Цар Лъв отива на море

/ Изпитател

Най-мощното, най-авангардното и най-скъпото Peugeot дойде в България и отиде до Резово

И тъй като в родината им моделите на Peugeot често се наричат Le Lion (лъвът) - заради емблемата - то този 508 PSE спокойно може да бъде наречен Le Roi Lion (Цар Лъв). Имаше такова детско филмче (с оригинално заглавиеThe Lion King) преди четвърт век, романтична приказка за благородство в царството на природата, която покори тогавашните деца. Е, тази кола също е Le Roi Lion, защото е повелителят в лъвското автомобилно царство (тоест - в гамата на Peugeot). При това не само в сегашната гама, а в цялата доста дълга история на марката. Точно така -  508 PSE е върхът на фирмената еволюция, не само e най-мощното серийно пежо, правено някога, но е и най-авангардното, а също така и най-скъпото.

Идването на на тази кола в България е сред автомобилните събития на годината, а срещата с нея и възможността за дълъг тест си бе вълнуваща като приказката за Цар Лъв, разказана от Уолт Дисни. При това - в най-хубавите дни на една топла и добра от ваканционна гледна точка година – дългият уикенд около 6-и септември, когато всички се изнесоха като за последно край морето. Натам потегли и тестът. При получаването колата бе с напълно зареден хибриден акумулатор от 11,5 кВтч, както и с пълен резервоар от 40 литра бензин. Резервоарът е малък за подобна кола, но това не пречи особено – в ежедневната експлоатация има възможности за зареждане с електричество от контакта и каране само на ток, а при дълги преходи (над 500 км) просто трябва да се се следи горивото и ако трябва – да се долива.

Тестът все пак започна с кратка (за съжаление) електрическа компонента. Задвижването на 508 PSE (Hybrid4) комбинира бензинов турбодвигател и два електромотора, произвежда системна мощност от 360 к.с. и максимален въртящ момент от 520 Нм. Бензиновият мотор е с обем 1,6 литра и мощност 200 к.с., но към него са добавени два елемотора, един в скоростната кутия (110 к.с.) и втори на задния мост (113 к.с.). Тази конфигурация осигурява пълноприводно 4х4, като дава възможност и за пълноценен самостоятелен електрически пробег - до 45 км по WLTP. В случая чисто електрическите километри бяха само двадесетина, защото скоро тръгнахме по магистралата към морето, а могъщият ваканционен  поток на петъка преди дългия уикенд буквално ни повлече със скорост, която поглъщаше тока лакомо и изискваше включването на бензиновия мотор.

Това пък даде въвъзможност да се провери реалната консумация на гориво в интензивен магистрален трафик. Електрическата компонента по него е минимална, а като чисто бензинова тази лимузина се чувства отлично на дълъг път и някак естествено се позиционира в най-лявата лента на потока. Там й е мястото!  508 PSE е спортно-луксозен пътен крейсер, който е жаден да гълта километри – много километри. В случай го правеше със средна скорост около 140 км/ч и консумация от 7 литра на 100 км. В напрегнатия трафик кончетата се оказаха полезни до последното. В тоя петък магистралата към Бургас бе на ръба на капацитета си. По лентите се движеха различни на възраст коли и камиони, като често в лявата се трупаха опашки около някой по-бавен. Потокът се стремеше към по-висока скорост, но все някой отпред го задържаше, после проблясваше отпушване и по-мощните бързо се измъкваха напред, за да стигнат до следващата тапа. Сред бързите неизменно бе и хибридното пежо – уверено и стабилно на висока скорост. При този режим на движение засечената реална консумация от 7 л/100 км е напълно приемлива за голяма и комфортна семейна лимузина.  

А в ежедневен градски трафик разходът на гориво може да е много по-нисък – даже и да спадне до официално сертифицираните 2л/100 км. По принцип хибридното задвижавне дава реална иконимия най-вече при серия къси преходи, особено ако има възможности за зареждане на батерията с външен ток. При подходяща ситуация на ежедневните маршрути може и въобще да не се гори бензин, като само на електрическите 223 к.с. машината е пъргава, комфортна и достатъчно динамична.

В натоварения и нервен трафик от София до Бургас обаче електричеството бе случаен пътник, батерията бързо се изтощи, като се зареждаше по-малко само при спирания и при инерция, което позволяваше на елдвигателите при нужда все пак да помагат на бензиновия мотор, който обаче пое сам огромната част от пътя.  

А динамиката е наистина впечатляваща. Спринтът от 0 до 100 км/ч става само за 5,2 секунди, ускорението от 80 до 120 км/ч отнема едва 3 секунди, за изминаването на 1000 метра от спряло положение са необходими 24,5 секунди, а максималната скорост е ограничена електронно на 250 км/ч. Това са официално сертифицираните пистови данни, а в обикновения трафик шофьорът е наистина впечатлен от мощта, която машината му дава на разположение. Отличната динамике е съчетана и със съответната пътна стабилност.  Следата е по-широка с 24 мм отпред и с 12 мм на задния мост, пътният просвет е по-нисък с 4мм, като е добавено пилотирано окачване, което лепи лимузината към асфалта. По тази начин мощта на задвижването се превръща във увереност при влизането с висока скорост в завоите, като колата сигурно се бори с центробежните тенденции и следа послушна волана, въпреки повишеното тегло (хибридното задвижване добавя около 300 кг). Адаптивните амортисьори са оптимизирани с 3 режима - Comfort, Hybrid и Sport, Принос за стабилността имат и 20-инчовите джанти с гуми Michelin Pilot Sport 4S.

