BMW X5 – я кажи ми, облаче ле бяло..

/ Изпитател

Има връзка със старата песен - новото поколение се носи в дигиталeн облак, вози като летящо килимче и може да говори

Четвъртото поколение на Х5 се отличава с нещо от другите нови баварки – то е прекалено, даже демонстративно по-различно от предното. По принцип BMW държи на приемствеността, така че поколенията идват и си отиват, като новото доразвива успеха на предното без да се дистанцира рязко от него, особено визуално. А що се отнася до техниката – то тя си се актуализира постоянно и това не е непременно свързано със смяната на  поколенията. При новия Х5 обаче подходът е по-различен,  смело може да се каже „иконоборчески“. Защото са засегнати и някои от свещените и традиционни баварски особености. Най-отпред и най-видима може би е радиаторната решетка. При нея двата традиционни „бъбрека“ вече са се разтегнали в една широка усмивка – малко скептична, заради символичната преградка по средата.

От двете страни на решетката са авангардните фарове, но светлинният им подпис вече не е кръгов, а нещо  шестоъгълно, но отворено отгоре и в средата има сини Х-образни елементи. Решението, разбира се, е спорно и аз съм по-скоро от противниците му. Вероятно ръбестите очертания се смятат за по-авангардни и модернистични или пък аз съм непоправим носталгик, но старите кръгове на светлинния подпис според мен бяха по-внушителни и някак по-изящни, поне от геометрична гледна точка (там кръгът е съвършенство, а многоъгълниците - досада). И ако тези неща все пак се възприемат спокойно и разумно, то надзъртането през прозореца може да вкара баварските пуристи, а и обикновените фенове, в шок. Зад волана ги няма привичните, класически кръгове на уредите по контролното табло.  Вместо тях стои една хем ъгловата, хем заоблена скала. В единия й „край“ е скоростта, в другия – оборотите, а по средата мърда картата на навигационната система или пък се мъдрят други показания, примерно заглавието на песента или на радиостанцията от аудиото.

Решението не ми харесва, но за разлика от запалянковците се опитвам да го разбера. Всъщност чисто технологически доброто старото контролно табло наистина се пазеше като икона. Неговите кръгли уреди бяха свещен остатък от механичната класика, който се прехвърли в дигиталната епоха заради традицията и консерватизма на запалянковците. Технически контролното табло от няколко години е просто дисплей,  на който информацията може да се прожектира и подрежда по всякакъв начин - да се рисува, да се анимира, да се подчертава важното. Тези възможности обаче се ограничаваха от култа към традиционните стрелки и кръгове. Сега вече пред фантазията и художествения усет на дизайнерите се отварят безкрайни възможности, а от досегашния опит е известно, че страданията на пуристите са нещо преходно  – след време те все пак ще свикнат и ще се кълнат – все така страстно - пред новата икона. Да, сегашната форма не излъчва онзи стегнат, изчистен и класически стил, но пък показва повече и по-разнообразна информация, подредена по  един по-впечатляващ начин, и по-важно - позволява на шофьора да я следи с поглед, без да върти очи или глава. А утре, когато дойде автомобилното самоуправление, контролното табло с лекота ще се ползва и като екран, на който да се гледат филми, примерно. Очевидно сегашната скала е преход към това бъдеще.

До контролното табло има друг дисплей, където също може да се изкара картата на навигацията, но защо след ката си стои точно пред погледа? Там може да се показва друга информация - за пътуването, колата, времето, климата..... Този дисплей е остатък от традиционната iDrive, която е вкарана в нещо далеч по-грандизоно - BMW Live Cockpit Professional. Той комбинира нова концепция за получаване на информация и управление на функции с максимално ниво на свързаност. Работи с най-новата операционна система BMW Operating System 7.0. Неговото меню вече изобразява до 10 страници с по 2 до 4 панела с различно съдържание.

Шофьорът и автомобилът могат да си комуникират по няколко начина. Човекът може да избира между тъч-управление на контролния дисплей и традиционния iDrive Touch контролер, може да ползва уредите за управление на волана, да подава гласови команди или управление с жестове. Хм, май това имах предвид със заглавието „я кажи ми...“. Ако попиташ умно, колата ще ти отговори точно. А обръщението „облаче ле“, също си е на мястото, защото всичко е свързано с дигиталния информационен облак чрез SIM карта с неограничен пренос на данни. И драмата на някогашните гурбетчии, родили тъжната песен, вече е решена – на екрана шофьорът може да види съвсем пряко в реално време какво става в „бащини двори“, да поговори с майка си (или с либето), че и да се скара с някоя от двете.  Може да ползва и всевъзможни приложения като Новини, Метеорологична прогноза, Office или онлайн-търсене, а може да разчита и на помощ в труден момент .- чрез аварийно телефонно обаждане, с което колата в опасна ситуация автоматично и бързо извиква помощ. За пръв път при новото BMW X5 дигиталните услуги са комбинирани и се предлагат като Connected Package Professional.

