Математиката на Peugeot 408
Новаторска кола. С три думи – съчетание между лимузина, SUV и купе, а с една цифра – 408

Напоследък всички автомобилни фирми се занимават с нещо като „жанрово творчество“ – лансират новаторски (или ако не са чак новаторски, все пак са различни) модели, които се стремят да излизат извън утвърдените формули и пазарни сегменти. При Peugeot обаче това е свързано и с решаването на специфична математическа задача – под кой именно номер да бъде вкаран новият, различен модел, тъй като гамата още от 30-те години на ХХ век си има своя цифрова логика - всяко нещо трябва да си има определено място, на което съответства трицифрен номер.
И така, Peugeot реши да пусне компактен купе-кросоувър, такива, само че много по-скъпи, от години продават BMW и Audi, а напоследък националният конкурент Renault свали ценовата им летва с доста успешната Arkana. Peugeot не можеше дълго да остане равнодушен наблюдател към експанзията на новаторската формула и отговорът дойде до България в началото на март под формата на 408.
Цифрата, разбира се, не е произволна и си има своя логика. Купе-кросоувърът се позиционира между компактният 308 и представителната лимузина 508. Тук има клопка, поставена от традицията. Моделите, започващи 4 дълго време бяха седани и комбита в т.нар. „семеен клас“, като паметните 403, 404, 405, 406 и 407 бяха сред еталоните в него от 1955 та до 2011 година. Обаче през 2012 семейният седан порасна до 508, като се изкачи в автомобилната йерархия (и в математиката на Peugeot), даже зае специфичната позиция на флагман и намери мястото си не само сред конкуренти от от типа на VW Passat и Arteon, Mazda 6, Toyоta Camry, но и на немския премиум.
Видео от теста
А сега 408 прави стъпка назад в математически смисъл, но тръгва настрани в автомобилен. Защото не е просто семеен седан като предшествениците си в редицата с 4. Високият пътен просвет, стремителният дизайн и полегатият наклон на покрива го правят смесица от няколко жанра – като силует е сравнително голям фастбек, като комфорт и функциналност става както за семейни, така и за-представителни нужди, а има и всъдеходност заради по-високия пътен просвет. С две думи – кросоувър с уклон към купе, а според последните тенденции в автомобилната архитектура „купе-кросоувър“. Скоростта също му е присъща и това си личи от стремителния силует и големите гуми. С три думи – нещо средно между лимузина, SUV и купе, а с една цифра – 408.
Чисто конструктивно новият 408 е изграден върху платформата на компактния 308, макар че визуално се отличава доста от него. Междуосието е пораснало до 2878 мм, а общата дължина е почти еднаква с тази на флагмана 508 – 4687 мм. Това осигурява авторитет отвън и отличен простор за пътниците в купето. Височината на самата каросерия не е пораснала особено (общо 148 см, но тъй като тя е качена на големи 19 или 20-инчови гуми, пътният просвет е увеличен до солидните 188 мм. Визуално това дава излъчване на кросоувър, подсилено и от страничните протектори, а като усещане – за комфорт, съчетан с възможности за движение извън пътищата, за катерене на бордюри и преодоляване на препятствия, без да се отразява осезателно и върху скоростната стабилност по асфалт.
Двигателната гама е сравнително бедна спрямо предшествениците, но пък навлиза в полето на авангардизма. Базов мотор е бензиновият трицилиндров 1.2 Puretech с мощност 130 к.с., като с него цената у нас започва от 68 хил. лв. Дизелов вариант няма, но се предлагат две хибридни задвижвания с мощности 180 и 225 к.с. При трансмисиите също няма избор –предлага се само 8-степенен автоматик, в който е монтиран електродвигателят при хибридните версии.