Понятието „спортно – луксозна лимузина“ не е просто рекламна фраза. Всъщност 508 PSE може да бъде и двете - спортна и лукзсозна – заедно и поотделно. На централната конзола има селектор, от който се избират пет възможни режима на шофиране, които я правят повече спортна или повече луксозна. Или пък крайно екологична. В режим Electric колата се движи изцяло на ток в пълна тишина и без да отделя и грам СО2. Този режим не е проста екологична приумица. Той дава достъп да зелените зони в градските центрове на все повече западни градове, при това приятен достъп и от шофьорска гледна точка, защотос като електричка лимузината не е спъната, а си има пълноценна динамика.

Режимът Comfort е хибриден с омекотено окачване за по спокойно шофиране с висока степен на комфорт. При режим Hybrid според обстоятелствата автоматично се избира дали да работи бензиновия двигател или електромотора с цел оптимизиран разход на гориво. Режим Sport предлага максималната мощност от 360 к.с. за върховно удоволствие. При него се добяват и елементи ан спротна тръпка. Кормилото става по-директно, амортисьорите се втвърдяват и педалът на газта е по-отзивчив. Бензиновият мотор гарантира, че батерията се зарежда за максимална мощност по всяко време. Режимът 4WD задвижва и четирите колела и осигурява максимална тяга при условия на ниско сцепление.

Хибридното задвижване може и да е сложно технически,  но на практика е доста лесно за управление от страна на шофьроа. Ако се интересува,  той може да следи работата му на монитора пред него, но може и въобще да не се занимава с двигателите и взаимодейстивето им.  На пракитак  може да не се занимава и с волана. Просто трябва да държи ръка върху него, не за да управлява, а защото законът го изисква. Колата е оборудвана с висчки най-модерни „помощници“ на шофьора, така че може сама да се позиционира спрямо маркировката, да поддържа лентата по магистрала, да спазва дистанция от предния автомобил, да предупреждава за опасности отпред и отстрани, да следи за пътните знаци и т.н. В тази област новостите са постоянни, а 508 PSE се изявява и като технологичен флагман на фирмата и е на световно ниво.

Честна казано, аз не обичам да поверявам  управлението на колата на електрониката, но в един по-ненатоварен участък то магистралата към Бургас реших да я пробвам и колата се справи достойно и сама. Следваше извивките на лентата, като поддържаше учтива дистанция зад предната кола, но и я изпреварваше уверено, когато тя се дръпваше от лентата. Правеше го по-спокойно от човек, но и по-стриктно, поне що се отнася да позиционирането точно в средата и спазването на дистанция.

Да, автомобилното самоуправление напредва, но личното управление все пак е по-приятно за шофьор от старата школа, особено с подобна лимузина.  След Бургас пътят на юг дава възможности и за истински бензинови удоволствия – завои, изпреварвания, на фона на красив пейзаж.  Тук батерията получаваше повече ток от спирания, но пък и харчеше повече при по-резките ускорения. А разходът на гориво падна даже под 7 л/100 км.  Имаше и напрегнат момент. В последния ден на уикенда времето се развали и тръгнахме към Резово. След Синеморец платното се стеснява, като разминаването на две коли може да доведе лесно до стържене на ламарини. Отстрани на места банкетът е пропаднал и аз не смеех да изкарвам гумите извън асфалта – колата е ниска, а мислех и за красивите джанти.  При всяка поява на насрещна кола намалявах, търсех възможно най-дясната позиция, понякога даже отбивах или присветвах с фарове за внимание. А в този дъждовен ден май всички се бяха засилили точно към Резово. Всe пак се разминах успешно с всички, макар и с доста нерви.

Връщането бе съпроводено с малък кошмар – катастрофа бе запушила магистралата след отбивката за Ямбол и почти два часа се влачихме в режим „спри - тръгни“, някъде до тази за Нова Загора. В мъката обаче авангардната лимузината ни поднесе и искра радост. Големият хибриден акумулатор влезе в най-полезната си роля за цялото пътуване. Бях го заредил в нощта преди тръгването, а след това карах на режим, щадящ тока, така че в задръстването имахме на разположение почти половината му капацитет. Безкрайното влачене в редиците, в което някои от съседните коли прегряваха, а всички наоколо се изнервяха до безумие, при нас ставаше тихо, само на ток, без да харчим гориво, с работещ климатик и уредба. Пъйк ине бързахме особено, морето беша далеч зад нас, а анпред бе работната досада. В мудния трафик доста колеги се заглеждаха заинтриговани към колата. На пръв поглед тя е добре познатото Peugeot 508, но познавачите виждаха и акцентите на мощност и изключителност – жълтите ивици отпред, големите спирачни апарати, крилцата в края на бронята, насочващи въздуха за охлаждането им. А като спряхме напълно за десетина минути един от тях не издържа, слезе и дойде да си поприказваме. Оказа се верен фен на Peugeot и даже ме попита за цената (а тя е над 130 хил. лв.). Като му я казах – на лицето му се изписа разочарование.Това е положението!

Назад



Коментари