да се отърве от скандала, избухнал  през 2015 г.и да осигури нещо по-свежо за акционерите си“, написа Automotive News в навечерието на годишното събрание на VW Group, което ще се проведе днес в Берлин. На Балканите (и особено сред българския политически елит) с трепет се очакваше то да вземе решение за насочване на голяма инвестиция насам (и по-точно до София), но според сведения на Bloomberg това решение ще бъде отложено за есента. Директорите и надзорниците са решили да започнат „конкретни преговори“ с кандидатите – естествено в атмосфера на конфиденциалност, така че очакването ще продължи поне още няколко месеца, в които българсикте политици ще могат да продължат да се обстрелват с обвинения и инсинуации по тази тема.

Отлагането на въпроса за голямата източноевропейска инвестиция ще отвори поле за връщане към  „дизелгейт“, който досега е струвал над 30 млрд. евро глоби на фирмата, а се задават и още съдебни дела. Част от акционерите ще гласуват против оперативното ръководство и ще искат обяснения за скандала, но всъщност всякакви опити за вътрешна „революция“ са обречени, тъй като семействата Порше и Пийх могат да налагат твърдо своята воля (с 53% от гласовете) и ще го направят. Ръководството може да разчита на подкрепата и другите големи акционери – провинция Долна Саксония (20%) и Катар (17%). 

Не се очакват значителни кадрови промени, но все пак ще има определен натиск над ръководството. А акционерите, както големи, така и дребни, нямат много реални причини за недоволство. Въпреки  трудната ситуация в автомобилния бизнес като цяло, въпреки скандала с дизелите и солените глоби, най-големият европейски автопроизводител е в стабилно финансово състояние и се готви за експанзия.

Ключово решение в тази област е инвестирането на 1 млрд евро в завод за производство на батерии за електромобили, който ще бъде в Германия (Залцгитер, Долна Саксония). С това решение VW изпреварва конкуренцията и се впуска решително в електромобилната авантюра, която може да го изведе пред наистина нови хоризонти. Батериите са ключът към електрическата мобилност и тяхното серийно производство е далеч по-важно за фирмата от един завод за класически коли, независимо дали той ще бъде на Балканите или другаде. 

Всъщност основен проблем за оперативното ръководство са не акционерите, а профсъюзите, които по традиция имат важен глас в управлението. А могъщият немски автомобилен профсъюз е против нови инвестиции в Източна Европа, при преспективата да се затварят германски заводи. Фирмата се сблъсква и с необходимостта да инвестира все повече в електромобили, а това е една доста рискова област. И заради нея наистина не се знае дали сега има смисъл да се налива милиард в ново предприятие за традиционни автомобили или не. Разбира се, фирма като VW вече е направила своите планове и прогнози, включително дългосрочни, но на практика над целия бизнес сега виси неизвестността на техонологичните революции, които само за няколко години могат да провалят всякакви сметки. Така че отлагането на решението за въпросния милиард и за въпросния завод е напълно разумно и има своите основания.

А акционерите все пак ще се разотидат доволни. Те ще получат дивиденти от 4,8 евро на обикновена акция и 4,96 на привилегирована, което е увеличение с 23% спрямо предходната година. Всъщност чрез джоба си те вече могат да забравят за „дизелгейт“. Значи – и тази афера няма да ги занимава истински, въпреки опитите тя да се използва за разчистване на вътрешни сметки и заплитане на интриги.

Назад



Коментари