Toyota приключи с „педалния скандал“

/ Наблюдател

Тригодишното юридическо наблюдение над фирмата след тайнствения случай с произволно ускоряване вече е затворена страница

Toyota отново е с чисто съдебно досие в САЩ. Тригодишното наблюдение над фирмата, което бе част от присъдата по скандала с произволно ускоряване на автомобили в края на 2009-а година. Тогава избухна най-големият юридически скандал в автомобилния бизнес преди да дойде дизеловата афера на VW. Съдебното дело бе доста странно. Бяха подадени оплаквания, че автомобили на Toyota изведнъж полудяват и ускоряват извън контрола на шофьора, което бе обявено за причина на смъртни случаи. Фирмата проведе спешно разследване и обвини килимчетата на пода, в които се закачал педала на газта. Бе предприета мащабна акция за подмяна на въпросните килимчета. По-късно обаче излязоха данни, че самият педал заяждал механически и бе предприета нова акция по ремонт на педалите. Поведението на фирмата бе преценено като некоректно към правосъдието и обществеността и тя бе глобена с рекордната тогава сума от 1,2 млрд. долара. По-късно опитът на VW да хитрува при тестовете за вредни емисии доведе до подобряване на рекорда за глоба до 4,3 млрд долара. Част от присъдата над Toyota  бе тригодишно наблюдение над компанията, което приключва сега.

„В изминалите три години ние работихме здраво в духа на продължаващо усъвършенстване, за да направим от Toyota една силна компания, която обслужва по-добре клиентите си“, е заявил говорител на американското подразделение. „Плащането на 1,2 млрд глоба и мониторингът пирключиха правителствената роля в този трагичен епизод“, пък е заявил съдията по делото Паули. Скандалът през 2010 доведе до спиране на производството, а президентът Акио Тойода трябваше да се яви с извинение в Конгреса на САЩ, колкото и това да е унизително за самурайския му морал. Освен глобата към САЩ, фирмата трябваше да плати и гигантски обезщетения по частни дела, защото съдебните искове към нея потекоха като лавина.

В крайна сметка чисто технически така и не стана ясно дали наистина педалът може да е причина за толкова много катастрофи със смъртен изход и защо толкова много шофьори просто не са го дърпали обратно с крак или пък защо не са скачали на спирачките. В крайна сметка съдебният процес доведе до сериозно финансово обезкръвяване на тогавашния световен автомобилине лидер и нанесе удар по репутацията на проловутата производствена система на Toyota. През 2010-а, в разгара на икономическата криза, имаше и конспиративни подозрения, че цялата афера е начин да се удари по конкуренцията на фалиращите тогава GM и Chrysler.    

Назад



Коментари