Clio V – името задължава

/ Изпитател

Новото поколение се прави в Ново Место, а под познатия дизайн се крие авангардна техника

Nomen est omen  са казвали древните римляни , което може да се преведе като „името е знак“, но може да се тълкува и като „името е призвание (съдба)“. И тъй като Клио е муза на историята, а тя е своенравна дама с отлична памет, не може към петотото поколение на Renault Clio да се подхожда просто като към пореден нов модел.  Зад него има  история, при това интересна  – заложено е още с кръщаването.  

Всъщност Clio е сравнително младо име в моделната номенклатура на Renault. Първото поколение бе лансирано само преди 30 години - в бурната 1990-а, и веднага бе избрано за „кола на годината (1991) в Европа“.  Точно тогава падна и Желязната завеса – за нас това бе време на революции, митинги  и светли надежди. Включително и очакване за идване на хубави коли. Разбира се, ако скъсването с комунизма все пак успее, щото тогава имаше и страхове, че няма да успее. 

И в това сложно време Clio дойде с рекламен клип, в който съветски маршал и член на Политбюро, докато кроят поредната политическа интрига, обсъждат завистливо и малката кола на „новия любимчик на президента“.  В 30-те секунди майсторски бяха вкарани безброй оттенъци на тогавашната сложна глобална ситуация. Сигурно това е единствената реклама на западна кола  със съветски маршал, но тя впечатли и даде силен старт – макар че самата кола бе доста скъпа за началния преход към пазарна икономика.  

Така още първото Clio стана нещо като символ, даже посланик на хубавите коли в ранния посткомунизъм и започна да си пробива уверено път към зараждащите се източни пазари. Разширява го доста успешно досега, като устойчиво е сред лидерите не само у нас, но и в европейски мащаб.Не случайно и третото поколение  стана „Кола на годината за Европа (2006)“. Възходът продължава методично, като всяко от четирите поколения досега е внасяло своя принос за изграждането на един утвърден  пазарен авторитет.  Изначалният слоган на модела бе „Elle a tout d’ une grande“, което може да се преведе като „Има всичко като при по-големите“.  Тогава съчетанието на малки габарити със сравнително голям вътрешен простор бе нещо необичайно за този тип коли. Днес обаче същото послание може да се прочете и като „Притежава всички качества на великите“ - след  4 успешни поколения  думите добиват различно значение. За 30-те години досега са направени 15 млн. бройки. Петото поколение се сглобява във фабриката в Ново место (Словения), където преди него се правеха Twingo и Smart от общия проект с Daimler. Всъщност като глобален модел Clio се произвежда и на други места, включително и в съседната Бурса (Турция).

 

Може би именно заради запазването на този авторитет, петото поколение на външен вид сравнително малко се отличава от четвъртото.  При някои модели има дизайнерски консерватизъм, който задължава фирмите да избягват очевидните промени, за да запазят ключа към сърцата и портфейлите на клиентите си. Така че Clio V не впечатлява радикално от пръв поглед, изисква се вглеждане, за да се видят новите елементи във външния вид. Между другото, подобна формула с успех се прилага доста по-дълго и от „вечния европейски бестселър“  VW Golf, при който седем поколения се редуват без рязко визуално разкъсване на приемствеността. 

Видео от теста

А около дизайна на сегашните градски коли има и една френска интрига. Основниятконкурeнт на Clio - Peugeot 208, залага на противоположна стратегия. Там новото поколение има съвсем различен, доста по-ярък дизайн от предишното.  Това му даде силен старт в продажбите, но съревнованието в сегмента ще бъде дълго, а въздействието на визауалните ефекти обикновено е кратко.  По последни данни от Франция Clio отново оглавява списъка на продажбите.

 

В техническо отношение и двата френски бестселъра са истински революционери – изградени са върху нови платформи, които позволяват монтиране на авангардни задвижвания и пълен набор от най-съвременни устройства за безопасност, комфорт и самоуправление. И ако отвън Clio все пак изглежда познато, то надзъртането през прозореца показва една съвсем различна картина.

