Warning: is_dir() expects parameter 1 to be a valid path, string given in system/modules/core/library/Contao/File.php on line 139
#0 [internal function]: __error(2, 'is_dir() expect...', '/home/prodisbg/...', 139, Array)
#1 system/modules/core/library/Contao/File.php(139): is_dir('/home/prodisbg/...')
#2 system/modules/core/library/Contao/Image.php(892): Contao\File->__construct('Om\xDE\x9C;\xCF\x11\xE7\x81z\x00%\x90\xE4\x08...', true)
#3 system/modules/core/library/Contao/Image.php(961): Contao\Image::create('Om%DE%9C%3B%CF%...', Array)
#4 system/modules/core/library/Contao/Controller.php(2005): Contao\Image::get('Om%DE%9C%3B%CF%...', 1280, 1280, 'box', NULL, false)
#5 templates/opensauce/news_full_tags.html5(2): Contao\Controller->getImage('Om%DE%9C%3B%CF%...', 1280, 1280, 'box')
#6 system/modules/core/library/Contao/BaseTemplate.php(88): include('/home/prodisbg/...')
#7 system/modules/core/library/Contao/Template.php(277): Contao\BaseTemplate->parse()
#8 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(46): Contao\Template->parse()
#9 system/modules/news/modules/ModuleNews.php(221): Contao\FrontendTemplate->parse()
#10 system/modules/news/modules/ModuleNewsReader.php(108): Contao\ModuleNews->parseArticle(Object(NewsCategories\NewsModel))
#11 composer/vendor/christianbarkowsky/rel-canonical/modules/ModuleNewsReaderRelCannonical.php(54): Contao\ModuleNewsReader->compile()
#12 composer/vendor/contao-legacy/tags/TL_ROOT/system/modules/tags/modules/ModuleNewsReaderTags.php(26): Barkowsky\RelCanonical\ModuleNewsReader->compile()
#13 system/modules/core/modules/Module.php(287): Contao\ModuleNewsReaderTags->compile()
#14 system/modules/news/modules/ModuleNewsReader.php(82): Contao\Module->generate()
#15 composer/vendor/christianbarkowsky/rel-canonical/modules/ModuleNewsReaderRelCannonical.php(30): Contao\ModuleNewsReader->generate()
#16 system/modules/core/library/Contao/Controller.php(321): Barkowsky\RelCanonical\ModuleNewsReader->generate()
#17 system/modules/core/pages/PageRegular.php(133): Contao\Controller::getFrontendModule(Object(Contao\ModuleModel), 'main')
#18 system/modules/core/controllers/FrontendIndex.php(285): Contao\PageRegular->generate(Object(Contao\PageModel), true)
#19 index.php(20): Contao\FrontendIndex->run()
#20 {main}