BMW Live Cockpit Professional включва и самообучаваща се навигационна система, мултимедийна система с хард диск с капацитет 20 GB, два USB-, един Bluetooth- и един WLAN интерфейс. Разпознаването на водача за активизирането на личните настройки става автоматично чрез ключа на автомобила или BMW Digital Key, както и чрез избор на потребител на контролния дисплей в комбинация с личен PIN. Софтуерът се ъпгрейдва постоянно. Автомобилът вече може да бъде отключван и заключван със смартфона чрез Near Field Communication (NFC). С това конвенционалният ключ на автомобила става излишен. За отключване на автомобила смартфонът просто трябва да бъде доближен до дръжката на вратата. В автомобила е възможно и стартиране на двигателя, когато смартфонът е поставен върху поставката за безжично зареждане или в отделението за смартфони.

С интегрирането на Microsoft Office 365  новият X5 се превръща в мобилен офис. Потребителите на Business Essential или Business Premium Account с Exchange функция могат сигурно да интегрират своя имейл-акаунт в автомобила, както и лесно да управляват задачите и контактите си, с което посягането към смартфона по време на шофиране става напълно излишно. Всички информации и данни се изобразяват директно пред водача на контролния дисплей. Той има възможност да прослуша имейлите си, може да диктува на глас нови съобщения и да ги изпраща. Срещите в календара също могат да бъдат потвърждавани или анулирани, като е възможно адресите за контакт директно да бъдат прехвърляни в навигационната система.

С BMW X5 из Родопите - видео

Да, Х5 наистина е офис на колела, при това един сврхъмодерен офис, което не значи, че онази част с двигателите и зъбчатките е пренебрегната. Напротив и в традиционната автомобилна механика тук се вкарват много и аванградни технологии. И най-важното - онези неща, с които баварките винаги са привличали своите фенове, са запазени и доразвити.  

Двигателите например. Гамата още от началото включва два бензинови и два дизелови двигателя от най-ново поколение. Върховият модел е BMW X5 xDrive 50i, с V8, но той няма да се продава в Европа. Жалко, защото има с какво да впечатли – мощност 462 к.с. и въртящ момент от 650 Нм, на раположение от 1500 об/мин.

В Европа ще се предлага обаче X5 xDrive40i с трилитров бензинов турбо с мощност 340 к.с. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,5 сек, а разходът на гориво е около 8 л/100 км. А дизелите съвсем не пеят своята лебедова песен, особено при Х5 Нещо повече, те могат не само да постигат динамика като при бензиновите мотори, но и да ги изпреварват съвсем истински по екологичност. Пример е X5 M50d – неговият редови шестцилиндров турбодизел развива 400 к.с. и гигантските 760 Нм въртящ момент. Тези данни се постигат благодарение на с 4 турбокомпресора - два с ниско и два с високо наляганве, които осигурават каскадно свръхпълнене, като още при 1000 об/мин вече моторът отдава над 450 Нм. Директното впръскване Common-Rail, работи при максимално налягане до над 2 500 бара. Прецизното дозиране и финото разпрашаване на горивото оптимизира както икономичността и екологичността на двигателя. X5 M50d ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,2 сек., а средният разход на гориво е от 7,2 до 6,8 л/ 100 км и CO2 емисии от 190 до 179 г/ км.

Всички мотори се съчетават с модернизиран вариант на осемстепенната автоматична скоростна кутия Steptronic, с опитимизирана динамика на превключванията. А след скоростната кутия е един от най-важните елементи на баварското удоволствие – пълноприводната трансмисия xDrive.  интелигентната система за задвижване на четирите колела. В най-новото си поколение BMW xDrive още по-прецизно и бързо осигурява ситуативно разпределение на мощността между предните и задните колела. За повишаване на ефективността при онези ситуации на пътя, които не изискват задвижване на четирите колела, мощността може да бъде подавана само към задните колела.

 

Освен това при особено динамични ситуации на пътя новата система xDrive предлага подаване на повече мощност към задните колела. В комбинация с линията на оборудване М Спорт и офроуд пакета спортните характеристики се подчертават и от блокажа на задния диференциал. Той ограничава изравняването на оборотите между вътрешното и външното за завоя задни колела и по този начин оптимизира пренасянето на мощността при динамични ситуации на пътя. По този начин новото BMW X5 може да ускорява особено динамично на излизане от завои. Управляваният от системата за контрол на стабилността DSC блокаж на задния диференциал оптимизира и сцеплението и подаването на мощността при нестабилни пътни настилки и при различни коефициенти на сцепление между дясното и лявото задни колела, като предотвратява превъртането на колелото с недостатъчно сцепление. Благодарение на управлявания с електромотор блокаж от по-бързо към по-бавно въртящото се колело може да бъде пренесен въртящ момент от до 1 500 Нм.

