BMW М влиза в електрическата ера

/ Информатор

Започнаха първите тестове на концептуален автомобил за иновативни системи

BMW M GmbH отваря следващата глава от своята трансформация към електрическа мобилност. С първите тестове на така наречения „концептуален тестов автомобил“ за иновативни системи за управление на задвижването и шасито  мултидисциплинарен развоен екип осигурява хардуерните и софтуерни решения, предназначени за бъдещи изцяло електрически High Performance автомобили. Фокусът на тестването е система за задвижване на четирите колела, състояща се от четири електрически мотора и интегриран контрол на динамиката на управлението, които заедно осигуряват невиждано досега ниво на динамика и изживявания при шофиране.

С изцяло новата концепция на задвижването BMW M GmbH подчертава експертния си опит в разработките, както и своите възможности да пренесе същността на буквата M в света на мобилността с нулеви локални емисии. Изцяло електрическото задвижване е съчетано с иновативни системи за управление, за да се даде нова дефиниция на единството между динамика, пъргавина и прецизност при в High Performance спортен автомобил, което е толкова характерно за автомобилите BMW M с висока производителност.

50 години BMW M GmbH: бъдещето започва през юбилейната година

Точно 50 години след основаването си, BMW M GmbH е в разгара на процеса на трансформация към електрическа мобилност, с която не само запазва неподражаемите характеристики на своите модели, но в същото време ги обогатява с нови аспекти. През юбилейната година бяха въведени на пазара изцяло електрически Performance автомобили BMW i4 M50 (среден разход на електроенергия: 22,5 - 18,0 кВтч/100 км според WLTP; емисии на CO2: 0 г/км; данни според NEDC: -) и BMW iX M60 (среден разход на електроенергия: 24,5 - 21,9 кВтч/100 км според WLTP; CO2 емисии: 0 г/км; данни според NEDC: -). А още през следващата година ще го последва BMW i7 M70, първият BMW M автомобил, базиран на напълно електрическа луксозна лимузина.

„По повод нашия юбилей ние не гледаме само назад, но преди всичко напред," казва Францискус ван Меел, председател на борда на директорите на BMW M GmbH. „Производството на BMW XM, първият ни High-Performance автомобил с V8 М хибридно задвижване, ще стартира преди края на годината. Заедно с нашите фенове по целия свят, очакваме с нетърпение също влизането ни в категорията LMDh на северноамериканската серия състезания за издръжливост IMSA, където ще участваме в Дайтона през 2023 г. с 8-цилиндров хибриден турбо двигател, който по-късно ще стартира в състезателната серия WEC в Льо Ман."

Специфични технологии на задвижването и окачването под каросерията на BMW i4 M50

За да внедрят още днес за тестове и изпитания технологиите на задвижването и окачването, създадени за бъдещите, чисто електрически High-Performance автомобили, инженерите на BMW M GmbH разработват тестов прототип, който носи подходящите гени: както по отношение на типичната за M динамика, така и в областта на електрическата мобилност. На базата на BMW i4 М50 е създадено купе с чисто електрическо задвижване с модифицирана каросерия в типичния стил на BMW M GmbH, чиито особено широко изпъкнали арки на калниците позволяват интегрирането на специално създадени High Performance конструкции на предния и задния мост.

Предната част на автомобила е с адаптирана от моделното семейство BMW M3/ M4 концепция на подсилващите греди на каросерията за особено висока устойчивост към усукване при екстремно динамични ситуации на пътя. Подредбата на радиаторите също е ориентирана към конфигурацията, разработена за актуалните High Performance спортни автомобили.

Екстремно прецизно, екстремно гъвкаво: M xDrive задвижване на четирите колела с четири електромотора

Ядрото на революционното High-Performance задвижване, което сега дебютира в тестовия автомобил, е електрическа M xDrive система за задвижване на четирите колела с четири електромотора. Поради факта, че всяко от четирите колела се задвижва от електрически двигател, се разкриват напълно нови възможности за безкрайно променливо, изключително прецизно и в същото време много бързо разпределение на задвижващия момент, което е съобразено с нуждите и ситуацията във всеяка ситуация. В рамките на милисекунди мощността и въртящият момент на спонтанно реагиращите електромотори могат да бъдат дозирани толкова прецизно, че нуждата от мощност, сигнализирана чрез педала на газта, може да бъде реализирана с динамика, която е непостижима с конвенционалните задвижващи системи.

За водача това означава, че дори при екстремно тежки условия, като например при високо динамични ситуации или при неблагоприятни метеорологични условия, те ще могат да се насладят на напълно нови динамични характеристики. „Електрификацията разкрива пред нас напълно нови степени на свобода, за да генерираме типичната за M динамика“, казва Дирк Хакер, ръководител на развойния отдел в BMW M GmbH. И ние още днес виждаме, че ще успеем да се възползваме максимално от този потенциал, така че нашите High-Performance спортни автомобили да продължат да предлагат типичната за M несравнима комбинация между динамика , гъвкавост и прецизност и в бъдещето с нулеви локални емисии."

Високоинтегриран управляващ блок за контрол на динамиката на управлението и задвижването

Най-голямо е преимуществото на електрическата система за задвижване на четирите колела M xDrive при прецизността в пренасянето на мощността. Четирите мотора са свързани към централен, високоинтегриран управляващ блок, който постоянно регистрира състоянието на автомобила и желанията на водача. Идеалното предаване на мощност към пътя се изчислява в рамките на няколко милисекунди от стойностите за позицията на педала на газта, ъгъла на завиване, надлъжното и странично ускорение, оборотите на колелата и други параметри. Сигналите за това се изпращат също толкова бързо и директно чрез многодисков съединител и диференциали директно към четирите двигателя, които могат да ги реализират незабавно и прецизно.

Тази форма на контрол на динамиката и задвижването на автомобила е разработена след интензивна развойна работа първоначално на виртуални модели, като след това е тествана на изпитателни стендове, докато стане готова за практическа употреба. Сега концептуалният тестов автомобил вече е на пътя - за напълно реалистично приложение на разработения за тази цел хардуер и софтуер. Интериорът на купето с четири врати е оборудван с всеобхватни технологии за измерване, която позволява всяка пътна ситуация да бъде анализирана в детайли. По този начин в „лабораторията на колела“ теоретичните познания за перфектното разпределение на въртящия момент на задвижването могат да бъдат сравнени с реалността на пътя и взети предвид за по-нататъшно програмиране. Тази подробна работа е важна, така че High-Performance моделите на бъдещето да се характеризират точно с това, което прави автомобилите BMW M неподражаеми в продължение на 50 години: линейно разгръщане на мощността и страничната динамика, което позволява контролируема управляемост до граничните режими.

Фактът, че благодарение на иновативния принцип на задвижването този граничен режим се измества още по-далеч, става очевиден още от първите тестови километри на концептуалния тестов автомобил по затворени отсечки. Благодарение на особено чувствителното дозиране на задвижващата мощност и разгръщането й без осезаемо забавяне, могат да се постигнат и значително по-високи скорости в завой, например на мокри или заснежени пътища. В тези условия автомобилът завива без усилие и без склонност към недозавиване, тъй като успоредно с ъгъла на завъртане на волана може да бъде увеличена и мощността към външното за завоя задно колело.

High-Performance характерът на новата задвижваща система допринася и за рекуперацията на спирачната енергия. До граничния режим на динамиката на управлението четирите електромотора могат да поемат функцията на генератор, например при спиране преди завой, и да подадат електроенергия обратно към високоволтовата батерия.

 

Назад



Коментари