Duster в скъперническия рай

/ Изпитател

Версията с втечнен газ прави изминатите километри много по-евтини

Duster е познат модел, но този грабна погледа с нещо неочаквано – чeрните джанти Tergan. Новички и лъскави - джанти, които да ти е жал да издраскаш. Красиви, даже прекалено, защото някак не пасват на изначалната идея на Dacia за low cost. Подобни можеш да видиш и на BMW - и нищо чудно там да струват колкото половин Duster.  

А не бяха само джантите! Тестовата машина бе от  специалната серия Extreme, която се отличава с авторитетен сив цвят и привличащи вниманиeто контрастни оранжеви акцeнти в екстериора и интериора. Забелязват се и - без да са нещо натрапчиво - освежават  излъчването на добре познатия румънски кросоувър.

За дизайна толкова! В крайна сметка оранжевите акценти, шевовето по седалките и изисканите джанти са нещо добавено и повърхностно – същността на една Dacia е другаде. Никой не си купува такава кола, за да се перчи с нея, или пък да впечатлява околните с дизайна и оборудването. За това си има други коли, с доста по-различни цени и за тях си има подходящи хора. А една Daica се купува, за да върши работа и километрите, изминати с нея да излизат сравнително евтино. Последното става особено важно напоследък с ескалиращите цени на горивата.

А тестовият Duster, въпреки естетическите си добавки, бе насочен именно към икономичност – не толкова към икономия на грамовете СО2 от ауспуха, макар че и те имат значение,  колкото на левчета от портфейла на собственика. Версията бе със задвижване 4х2, механична скоростна кутия с 6 предавки и еднолитров трицилиндров двигател, с  газова уредба LPG. Двугоривната версия на авангардния бензинов мотор има мощност 100 к.с. когато работи на газ и е малко по-слаба на бензин. Това е резултат от фабричното монтиране на уредбата и настройките на мотора. Друг плюс е повишената безопасност на газовата трансформация,  доколкото още в завода се поставени и проверени всички необходими клапани и други предпазни мерки.

Зареждането на газовата уредба става от малка гърловина, която е изведена под капачката, където става зареждането и с бензин. Резервоарът за газ е кръгъл и е монтиран на мястото на резервната гума, като по този начин не подяжда багажното пространство. Самото превключване между двута вида гориво става с бутон от контролното табло, при свършването на едното гориво колата автоматично и неусетно сама преминава на другото, кото уредите и компютърът отчитат нивото в съответния резервоар и се изчислява разхода за всяко гориво поотделно. Всички тези подробности облекчават използването на LPG  - безспорно предимство на  фабричното монтиране, в сравнение с допълнително монтираните уредби.

Двугоривният Duster спокойно може да измине над 1400 километра след посещение на бензиностанцията тъй като бензиновият резервоар събира 50 литра гориво (при среден разход под 7 л/100 км), а газовият има обем 48 литра. При него обаче има законово изискване да не се пълни целият обем с втечнен газ, така че при зареждането могат да се съберат 38-40 литра. Опитните шофьори знаят и че зареждането с газ понякога зависи от налягането, подавано от помпата, както и от сработването на предпазния клапан. Това пречи на точното изчисляване на разхода на гориво, когато се движиш на газ.

Индикаторът за газта в резервоара стигна до нулата при изминаване на 540 км, но газта реално свърши след още 110 км. Превключването на бензин след свършването на газта става автоматично и неусетно - без характерното придърпване. 

 

При потеглянето индикаторът позаваше пълен резервоар с газ, като компът отчиташе среден разход от 9,3 л./100 км. Този разход очевидно е висок и е бил засечен при предимно градско шофиране. Компътърът предвиждаше оставащ преход от 400 км на газ. С преодоляването на първите километри, тази цифра започна да се увеличава прогресивно, което означава, че средният разход реално е по-нисък от засечения от компа. В крайна сметка газта от резервоара свърши след 630 км (с 230 повече от първоначално изчислените) като, както вече бе споменато, не знаех точно колко литра има в резервоара. Още нещо интересно – и след изминаването на първите на 150 км стрелката показваше пълен резервоар – една особеност на газовото гориво,  дължаща се на това, че то е под високо налягане в резервоара. След като стрелката се отлепи, тя започва сравнително бързо да се придвижва към другия край. А най-приятният момент бе, че след като стигна до нулата изминах на газ още почти към 120 км преди колата сама да превключи на бензин.  Средният разход, който показваше компът бе свален до 9 л/100 км, но това е за целия преход с предходното градско каране. Реалният разход на газ за моя преход е бил около 8 л. на 100 км. На бензин показателите се измерват далеч по точно, но при теста на бензин бяха изминати малко километри. Те между другото показаха, че на газ сякаш динамиката е по-добра.

По-интересно в тази версия е не динамиката, а разходът с газовото гориво. В момента то е почти два път по-евтино от бензина и дори разходът да стигне до 9 л/100 км отново километрите ще излизат значително по-евтини от движението на бензин.  При това с приятна динамика и комфорт. А комфортът на  Duster Extreme остави приятно впечатление и благодарение на дългия списък с „екстри“.      

DACIA Duster Extreme се явява надграждане на нивото на оборудване Prestige, което изначално предлага отлична екипировка, в това число безключов достъп, автоматична климатична инсталация, бордова мултимедийна и инфо-комуникационна система Media Nav Evolution с безжична интеграция на мобилен телефон, удобна навигация, подгряване на седалките,  USB портове за пътниците отзад, система за видеонаблюдение около цялото превозно средство и други екстри, характерни за колите от по-висок клас (и с много по-висока цена). Лимитираната  версия  Extreme обаче вече е свалена от каталога за продажби в България.  Двугоривната 1.0 TCe 100 ECO-G също не се предлага на сайта. Това вероятно е свързано с проблемите, които имаше италианският производител на газовите уредби. Неотдавна тези проблеми бяха решени и – поне в Западна Европа – двугоривните дачии отново се продават. Вероятно скоро ще се върнат и у нас. По принцип те са една много привлекателна възможност при актуалните тенденции в цените на бензина. А Dacia досега не е пропускала пазарни възможности.  

Назад



Коментари