А може би най-важната новост е окачването. С него Х5 придобива реални възможности на истински офроудър, което не е за сметка на скоростните му качества. Тава става чрез наистина сложна и прецизна технология. Окачването на  предния мост е с двойни напречни носачи, а отзад има петраменно окачване, което осигурява стабилно сцепление при всякакви пътни условия и характерната баварска  скоростна стабилност. Особено ценен е динамичният контрол на амортисьорите. Те могат да работят с разлини настройки, превключвани от шофьора - за комфортно или спортно шофиране. Новото BMW X5 M50d серийно разполага със специфична кинематика и еластокинематика на окачването, индивидуални настройки на пружините и амортисьорите, както и 21-инчови М алуминиеви джанти с гуми с различен размер на предната и задната ос. Това оборудване повишава пъргавината и прецизността на кормилното управление, позволява по-високи скорости в завоите и оптимизира поведението на пътя. Това позволява целенасочена оптимизация на офроуд-възможностите, на спортния дух и комфорта на новото BMW X5. Стабилизацията срещу накланяне, която работи с електрически сервомотори, гарантира особено бързо и прецизно компенсиране на силите при динамично движение по завои. Това повишава както пъргавината, така и стабилността на пътя при завиване, както и оптимизация на сцеплението при ускорение на излизане от завои. Освен това системата повишава комфорта при движение направо, като активно компенсира дразнещите влияния, предизвикани от едностранни неравности на пътното платно. Интегралното активно кормилно управление, което се предлага и като единична опция, също е с електромеханично задвижване. Зависимото от скоростта завиване на задните колела в същата или противоположна на предните посока оптимизира пъргавината в завоите, увереността при смяна на лентата и маневреността при движение в града. Желанието за още по-висок комфорт на возене се изпълнява от въздушното окачване на предната и задната ос с автоматично регулиране на нивото. Индивидуалното за всяко колело управление на подаването на въздух към окачването чрез електрически компресор и резервоар за сгъстен въздух позволява компенсиране на неравномерното натоварване на автомобила. Благодарение на свързаността със системата за контрол на стабилността DSC (Динамичен контрол на стабилността) регистрираното от сензорите на въздушното окачване ниво на натоварване се взима под внимание и при управлението на спирачките. В режим SPORT, както и при скорости над 138 км/ч, височината на каросерията над пътя автоматично се понижава с 20 мм. Освен това чрез натискане на бутон в кокпита водачът може да влияе на височината на автомобила, за да го повдигне на две степени с до 40 мм спрямо стандартното ниво. Настройката на желаната височина на автомобила може да бъде извършвана и при изключен двигател – даже и от ключа.

За пръв път при BMW X модел се предлага и пакет Офроуд. Освен стабилни елементи за защита на дъното в предната и задната част на автомобила той включва и въздушно окачване на предната и задната ос както и управляем блокаж на задния диференциал. Пакетът включва и специфични индикации на арматурното табло и контролния дисплей, както и допълнителен бутон на средната конзола, с който се избират четири режима на движение. С него могат да бъдат активирани идеалните настройки на системата xDrive, на характеристиките на педала на газта и на управлението на трансмисията, както и на намесите на системата за контрол на стабилността DSC за движение по пясък, скали, чакъл или сняг.

Всичко това обаче звучи някак теоретично, а когато дойде време за катерене по камънаци и коловози – инстинктивната шофьорска реакция е, че баварските SAV не са за това. Въпрос по-скоро на имидж, а и на сантименти, отколкото на технически възможнсти. Лично при мен е свързано и с почти физическата болка да чуя как някой камък стърже ламарините на такава кола, как гумите превърат в калта. Всъщност Х5 и преди имаше възможности за офроуд - мощни и надеждни двигатели, отлично  4х4, добро окачване, но все пак не се пускаха сериозно извън пътищата, включително и на тестовете, организирани от самата фирма. Нещо липсваше и това бе пътният просвет -  сравнително нисък, пригоден повече към скоростната стабилност по асфалт. Сега, с адаптивното окачване и повдигането на каросерията – вкранята степен над 25 см над пътя, офроуд-възможностите са значително увеличене, което стана очевидно и от теста из родопските баири. Когато каросерият може да се вдигне толкова високо над пътя вече шофьорът е много по-смел, опасенията от стърженето в пода няка се заблрават и офроуда става удоволствие, каквото не бе при предишните версии. И тук заглавието все пак е актуално – Х5 се носи като накак облак над коловозите и неравностите, вярно -  все пак трябва да се внимава, прекалено хубава кола, зада чуеш стържене по пода, но увереността е значително повече.

Ценова листа на BMW X5 2019

PriceList_BMWX5_1218_BG.pdf (544.9 KB)

Назад



Коментари