Горивни клетки от Мюнхен

/ Иноватор

BMW започва собствено производство на цялата водородна технология

На 31 август в Мюнхен започна производството на системи с горивни клетки в център за компетентност по водорода в Мюнхен. На официалната церемония присъстваха баварския министър-председател д-р Маркус Зьодер и шефът на BMW AG Оливер Ципсе, както и Франк Вебер, член на борда на директорите  на BMW AG за развойната дейност.

Поводът за церемонията е малка серия на BMW iX5 Hydrogen, която ще се използва в цял свят от края на тази година за тестови и демонстрационни цели. С комбинацията от горивна клетка и мощната  батерия гамата се разраства със система за задвижване в премиум сегмента, която е уникална в световен мащаб. С тази технология BMW Group действа като пионер, за да оформи прехода към мобилност с нулеви емисии по различни начини.

Д-р Маркус Зьодер, министър-председател на Бавария: „Бавария е автомобилна страна. Бъдещият успех обаче се крие в иновациите и откритостта към технологиите. Водородът и технологията с горивни клетки задават темпото. Водородът има бъдеще и Бавария е лидер в електрическата мобилност. Към това се добавят #синтетичните горива и водорода. Ние инвестираме почти 500 милиона евро във водородна технология с #изследователски център и водородни зарядни станции. Но федералното правителство също така спешно се нуждае от водородни мрежи на юг.“

„Като универсален енергиен носител #водородът играе ключова роля по пътя към климатичната неутралност. Освен това ще става все по-важен при индивидуалната мобилност. За нас автомобилите, задвижвани с водород, са идеалната технология за допълване по смислен начин на електрическите автомобили с батерии и за оформяне на електрическата мобилност“, каза в сряда в Мюнхен Оливер Ципсе, председател на борда на директорите на BMW AG. „С днешното начало на производство на малка серия горивни клетки, ние показваме зрелостта на този тип задвижване и по този начин подчертаваме неговия потенциал за бъдещето.“  

Франк Вебер, член на Управителния съвет на BMW AG, развойна дейност, допълва: „Благодарение на нашата многогодишна изследователска и развойна работа, ние разработихме цялостно водородната технология. С второто поколение на горивната клетка в BMW iX5 Hydrogen ние увеличихме повече от два пъти постоянната мощност на горивната клетка, докато теглото и размерът бяха значително намалени.“ С тези постижения BMW Group е лидер в развитие на водородната технология и вижда в нея обещаващ потенциал за своето следващо поколение автомобили.

Технологична компетентност и амбиции за ефективност при задвижването

Отсега нататък BMW Group ще произвежда високоефективни системи с горивни клетки в своя собствен център за компетентност за водород в Мюнхен. Технологията е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянна мощност от 125 кВт/ 170 к.с. В комбинация с електрически мотор от петото поколение на технологията BMW eDrive и мощната батерия, специално разработена за този автомобил, задвижването на автомобила осигурява 275 кВт/ 374 к.с. на пътя.  За малката серия развойният екип интегрира в съществуващата архитектура на BMW X5 мощната задвижваща система, състояща се от два водородни резервоара, горивна клетка и електрически мотор. На последния зимен тест в Швеция по-рано тази година BMW iX5 Hydrogen успя да демонстрира своята пригодност за всекидневна употреба – дори при много ниски температури.

Убедителните резултати от тестовете на новата малка серия се основават на всеобхватния опит на BMW Group с #водород като задвижваща технология. Двигателите с вътрешно горене, работещи на водород, са били използвани дори преди горивните клетки. От съображения за ефективност BMW Group решава да продължи развитието си в тази област от 2015 г. с BMW Серия 5 GT Hydrogen Cell, базирана на технологията на горивните клетки. С ноу-хау от областта на конвенционалните технологии на задвижване и всеобхватните изисквания за ефективност за всички превозни средства, технологията #горивната клетка последователно се оптимизира и до днес.

Производство на системите с горивни клетки в Мюнхен

Химическата реакция между водорода от резервоарите и кислорода от атмосферния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването. В допълнение към технологичните аналогии при двигателя с вътрешно горене, като интеркулери, въздушни филтри, управляващи блокове и сензори, BMW Group разработва за новата система с горивни клетки и специални водородни компоненти. Те включват например високооборотен компресор с турбина и високоволтова помпа за охладителната течност.

BMW Group получава отделните горивни клетки, необходими за производството на #BMW iX5 Hydrogen, от Toyota Motor Corporation. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно, изпълнено с  доверие сътрудничество, и от 2013 г. работят съвместно върху задвижвания с горивни клетки. Системите с горивни клетки се произвеждат в две основни стъпки. Първо, отделните горивни клетки се подреждат, за да образуват така наречения # Stack от горивни клетки. В следващата стъпка се сглобяват всички останали компоненти, за да образуват цялостна система с горивни клетки.

Така нареченият „Stacking“, т.е. подреждането на горивните клетки, е напълно автоматизиран процес. След като отделните компоненти са проверени за повреди, купчината се притиска механично със сила от пет тона сила и се монтира в корпус. Корпусът на „стека“ се произвежда в леярната за леки метали в завода на BMW Group в Ландсхут чрез така наречения процес на пясъчно леене. В процес, специално проектиран за малката производствена серия, течният алуминий се излива във форма, направена от пресован пясък, формован със смола. Плочата за притискане на медията, която доставя водород и кислород към „стека“ на горивните клетки, също се състои от пластмасови и лети алуминиеви детайли от завода в Ландсхут. Притискащата плоча затваря газо- и водонепропускливия корпус.

В допълнение към теста за напрежение, окончателното сглобяване на стека от горивни клетки включва и цялостни тестове на химическата реакция вътре в клетките. Накрая всички компоненти се комбинират цялостна система в зоната за сглобяване. При сглобяването на системата се добавят допълнителни компоненти като компресор, анод и катод, високоволтова помпа за охладителна течност и кабелен сноп.

 

Назад



Коментари