При теста най-интересна, разбира се, бе върховата хибридна машина с 225 к.с. съвсем логично тя е и най-скъпа, като цената започва от 93 хил. лв. Авангардното задвижване съчетава 4-цилиндров 1,6-литров бензинов мотор (180 к.с.) с компактен елмотор от 110 к.с. като системната мощност е 225 к.с. Това задвижване дава не само вълнуваща спортна динамика, но и възможности за приятна икономичност и достойна екологичност. Елдвигателят без усилия задвижва сам машината в чисто електрически режим, а батерията от 12,4 кВтч теоретично осигурява пробег до 60 км без да похарчи и грам бензин, акто се зарежда напълно за 7 часа от обикновен контакт. Разбира се, този самостоятелен електрически преход е с твърде променливи параметри. В реалността той зависи от профила на пътя, от стила на шофиране, температурата на въздухи, натоварването на колата и т.н, но все пак е напълно възможно обикновенте дневни пътувания до и от работа, с отскачане до магазин, да стават само на ток. А при нужда от далечни пътешествия – те стават не само безпроблемни, но и особено приятни с цялата мощ на задвижването и с бензина от 40-литровия резервоар. Разходът на гориво на дълъг път също може да варира дост в зависимост както от „електрическата компонента“, така и от стила на шофиране. При теста от София до Казанлък, при сравнително бързо, но не напрегнато шофиране разходът остана под 7 л/100 км. Тази версия ви дава не само възможност бързо и комфортно да „гълтате“ километрите, но и да го правите с истинска скоростна тръпка. За това помагат и различните режими, които можете да избирате с бутон до селектора на скорстната кутия. По-скъпата хибридна версия си има и неудобства. Например - ограничаването на полезния обем на багажника, заради разполагането на батерията под неговия под. Все пак обемът от 470 литра е приемлив, макар и недостатъчен за нуждите на някои семейства. Всъщност , какот знаят добре и собствениците на класически хечове – при наклонена пета врата отзад винаги може да се намри място за повечко багаж при нужда. При бензиновата версия багажникът е 536 литра, което е предостатъчно и за семейна ваканция.
Интериорът е внимателно изпипван, като стремежът е бил да се даде излъчване на истински лукс. И при новото поколение на i-Cockpit видимостта към контролното табло отново е над обръча на волана, а самото табло е дисплей с отлична графика и възможност за обемно 3D изображение на данните. Бордкомпютърът до него пък е 10-инчов монитор, на който може да се следи както навигацията, така и данните на трипкомпа, да се контролира аудиоуредбата и ред функции по колата. Под него е разположен панел с „бутони“ i-Toggles, които служат за бързо извикване на някои функции, като настройването им е по избор на шофьора. Естествено дисплеят може да повтаря информацията от вашия телефон, като можете спокойно да използвате и неговите функции.
Седалките са постижение – удобни, с достатъчно регулировки, като не предизвикват никакава умора и при дълъг път. Просторът на вторият ред е забележителен, като може да се сравни с този на лимузини от по-висок клас. Мястото в краката е достатъчно и при напълни дръпнати назад предни седалки, а снижаващият се покрив е далеч от главите и на високи (проверено до 180 см) пътници на втория ред, макар все пак страничните прозорци визуално да създават впечатление за притискане и ограничаване на простора. Това е данъкът, който се плаща за обтекаемия, динамичен силует на купе-кросоувъра. Големите гуми, с художествено изпипани джанти, са важен естетически елемент на колата, но те имат съществен принос и за комфорта и скоростната стабилност. И тъй като външният вид е достатъчно вепачтляващ, че и претенциозен, то тя си пасва най-добре с мощното хибридно задвижване, което й дава както истинска динамика, така и акустичен комфорт
Бензиновият мотор е далеч по-слаб (130 к.с.), но при теста се показа като напълно достатъчен, за да даде, ако не вълнуваща, то напълно приемлива динамика. Трицилиндровият агрегат има съвсем различен звук от тихия, изискан хибрид като приятното му ръмжене създава различно усещане за непосредствена връзка с колата. Динамиката всъщност е добра, по паспортни данни ускорението 0-100 е за 10,4 сек, а максималната скорост е 210 км/ч. Скорастната кутия е една за всичик версии – 8-степенен автоматик, която остави отлично впечатления и с хибридното задвижване и с „малкия“ бензинов мотор.
По принцип 408 се смята по-скоро за нишов модел, насочен към специфична клиентела. Нищо чудно обаче той да прилече доста повече клиенти, привлечени от стремителния силует, простора в каросерията, авторитетното излъчване, както и от комфорта и динамиката. Тази машина е различна на външен вид от класическите седани и хечове и това може да се окаже печеливш пазарен коз при качествата й.
Текст Христо Мишков
Снимки: Тони Тончев
Peugeot 408 |
|
Двигател |
Бензин, 3-цил, турбо, 1199 куб.см |
Трансмисия |
8-ст. автоматик |
Мощност |
130 к.с |
Въртящ момент |
230 Нм |
Ускорение 0-100 |
10,4 сек |
Максимална скорост |
210 км/ч |
Разход на гориво |
7л/100 км, |
Тегло |
1393 кг, |
Размери в м. |
4678/1859/2062 |
Цена |
От 63 хил. лв. |
Коментари