Seat търси кръстници за голям SUV

/ Наблюдател

Името може да е всякакво, стига да го има някъде на картата на Испания. Или пък другаде...

 

Демокрацията шества навсякъде напоследък. Seat примерно реши да преотстъпи правото за избор на име на новия си седемместен SUV на народа и го прикани да даде предложения, а после и да гласува.  Всеки може да се включи лично в автомобилното кръщелничество чрез фирмения сайт "Seat Seeking Name" до 22 юни.

Ако възнамерявате да се пробвате, можем да ви предложим някои пояснения. За новия испански SUV мож да се каже, че донякъде ще бъде и чешки, защото технически ще използва конструкцията на Skoda Kodiaq, която пък се базира върху универсалната платформа MQB на Volkswagen Group. Значи ще има и нещо германско. Тези подробности са важни, защото могат да разширят и усложнят избора на име.

Всъщност досега Seat не е проявявал особена кръстническа оригиналност. Преди да попадне под немска власт е ползвал цифрови обозначения за моделите си, а после зацикля на географията. Цялата гама в момента е като испански туристически наръчник и всички модели ги има на картата на страната – като градове или провинции. Така че, ако искате да участвате, най-добре да заложите на същия принцип и да предложите някое интересно за вас място на Пиренеите. Може да е курорт или пък нещо историческо – в Испания има предостатъчно и от двете.  Между другото, хитър номер е да започва с „А“, защото в гамата досега има два SUV и те са Arona и Ateca.

Това обаче звучи прекалено логично, за да стане наистина.  Всъщност много вероятно фирмата да е прибягнала до играта с „гласа на народа“ точно защото иска да се измъкне от тесните рамки на испанската география.  Днес, в глобалния свят, подобно фиксиране може да изглежда не просто демодирано, но и вредно в пазарен смисъл. Моделът няма особени шансове, ако не се продава масирано и далеч извън Испания. Освен това той най-вероятно  ще се прави някъде другаде, както е с по-малкия SUV Ateca, който се произвежда в Квасини, Чехия. Що пък тогава да не му се даде чешко име, примерно „Прага“, „Пилзен“ или „Будейовице“. А ако им е писнало от география, може и „Швейк“ - стар любимец на цяла Европа, който е пил бира в Будейовице.  

А може да се използва и подхода на Skoda, която кръщава своите SUV на ескимоски острови, при това изписани с правописна грешка на английски, защото идват от тихоокеанското наречие алутик. Или пък на VW, който ги кръщава както си иска, стига да звучат добре. Този подход става все по-разпространен и при другите фирми. Предимството е, че изборът става лесно и даже има елементи на спонтанност и изненада. Има обаче и опасности. Една дума на един език звучи добре, а на друг значи нещо лошо или пък неприлично. И за да се избегнат тези рискове са необходими сериозно лингвистични познания и доста труд.      

Дотук с идейната част.  Ако искате да се пробвате можете да изпращате предложенията си до 22 юни. После ще има комисия и списък от 12 избрани, които ще бъдат обявени на 12 септември във Франкфурт. После пък идва ред на „гласа на народа“, публиката ще гласува до 25 септември, а името ще бъде обявено на 15 октомври. И далеч не е сигурно, че то ще бъде това, което и избрало мнозинството. Подобна схема бе използвана от Alfa Romeo през 2007. Тогава публиката избра Furioso, което би се приело добре в Англия, Италия и Франция, но не и в Испания. Така малката алфа получи страннното обозначение MiTo, което обединявало първите срички на Милано и Торино, но се оказа, че значело нещо добро на японски. Не че алфите се продават много в Япония, но поне им звучат позитивно.  

Назад



Коментари