Warning: file_exists() expects parameter 1 to be a valid path, string given in system/modules/core/library/Contao/File.php on line 468
#0 [internal function]: __error(2, 'file_exists() e...', '/home/prodisbg/...', 468, Array)
#1 system/modules/core/library/Contao/File.php(468): file_exists('/home/prodisbg/...')
#2 system/modules/core/library/Contao/Image.php(110): Contao\File->exists()
#3 system/modules/core/library/Contao/Image.php(896): Contao\Image->__construct(Object(Contao\File))
#4 system/modules/core/library/Contao/Image.php(961): Contao\Image::create(Object(Contao\File), Array)
#5 system/modules/core/library/Contao/Controller.php(2005): Contao\Image::get('Om%DE%9C%3B%CF%...', 1280, 1280, 'box', NULL, false)
#6 templates/opensauce/news_full_tags.html5(2): Contao\Controller->getImage('Om%DE%9C%3B%CF%...', 1280, 1280, 'box')
#7 system/modules/core/library/Contao/BaseTemplate.php(88): include('/home/prodisbg/...')
#8 system/modules/core/library/Contao/Template.php(277): Contao\BaseTemplate->parse()
#9 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(46): Contao\Template->parse()
#10 system/modules/news/modules/ModuleNews.php(221): Contao\FrontendTemplate->parse()
#11 system/modules/news/modules/ModuleNewsReader.php(108): Contao\ModuleNews->parseArticle(Object(NewsCategories\NewsModel))
#12 composer/vendor/christianbarkowsky/rel-canonical/modules/ModuleNewsReaderRelCannonical.php(54): Contao\ModuleNewsReader->compile()
#13 composer/vendor/contao-legacy/tags/TL_ROOT/system/modules/tags/modules/ModuleNewsReaderTags.php(26): Barkowsky\RelCanonical\ModuleNewsReader->compile()
#14 system/modules/core/modules/Module.php(287): Contao\ModuleNewsReaderTags->compile()
#15 system/modules/news/modules/ModuleNewsReader.php(82): Contao\Module->generate()
#16 composer/vendor/christianbarkowsky/rel-canonical/modules/ModuleNewsReaderRelCannonical.php(30): Contao\ModuleNewsReader->generate()
#17 system/modules/core/library/Contao/Controller.php(321): Barkowsky\RelCanonical\ModuleNewsReader->generate()
#18 system/modules/core/pages/PageRegular.php(133): Contao\Controller::getFrontendModule(Object(Contao\ModuleModel), 'main')
#19 system/modules/core/controllers/FrontendIndex.php(285): Contao\PageRegular->generate(Object(Contao\PageModel), true)
#20 index.php(20): Contao\FrontendIndex->run()
#21 {main}

България е като Lada — лидер по пазарен ръст в Европа

/ Анализатор

От ниска база се скача високо – даже и с цели 53%. Всъщност става дума само за 1500 руски коли, предимно Нива

Може и да звучи странно, но Lada е сред лидерите по пазарен ръст в Европа. От началото на годината до 1 май продажбите на руските коли са скочили с цели 53% спрямо същия период на миналата година. Повече като проценти са отбелязали само Dodge-Maserati (83,1%), които пренебрежително са обединени  в графа „разни“ в статистиката на Европейската асоциация на производителите на автомобили  (ACEA). И в двата случая обаче става дума за съвсем малки цифри на продажби, при които и големите процентни скокове се получавата лесно и всъщност не означават нищо сериозно. При  Lada примерно миналата година са продадени 992 бройки, а тази те са 1509. Това е капчица за европейския пазар, който е бил наводнен от 1 191 034 коли. А най-големият национален пазар за тях е Германия, където Niva има малко, но истински фенове, готови да преглътнат остарялата конструкция и да платят 10 049 евро за обикнованата версия (с двигател 1,7 л. 83 к.с. Еuro 6) или да дадат допълнителни 1000 евро за тунингованата Taiga. Във Великобритания пък същият модел носи името Cossack и се продава за 6500 паунда.

Въпреки руската „агресия“ (моден термин напоследък, независимо за какво руско действие става дума) като цяло европейският пазар е в добро здраве и даже е във възход (+4,7%) за четирите месеца на годината, но април отчита спад  (-6,6%). Песимистичното обяснение е, че започва криза, а оптимистичното - че през този месец е имало повече почивни дни заради Великденските празници. И тъй като човек инстинктивно предпочита оптимизма, такова е и мнението на повечето коментатори. Най-големият спад е във Великобритания (-19,8%), което позволява различни обяснения – било религиозно, защото англиканите започват да празнуват Великден още от четвъртък, освен това по празника си гостуват един на друг и правят специални кифли, кексове, украси, зайчета, та не им е до купуване на коли, до психологическо – заради притеснения от грядущия Брекзит. Ако следващия месец спадът свърши, значи е било първото, ако не – възможни са различни тълкувания.  Великденски спад обаче има и в протестантска Германия (-8%), и в католическите Франция (-6%) и Италия (-4,6%). Очевидно, въпреки секуларизацията си Западна Европа тачи Възкресението! Или поне го използва като повод за празнуване дори и да не вярва в него. За сметка на това Изтокът е рационален и трудолюбив. Така наречаната  група EU-12 (страните, които са се присъединили към ЕС след 2004 г) имат ръст от 8,2%, независимо, че и тук имаше Великден.

