Ураганът Amazon връхлита и автобизнеса

/ Индекс "Горубляне"

Онлайн гигантът започва бизнес с продажба на автомобили. Пробивът в Европа тръгва от Британия.

Най-големият  интернет-магазин Amazon има планове да се включи в търговията с автомобили, обяви Automotive News, като пробивът щял да тръгне от Великобритания. Чисто теоретично това може да означава, че клиентите ще могат да си поръчат кола с няколко кликвания на мишката и да си я получат като доставка в къщи. Сигурно звучи като облекчение и придобивка за хората, но от нея всъщност те губят. Защото така автомобилът се профанизира и приравнява с всяка друга стока – било буца сирене, кутия с боя или хладилник.  Вярно, някои го възприемат именно така, но за мнозина автомобилът все пак не е просто стока, защото е източник на емоции, приятел (или досадник), хората се гордеят с него, хвалят го, мразят го или му се надсмиват. Освен това е скъп, сложен като технология и с нарастващи до безкрайност възможности за индивидуализация. Самата покупка по традиция е нещо като ритуал, който остава в съзнанието като личен или семеен спомен.  Дали пък безличната интернет-поръчка ще може да замени всичко това, вълнението, разговорът с продавача, откриването и опознаването на способностите на колата. Интересно!

Търговията с автомобили се оказа доста консервативна и досега нищо не е успяло да измести класическия шоурум. Имаше опити за автомобилни супермаркети, а всъщност и сега има възможности да си поръчаш колата по телефона (или компа) и да си я получиш в къщи, но от тях нищо не се получава. Автомобилът сякаш не позволи на все по-бeзличните и агресивни търговски технологии да отнемат части от неговата романтика.  

А това, че сега Amazon се захваща с него изглежда по-скоро заплашително.  Гигант на компютърната ера, който сякаш вижда предизвикателство в смазването на традициите и на всичко преди него.  Започнал като интелигентна онлайн книжарница, доставчикът се превърна в чудовище. Левиатан, безмилостно поглъщащ бизнесите, до който се докосва. Компютърните юпита може и да са симпатични докато прокарват идеите си, но като пораснат (а в техния бизнес това става лесно) се превръщат в хищници, далеч по-безскрупулни от предшествениците им с цилиндри  и бастуни  от 19-и век. Доказателството - като монополизира книгоразпространението на Запад,  Amazon се опита да  смаже институцията Hashette и бе обявен дружно от писатели и издатели за „враг на литуратурата №1“. В тази битка щатските юпита използваха всякакви средства, а накрая все пак отстъпиха и оставиха малко хляб и на писателите, които всъщност са им осигурили богатствата.  Фирмата е всеизвестна и с лошите условия за труд, с антипрофсъюзните си нрави и със смазващите договори, които налага на служителите си.  Доста обвинения са натрупани и в папката с продажби на порно и насилническо съдържание на деца.

Така че, автомобилът е изправен пред доста сложно предизвкателство и трябва да влезе в битка, която има и морални измерения. И дано все пак успее да запази своята романтика. Важно е и за хората.    

Автор

Христо Мишков

Назад



Коментари