Arkana – малката палавост на Renault

/ Изпитател

Френският купе-кросоувър демократизира елитарната формула, лансирана от X6

Интригуващ модел е Renault Arkana. Първо бе лансирана в Русия, после през Корея стигна до Франция, където я посрещнаха с интерес и дори я нарекоха „малка палавост на Renault“, а французите обичат всичко, което се крие зад многозначителното petite folie. На Балканите пък се заплете цял казус около името. На български то не значи нищо и си е съвсем нормално име на автомобил. Така е и избирано – да звучи добре и да не провокира неприлични или лоши асоциации на различни езици по цял свят. Произхожда от латинска дума Arkanum - тайна. На турски обаче означава „в гръб“ или „зад теб“, а при лека фонетична операция става „Акран“ (връстник - приятел). И това е добре - на югоизток от България, където и без това Renault е една от водещите фирми, с голям завод в Бурса, този модел се приема приятелски.   

На Запад от Калотина обаче нещата стават различни. В земите на бивша Югославия името Arkana напомня за сръбския паравоенен вожд Аркан. Преди четвърт век „подвизите“ на неговите „тигри“ оставиха травматични спомени в Сърбия, Хърватия, Босна, Словения и за да не ги провокира, Arkana там се продава като Megane Conquest.  Хм... на английски това  означава „завоевание“, което пак може да провокира лоши спомени у поколенията, които още помнят бомбите, снайперистите и бежанските колони. Това обаче е само локален балкански акцент към един наистина глобален модел. За него цялата бивша Югославия е малък пазар, а и съдбата на модела в крайна сметка ще се решава не заради името, а заради качествата му.

Видео от теста

А те също са доста интересни. Става дума за масивен, но и стремителен купе-кросоувър, рожба на може би най-последния елитарен писък в автомобилната мода. Купе-кросувърите по принцип са нишови и - досега - скъпи машини. Първопроходец бе BMW X6 (2009), допълнен с по-малкия Х4, но твърде бързо дойде отговорът от Mercedes под формата на GLЕ и GLC coupe. Намеси се даже и Lamborghini с неговия Urus. Богаташите си харесаха съчетанието на стремителна естетика, висока проходимост, асфалтова бързина и комфорт, но и масовите производители се заинтересоваха от купе-кросоувърите. По-точно от възможността им да привлекат някой процент от клиентите по света.

Renault подходи внимателно към Европа реши да пробва първо в Русия. Там Arkana бе показана на Московския автосалон през 2018 година като атрактивната, стремителна и обемна каросерия бе изградена върху остарялата платформа B0+, която е в основата на Duster. В Корея обаче след година бе пуснат аналогът  Samsung ХМ3, купе-кросоувър, изграден върху далеч по-модерната платформа CMF-B, която дава възможности за олекотяване, монтиране на хибридни и електрически задвижвания, по-добро пътно поведение и комфорт.  Точно тази версия пристигна и в Европа, включително в България. Междувременно тя получи достъп и до авангардните хибридни задвижвания на Renault, като тестовата версия има пълноценния хибрид  E-Tech.

В него се съчетава 1,6-литров бензинов двигател с два по-малки електродвигателя (единият всъщност е стартер-генератор) и литиево-йонна батерия с капацитете 1,2 кВтч. Батерията е малка, за да осигурява достоен самостоятелен електрически пробег, но върши отлична работа като изравнителен резервоар. Всяко спиране или забавяне зарежда акумулатора с енергия, която после се добява към мощта на бензиновия мотор, за да намали консумацията на гориво. В крайна сметка хибридното задвижване носи системна мощност 145 к.с., дава максимална скорост от 172 км/ч, а ускорението 0 - 100 е за 10,8 секунди. Двигателят е съчетан с многорежимна скоростна кутия E-Tech, която работи като автоматик с една интересна допълнителна функция, за която ще стане дума по-нататък. Същото задвижване се монтира на Capture и Megane и може да се смята за доказано във времето.