България в класацията по страни е донякъде като Lada във фирмената. Ние сме сред аутсайдерите по абсолютни цифри на продажбите, но гордо изскачаме сред лидерите по процентен ръст. Според АСЕА у нас за 4-те месеца са продадени 9086 нови коли, което е ръст от 20% спрямо миналата година. По-голям има само Хърватия (+25,3%).

Хайде обаче да направим малко сметки. А преди тях да не забравяме, че BG данните са замъглени от един смътен ореол на несигурност. Не е ясно от къде са дошли, защото полицията не е публикувала напоследък нищо за регистрациите, а ако са сборни цифри за продажби от съюза на вносителите (ААП), то в тях е възможно да са включени и колите от реекспорта, в който някои фирми да доста активни. Всъщност около цифрите в статистиката на ААП винаги е имало съменния, затова и тя вече не ги публикува у нас.

Както и да е, тъй като положението е такова отдавна, и цифрите, макар и неверни, вероятно имат еднаква грешка, можем все пак да се радваме на положителна пазарна тенденция. Добре,  а дали ръстът е достатъчен повод за радост или той се дължи на относителната мизерия? Същата Хърватия има само 4 млн. жители, но те са купили почти два пъти повече нови коли от българите (9086 в BG срещу 17 023 за HR). Между другото - за хърватския пазар има точни данни, базиращи се върху регистрациите в Министерството на вътрешните работи (http://www.autonet.hr/trziste/hr-trziste/hrvatsko-trziste-novih-vozila-mjesecni-izvjestaj/). Данните включват разпределение  не само по марки, но и по вид двигатели, както и по окръзи (жупании). В България за такива цифри дълго време се плащаше, а когато табуто падна, веднала лъсна хаоса в работата на полицейската статистика.  А освен регистрациите има у нас има и доста  дерегистрации на нови коли.  Тази тема обаче е толкова стара и разнищвана, че с нея няма смисъл да се занимаваме. Каквито и да са данните, те показват ръст на нашия пазар и това е позитивно, даже радостно.  А като не вярваме на цифри, можем да вярваме на очите си. Ръстът се движи по улиците на София, където видимо има обновление на автопарка.   

Радостта обаче не бива да е безметежна, щото тогава отрезвяването идва бозлезнено. Помним и по-голям ръст в близкото минало. Ако цялата година е толкова добра, колкото първите 4 месеца, то в края й би трябвало да се отчетат около 30 000 продажби.  Подобна цифра е постигната през 2005-а година. Всъщност тогава у нас започна истинският пазарен бум, който доведе до кулминацията през 2008-а от 57 000 превозни средства. Дали пък и сега не се задава нещо подобно? А дали той е за добро?

Между другото, онзи ръст от паметните за бизнеса 2005-2008 създаде ужасяващи задръствания по улиците на София, а много от вносителите тръгнаха спешно да инвестират в продажбени комплекси, когато строителството бе най-скъпо. А като ги направиха, дойде кризата, а те трябваше да връщат заеми. Тогава видяхме пряко какво е това „световна икономическа криза“ и има ли тя почва  у нас. 

Така че повод за оптимизъм може и да има, но не и за еуфория. Всъщност бизнесът е труден. Продажбите на нови коли вървят с разточително състезание по отстъпки и с бързото развитие на обратното изкупуване на старите коли. Те се трупат (и по света, както и у нас), генерират загуби и не се знае до какво може да доведат. Въобще оптимизмът винаги трябва да е съчетан и със здрав скептицизъм. Тогава никаква криза няма да е страшна. Грешка – може и да е страшна, но поне няма да е изненадваща.  А това че сме като Lada не е обидно.  Вечна кола, винаги намираща своето място, неподвластна на конюнктурни колебания.  General Motors е далеч по-голям, но вече изчезва от Европа с феноменалния спад (-100%). 

Назад



Коментари