Интериорът е високотехнологичен и дигитален. Зад волана по традиция има контролно табло, но то всъщност е TFT екран, върхо който могат да се избират различни графики на основните уреди. Отстрани над централната конзола е монтиран 9,3 инчов таблет , който играе роля на мултимедиен дисплей. Екранът с новата свързана система EASY LINK поема управлението на мултимедийната и навигационната система, както и настройките MULTI-SENSE. С двата си екрана новото Renault CLIO може да се похвали с най-големата дигитализация в своя клас.

Воланът е по-компактен от този на предшественика, с добре напасвани бутони със задна подсветка и повече функции и допринася за подобреното усещане за качество със своето покритие от сатиниран хром.

Облицовката на централна конзола може да бъде персонализирана в зависимост от цвета на интериорния дизайн и съдържа специално осветление на външния кант. Изключително практичните отделения за съхранение на вещи, включително зона за безжично зареждане на смартфон, вградени в долната част на конзолата, улесняват живота на пътниците.

 

Тестовата машина бе от върховата версия R.S. Line, оборудвана с ребро в стила на Форму.а 1. То се отличава и с предната си решетка с мотив на пчелна пита, със специалните 17-инчови джанти и по-атлетичната задна част.

Интериорът съдържа други отличителни елементи на R.S. Line, включително спортните седалки с подсилена опора, карбоновите вложки, волан, облицован с перфорирана кожа с двойното лого R.S. във формата на диамант, комплекта алуминиеви педали и тапицерията в черен цвят, подчертана от червени външни шевове и кантове.

Новото Renault CLIO предлага богат избор от нови бензинови и дизелови двигатели с мощност, варираща от 65 к.с. до 130 к.с. Скоро ще бъде лансирано ихибридно задвижване E-TECH

А тестовата машина бе оборудване с върховия бензинов 1,3 TCe. Този мотор е доказал качествата си с успешния Captur и доста по-големите (и тежки) Megane и Kadjar. Неговите 130 к.с. са преодстатъчни, за да дадат на малкото Clio истински спортна динамика. Тя се дължи и на авангардната 7-степенна автоматичан скоростна кутия с два съединителя. Управлението при теста бе удоволствие. Машината е послушна и пъргава, реагира точно на всяко натискане на педала на газта, следва уверено зададената треактория от волана. Перцата на волана също вършеха работа при спортно шофиране, но иначе - при нормално отмятане на километрите - няма смисъл да се дърпат. Автоматиката е достатъчно умна, превмключва предавките навреме и като цяло се стреми да поддържа икономичен режим на движение.

Просторът в купето е достатъчен и за  4-има възрастни пътника. Вярно, ако предните седалки са изтеглени докрай назад, те щебъдат притеснени, но шофьорското масто е с достатъчно възможности да се избере удобна позциция без да се отива докрай назад. В конкретния случай бяхме 4-има, като пътуването бе не само бързо, но и съвсем комфортно. А накрая излезе и иконимочно. Пъття д оБанско и обартно – в доста напрегнат трафик с 4-имя в купето бе изминат със среден разход от 6,1 л бензин на 100 км.

 

Отлично впечатление остави и пътното поведение. При кормилното управление предавателното отношение е намалено от 15,2 на 14,4, което прави реакциите на волана по-бързи и прецизни, като осигурява и надеждна обратна връзка на водача. Наличието на по-твърда стабилизираща щанга отпред цялостният баланс на шасито и насочването на задната ос са подобрени спрямо предишното поколение за по-голяма стабилност при завиване с голяма скорост и динамичното преместване на центъра на тежестта.

 

Renault Clio Tce 130 EDC

Двигател

4-цил, 1332 куб.см

Трансмисия

7-степенен автоматик

Мощност

130 к.с./5000 об/мин

Въртящ момент

220 Нм/1500 об/мин

Ускорение 0-100

9 сек

Максимална скорост

200 км/ч

Разход на гориво

При теста 6,1 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4050/1798/1440

Цена на тестовата кола

37 990 лв

 

Назад



Коментари