Цвикау се връща на бял електрически кон

/ Информатор

Градът на легендарния Trabant поема производството на най-авангардните коли на VW

През ноември от свръхмодерните халета на завод в Цвикау ще започнат да излизат авангардните електрички VW I.D., с което ще се отвори нова глава – както в историята на VW, така и на малкото саксонско градче, което винаги е било здраво свързано с автомобила. Е, това „винаги“ е относително, колите от Цвикау идват цели 16-години след прощъпулника в бенцовия Манхайм, но все пак е било доста отдавна и изисква уважение.  

Първата автомобилна фабрика в Цвикау е направена лично от Август Хорх през 1904-а година, а след това там се правят машини със славните емблеми на Auto Union и Audi. След Втората световна война Цвикау попада в ГДР,  централата на Audi се изнася в Инголщад (Бавария), а от старите фабрики се организира новата социалистическа фирма  Sachsenring. И тя влиза в историята с може би най-символичната социалистическа кола.

Именно там се създава Trabant – симпатичният двутактов продукт на  ГДР, световен първенец в използването на пластмаса за покриване на автомобилна каросерия, който се задържа в производство от 1957-а до 1990-а година и изигра уникална историческа роля. Неравноделното пърпорене на архаичния му двигател, усилено през мегафона на кризата на социализма и натрупаното немско недоволство от разделянето на страната бутна Берлинската стена – една малка кола се пребори с всемогъщи тайни служби и дузини танкови дивизии, за да изтрие граница, начертана от най-кръвопролитната война на човечеството.  Надали в историята има по-могъщ моторизиран символ.

Между другото Trabant (Спътник) е звучало много напредничаво през 1957- а година, защото по същото време хората за пръв път изпращат машини в космоса и това поражда буря от ентусиазъм около прогреса на човечеството, техническите науки и инженерната мисъл. Първите трабантчета са били сравнително адекватни за времето си, по същото време и в Западна Германия се прават двутактови играчки, а все още се ползват и смешните „кабиненролери“, но постепенно западният капитализъм набира скорост, а колите на ГДР се консервират в 50-те, заедно със социализма им.

Сега същото саксонски градче излиза в челото на електрическата мобилност. При пълен капацитете новото предприятие ще може да прави по 1500 електоромобила на ден или около 330 000 годишно с емблемите на VW, Audi и Seat.  Плановете са доста сериозни и ако се осъществят наистина ще започнат една нова ера в човешката мобилност. След 2040-а година VW ще произвежда само електрички. „Цвикау ще бъде ядрото на нашите електромобилни планове“, казва пред Automotive News Томас Улбрих, който отговаря именно за тези планове.

Семейството I.D. има амбицията да бъде електрическата „народна кола“, така, както и „Бръмбарът“ навремето е бил „народната кола на Германия“ – автомобил за милиони, а не за милионери. При това радваща всички екологични сърца, защото производството вновия завод е така организирано, че да не се отделя  грам въглероден двуокис. Електричеството за завода идва от хидроцентрали в Австрия, а производството на компоненти е поверено на фирми, които използват възобновяеми източници на енергия.

Това има принципно занчение за електромобилността, тъй като в критиките срещу нея често се изтъкват големите енергийни загуби, изисквани от производството на литиево-йонните батерии. VW твърди, че осигурява „карбонеутралност“ по цялата верига, което все пак е съмнително ако се включи и добиването на литий и кобалт - основно в Латинска Америка и Африка със свръхексплотация на детски труд и с тежки отражения върху околната среда там. Това по принцип е стратегическият проблем за развитето на електричките, които обикновено се заобикаля, макар че в един момент може да стане скандално опасен – разбира се, ако не се измислят други формули и технологии за батериите.

Така или иначе, VW вече истински стъпва на пътя на електоромобилите. Инвестицията в Цвикае е 1,2 млрд евро и тя ще трябва сравнитено бързо да се изплати.  Това значи, че дори и да има проблеми около електричките,  те няма да  отклонят методичната немска фирма от плановете й, най-много да ги коригират в графика и мащабите. Европейският електромобил иситнски тръгва към масовото си производство именно от Цвикау. Дали в това има някакъв символ е въпрос на лично мнение и интелектаулна изобретателност. И все пак да напомним, че Trabаnt означава „спътник“, а по времето  на раждането му тази дума и била свързана с първия полет в космоса, който пък тогава се е смятал за първа стъпка в покоряване на други планети и звезди. Планетите в космоса така си и остават непокорени, а силата на Trabant се оказа достатъчна да бутне най-охраняваната  бетонна стена на земята. Както се казва „къде го чукаш, къде се пука“. Дали пък няма да стане така и с електричките.  Малко скептизицъм винаги е полезен, когато се задават грандиозни проекти.  

Назад



Коментари