При първата среща Arkana привлича погледа с характерния си дизайн. Наклоненият покрив отзад придава стремителност и я отличава от другите, вече банални, кросоувъри. И тъй като подобни попрофил машини у нас са предимно BMW – по аналогия Arkana изглежда авторитетна, даже премиум. За това доприняса и голямата, амбициозна емблема на радиаторната решетка, както и хромовите лайстни. Цената обаче е сравнително.... хм...„демократична“. Хибридната версия E-Tеch започва от 50 690 лв, а върховата R.S.Line – от 60 390 лв. За тези пари се получава наистина дълъг списък от екстри – двуцветни 18-цолови алуминиеви джанти, черен кожен салон с червени шевове, предни седалки с 6-посочно електрическо регулиране, индукционна зарядно за смартфон, отопляем волан и ред други.

Отвън цената може и да изглеждат висока, но като се влезе в купето, това впечатление се променя. Машината е наситена с изискан комфорт и авангардно техническо оборудване. И може би най-важното първо впечатление – наклоненият покрив над задните седалки не е ограничил простора за пътниците там. Те не се чувстват притиснати, а се радват на пълноценен комфорт, дори и ако са трима на седалката.

А шофьорът трябва да свиква с някои неща. Пред него контролното табло всъщност е дисплей, на който се прожектират основните показания и необходимата (както и допълнителна - при нужда) информация. Най-важният индикатор е кръг в центъра на таблото, който показва работата на хибридното задвижване. При всяко дръпване на крака от педала на газта стрелката отива в зелена зона, за да покаже, че машината не консумира, а произвежда енергия, която се складира в батерията. Спирачните възможности на електродвигателя (който при спиране работи като генератор) веднага правят впечатление и налагат промяна на шофьорските навици. Тази функция позволява да се шофира почти без да се използва педала на спирачката. Скоростната кутия има специален режим „B, с който спирачната сила на двигателя се усилва, като тогава се произвежда и повече ток. Този режим е особено полезен при дълги и стръмни спускания, като с него спирачните дискове на практика почти не влизат в действие, а вместо да се износват - батерията се зарежда, като дава допълнителен, при това екологичен и безплатен пробег на колата.

Тестовото пътуване бе до Банско и из Пирин, като по магистралата при 140 км/ч разходът на гориво бе в рамките на 6 л/100 км, а при спокойно шофиране по нормални пътища падаше под 5 л/100 км. И малко неочаквано - най-интересният от шофьорска гледна точка участък бе спускането от Шилигарника към Банско, където задвижването бе поставено в режима В - за усилено спиране с генератора. Дори и по най-стръмните участъци нямаше нужда да се натиска спирачката, а трябваше просто внимателно да се пипа газта, като батерията се зареждаше наистина доста енергично. Преходът към режима В става с просто дърпане на селектора на скоростите. С това се свиква бързо и така едно от основните предимства на хибридното задвижване се използва леко и ефикасно. При други хибридни модели има сходни системи с перца от волана, с които се имитира превключване на низходящи скорости за забавяне на колата при спускане и съпътстващо производство на еленергия, но системата на Renault с един  - доста мощен - режим сякаш е по-удобна.

До контролното табло бе поставен големият таблет на мултимедията, обединяващ навигация, аудиоуредба, бордкомпютър и комуникации. Тъчскринът е чувствителен и лесен за употреба, а възможностите за използването на цялата система са наистина големи. Монтирани са и доста аванградни електронни помощници на шофьора като система за разпознаване на пътни знаци, адптивен круизконтрол, автоматично превключване къси-дълги, система за самопаркиране Easy Park Assist и много други.

Пътното поведение също остави приятно впечатление. Макар и окачването да е настроено по френски – сравнително меко, машината стоеше стабилно на скорост по асфалт, а се справяше убедително с дупки, легнали полицаи и умерен офроуд. Хибиридната батерия е наложила малко по-висок под на багажника, но все пак обемът е достатъчен като за семейна кола.

Всичко това прави Arkana една впечатлаваща, интригуваща и комфортна машина, която грабва погледа и се доближава до претенциозността на премиума, оставайки сравнително достъпна.  Цените, оборудването и подробни технически данни има в приложената ценова листа.

Назад



Коментари